וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרודו הימר על הצלחתו במאבק בקורונה, וזה עשוי לעלות לו היום בבחירות

עודכן לאחרונה: 20.9.2021 / 19:20

ראש ממשלת קנדה הקדים את הבחירות בתקווה להחזיר את הרוב בפרלמנט, אך השמרנים נמצאים במרוץ צמוד. הוא הזהיר כי יריביו יפגעו בתכנית החיסונים נגד הקורונה ולא יסתמכו על המדע, בעוד שהם תקפו אותו עךל הקדמת הבחירות בעת מגיפה. "מסוכנות ואנוכיות"

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו במהלך אירוע בחירות בוויניפג, מניטובה, קנדה, 19 בספטמבר 2021. רויטרס
הקדים בחירות בזמן שנהנה מממשלה יציבה. טרודו באירוע בחירות בוויניפג, אתמול/רויטרס

אזרחי קנדה מצביעים היום (שני) בבחירות לפרלמנט, שהוקדמו על ידי ראש הממשלה ג'סטין טרודו. טרודו הימר על הצלחת ממשלתו במאבק בנגיף הקורונה כשקרא לבחירות מוקדמות במטרה להעניק למפלגה הליברלית בהנהגתו רוב בפרלמנט אך הסקרים מצביעים על מרוץ צמוד מול האופוזיציה השמרנית בהנהגת ארין אוטול.

טרודו בן ה-49, שנמצא בשלטון מאז 2015, הזהיר אתמול כי יריביו יפגעו במאבק במגיפה, והוסיף כי אזרחי קנדה זקוקים לממשלה שפועלת על בסיס המדע. "אנחנו לא צריכים ממשלה שמרנית שלא יהיה ביכולתה להציג את הנהגת החיסונים והמדע שאנחנו צריכים כדי לסיים את זה", אמר טרודו בביקור במונטריאל עם סיום הקמפיין שלו.

כמו כן, טרודו הזכיר בכל הזדמנות כי אוטול סירב לחשוף כמה מהמועמדים במפלגתו הם סרבני חיסונים. אוטול אף תיאר את הבחירה להתחסן או לא להתחסן בידי המועמדים כהחלטה רפואית אישית. מנגד, טרודו תומך בחיסון חובה לכל קנדי שרוצה לטוס או לנסוע ברכבת, נושא אליו השמרנים מתנגדים.

האופוזיציה מתחה ביקורת על הקדמת הבחירות, ואמרה כי טרודו עשה זאת רק למענו. "הבחירות בזמן המגיפה הן מסוכנות ואנוכיות", תקף אוטול בסיום הקמפיין שלו באונטריו.

מנהיג המפלגה השמרנית של קנדה, ארין אוטול, במהלך אירוע קמפיין במרקהיים, אונטריו, 19 בספטמבר 2021. רויטרס
מציג את עצמו כשמרן פרוגרסיבי. אוטול/רויטרס

אוטול בן ה-47 הוא יוצא צבא ועו"ד לשעבר שמכהן כחבר פרלמנט זה תשע שנים. טרודו, מצדו, ניצל בבחירות ב-2015 את העובדה שהוא בנו של ראש הממשלה לשעבר פייר טרודו, שנחשב למנהיג ליברלי אהוב מאוד - אך שילוב של ציפיות גבוהות, חשיפה מוגזמת וכמה שערוריות שחקו את התלהבות המצביעים.

אוטול נבחר להנהגת המפלגה השמרנית כשהוא מבטיח "לקחת בחזרה את קנדה", אך במהרה החל לפנות למרכז המפה הפוליטית. הוא התנער מחלק מהעמדות המסורתיות של המפלגה, כמו ספקנות ביחס למשבר האקלים, תמיכה באחזקת כלי נשק ותקציבים מאוזנים, במטרה לפנות לחלק נרחב מהמצביעים בקנדה, שרובם מחזיקים בעמדות ליברליות יותר מאשר הבוחר הממוצע בארצות הברית.

הוא ספג ביקורת על כך שהוא יעשה ויאמר הכול כדי להיבחר, ועל כך השיב אוטול, שאביו היה פוליטיקאי שנים ארוכות: "אני לא המפלגה השמרנית של אבא שלכם".

בין השאלות המרכזיות שעלו בקמפיין אם המצביעים המתונים ישתכנעו שאוטול הוא שמרן פרוגרסיבי, כפי שהוא מציג את עצמו, ואם הוא לא הרחיק את הבוחרים השמרנים המסורתיים.

ג'ני ביירן, ששימשה מנהלת הקמפיין ויועצת בכירה לראש הממשלה השמרני הקודם סטיבן הרפר, אמרה כי יש העדר בהתלהבות בקרב השמרנים בקנדה.

"אנחנו נדע ביום שלישי בבוקר אם הגרסה של ארין אוטול למפלגה השמרנית מחוברת לבוחרים, אבל אם יש אמת בסקרים, זה משהו שאני לא חושבת שהוא מחובר למספרים שהיו לנו בעבר, כולל בבחירות האחרונות", אמרה.

שלטים לקלפי ולמרפאת חיסוני קורונה בקינגסטון, אונטריו, קנדה, 20 בספטמבר 2021. רויטרס
קנדה היא אחת המדינות המחוסונת בעולם. שלט לקלפי לצד שלט למרפאת חיסונים בקינגסטון, היום/רויטרס

טרודו הקדים את הבחירות בשנתיים אף שעמד בראש ממשלת מיעוט שלא הייתה תחת סכנה. הוא האמין כי יצליח לגרוף הישגים לאור העובדה שקנדה היא אחת המדינות המחוסנות ביותר בעולם ושממשלתו השקיעה מיליארדי דולרים בשיקום הכלכלה אחרי הסגרים. לפי הסקרים, ייתכן שהוא העריך יתד על המידה את הקלפים שבידיו.

"טרודו עשה טעות שיפוט טיפשית למדי", אמר רוברט בות'וול, פרופסור להיסטוריה של קנדה וליחסים בינלאומיים באוניברסיטת טורונטו.

ראש ממשלת קנדה הזהיר את האזרחים מתרחיש דומה למה שמתרחש בפרובינציית אלברטה, שמונהגת על ידי השמרנים. ראש ממשלת אלברטה ג'ייסון קני, המקורב לאוטול, אמר כי בימים הקרובים לא יהיו עוד מיטות לטיפול נמרץ וצוותים רפואיים פנויים בבתי החולים בפרובינציה. קני התנצל על המצב העגום בפרובינציה וחייב בלית ברירה הצגת תעודות חיסונים ועבודה מהבית - כחודשיים אחרי שהסיר כמעט את ההגבלות.

"רוב ליברלי הוא אפשרי, אך לא התרחיש הסביר ביותר", אמר דניאל בלנד, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת מק'גיל במונטריאול. "זה ברור שנושא חובות החיסונים אפשרה לליברלים להרוויח נקודות נגד השמרנים, שממשיכים להדגיש את חירות האדם".

אוטול מבטיח להעביר את השגרירות לירושלים

המורשת של טרודו כוללת מדיניות הגירה ליברלית, בתקופה שבה ארצות הברית ומדינות אחרות סגרו את שעריהן. בנוסף לכך, הוא אישר שימוש בקאנאביס למטרות פנאי והטיל מס מיוחד למאבק בשינויי האקלים, והצליח לשמור בחיים על הסכם סחר חופשי עם ארצות הברית ועם מקסיקו אחרי איומיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לבטלו.

קודמו של טראמפ בתפקיד, ברק אובמה, ויריבתו בבחירות ב-2016, הילרי קלינטון, פרסמו בטוויטר הודעות תמיכה בטרודו, ככל הנראה לאור התחושה שהוא נאבק על עתידו.

טראמפ לא הביע תמיכה באוטול, ובכיר בקמפיין של המפלגה השמרנית דחה כל קשר בינו לבין הרעיונות של הנשיא לשעבר. ואולם, אוטול הבטיח לנקוט גישה תקיפה יותר כלפי סין אם ייבחר לתפקיד ולהעביר את השגרירות של קנדה בישראל לירושלים, כפי שעשה טראמפ.

האקס פקטור בבחירות עשוי להיות מנהיגה של מפלגת ימין קיצוני, המתנגדת לחיסונים ולסגרים. מקסים ברנייר, שהפסיד בפער זעום בפריימריז על הנהגת השמרנים ב-2017, ומפלגת העם של קנדה שבראשה הוא עומד מקבלים בין 5% ל-10% בסקרים. קולות אלו, שככל הנראה זזו מהמפלגה השמרנית, עשויים לסייע לליברלים להשיאר בשלטון.

ליותר מ-27 מיליון אזרחים יש זכות הצבעה, והם יבחרו את 338 הנציגים החדשים בבית התחתון של הפרלמנט. הקלפיות האחרונות ייסגרו בחוף המערבי, בשעה 19:00 לפי שעון מקומי (5:00 שעון ישראל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully