וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים מבולבלים לקראת חובת הבדיקות: "החלטה לא ברורה, הגיעה מפאניקה"

עודכן לאחרונה: 20.9.2021 / 13:10

החלטת הקבינט להתנות כניסה למוסדות בהצהרת בדיקת קורונה שלילית בלבד לאחר החזרה מהחגים התקבלה בספקנות. "אחרי החלטת ה-FDA, נראה שמנסים להצדיק את ההתנהלות ולא לפעול בדרך מסודרת". הורים רבים הביעו חשש מזיוף הצהרות: "מפספס את הנקודה, אי אפשר לסמוך על כנות"

בווידאו: יפה בן דוד בועדת החינוך של הכנסת מוחה על הדרישה ממנהלים לבדוק אישורי קורונה/צילום: ערוץ הכנסת

לקראת החזרה ללימודים לאחר חופשת החגים, ובמקביל לתחלואה הגוברת בקרב תלמידים, התקבלה בביקורת רבה החלטת קבינט הקורונה לפיה כניסה לגנים ובתי הספר היסודיים תתאפשר רק עם הצהרה חתומה כי התלמיד עבר בדיקת קורונה שיצאה שלילית.

במקביל, ועדת החינוך אישרה את הוראת השעה שאישרו השרים. לפי התקנות שאושרו, כניסתו של ילד שיגיע לבית הספר ללא בדיקה תאופשר, אך הוא יופרד ככל האפשר מיתר התלמידים במוסד וידווח לאחראי עליו בהקדם, לצורך איסופו.

רבים מההורים הביעו חוסר אמון בהחלטת הממשלה. אחז אגם, אב לילדים בני ארבע ושש מתל אביב, אמר כי "התחושה היא שמדובר במדרון בעייתי ביותר. בהחלט יכול להיות מצב שעוד מעט גם יחייבו לחסן. אנחנו המדינה היחידה שמחסנת גילאי 12 ומעלה, ואנחנו סוג של מקום בו מנסים כל מיני דברים. עם כל הרצון להגן על כולם, צריך להשאיר חופש בחירה לאנשים".

פתיחת שנת הלימודים | ביה"ס שפירא, ת"א 1 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"מדרון בעייתי ביותר". ילדים ביסודי/ראובן קסטרו

לטענתו של אגם, מערכת החינוך היא לא הגורם לזינוק בתחלואה. "בקיץ, כשמערכת החינוך לא הייתה פעילה, לא היה שינוי לטובה בתחלואה. בסופו של דבר זאת רק בדיקה, אבל מחר יבקשו מאיתנו לעשות בדיקה כל יומיים. כשיש החלטות מפאניקה, ואין החלטות ברורות - כל דבר פתאום נראה יפה. בייחוד לאור ההחלטה של ה-FDA, נראה שמישהו מנסה להצדיק את ההתנהלות ולא לפעול בדרך מסודרת וברורה".

אגם הוסיף: "שמעתי גם שיש הורים שלא מתכוונים באמת לבצע את הבדיקה. וגם על כאלה שמתוך החשש מבידוד מסתירים תוצאה חיובית. הרי הילדים חולים ללא תסמינים. הרבה אנשים סבלו מהבידודים בתקופה האחרונה. זה דבר שהוא חוסר אחריות מהדרגה הראשונה".

עיקרי ההחלטה שתיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר

  • חובה על ילדי הגנים ותלמידי יסודי להציג הצהרה חתומה לפיה יצאו שליליים בבדיקת קורונה
  • כניסה של תלמיד ללא הצהרה תתאפשר, אך הוא יורחק מיתר התלמידים
  • צוותי ההוראה יחויבו להציג תו ירוק לאחר חיסון שלישי או בדיקה שלילית
  • צמצום מגעים בכיתות ז'-י"ב ברשויות כתומות, כולל למידה מרחוק

סיגל שפיץ-טולדנו, אימא לארבעה ילדים מגבעתיים, היא אחת מההורים שבלית ברירה, תומכת בהחלטת הממשלה: "המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל, הגענו למצב שהדרך היחידה לשמור על מוסדות פתוחים ולהגן על כולם היא להיבדק. לא מדובר על כפייה של חיסונים, אלא בדיקות בלבד. בדיקות פשוטות שנעשות בבית על ידי ההורים. אני סבורה שכרגע זה חשוב שיגיעו למוסדות החינוך ילדים בריאים ורק ככה נוכל לשמור על סביבה בריאה. יחד עם זאת התנאי הוא, לדעתי, שחייבים למצוא פתרון ראוי למי שבבית. רק אז חובת הבדיקות תהיה סבירה וראויה".

החלטת השרים עוררה סערה ברשתות החברתיות. באחד הפוסטים שעלה לפייסבוק התקבלו תגובות מעורבות של הורים, שחלקם הציפו את אחד ההיבטים הבעייתיים בהחלטה - החשש כי הורים ישלחו את ילדיהם המאומתים למוסדות החינוך, לאחר דיווח שקרי כי עשו להם בדיקה. אחת האימהות כתבה כי "הרעיון היה טוב אם באמת היה אפשר לסמוך על כך שהורים יהיו כנים, יערכו בדיקות ולא ישלחו את הילדים שלהם חולים. לצערי זה לא יקרה ולכן זה מפספס את כל הפואנטה".

אמא נוספת גם היא פקפקה בתועלת של ההחלטה. "מאמינה שיהיו הורים שיצהירו שעשו בדיקה למרות שלא עשו וזה פותח פתח לזה שיגיעו ילדים חולים לבתי הספר וידביקו אחרים. נראה שיש הורים שזה לא ממש אכפת להם. כל עוד לא יעשו את הבדיקות בבית הספר ויקחו את האחריות מההורים לא נצא מהלופ של ההדבקות".

מתחם בדיקות מהירות לילדים סמוך ללונה פארק 18 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
מתחם בדיקות מהירות לילדים, גני יהושע/ראובן קסטרו

יו"ר הנהגת ההורים בירושלים, אריק קפלן, מתנגד בחריפות לפתרון לפיו ילדים ללא בדיקה שלילית לא ייכנסו לבתי הספר: "אני בעד שכל מי שיכול להתחסן, חד וחלק שיתחסן, ואני קורא להורים לבדוק את הילדים. זאת אחריות שלנו כהורים וכאזרחים לבדוק את הילדים ואת בני המשפחה. אבל אני לא חושב שמורה או מחנכת תוכל לבוא לילד ולהגיד לו שאין לו אישור להכנס לכיתה. מחנכת צריכה להיות דמות חינוכית לילד שאם יש לו בעיות, הוא יפנה אליה, שהוא יכול לסמוך עליה. לא יעלה על הדעת שהמורה יגרש ילד מבית הספר. חינוך זה דבר אלמנטרי. חורה לי מאוד שיש הורים חסרי אחריות ויש כאלה. אני חושב שניתן לפתור את בעיית הבידודים על ידי הכיתות הירוקות - להפסיק לשלוח את כל הילדים לבידוד, אלא להתחיל לבדוק באופן יומיומי".

קפלן סיכם: "הוריו של הילד שלא ייבדק ימשיכו לעבודה, והילד יישאר. הילד ידפוק על שער בית הספר ויגידו לו 'סליחה אתה מגורש'. מה עושים עם הילד הזה?".

נפתלי בנט נפגש עם עולם התרבות לצד שר התרבות חילי טרופר ושר הבריאות ניצן הורוביץ. חיים צח / לע"מ,
"מנסים להצדיק את ההתנהלות". הורוביץ, בנט וטרופר/חיים צח / לע"מ

יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, מנשה לוי, המשמש גם כמנהל תיכון "מעיין-שחר" בעמק חפר הביע דאגה כי אם ההחלטה תיושם, הדבר עלול לגרום לבעיות קשות בלמידה מרחוק לתלמידי תיכון וחטיבה רבים: "משרד האוצר פרסם שחסרים כ-350 אלף מחשבים לתלמידים. מכיוון שהמחסור במחשבים מתמקד באוכלוסיות מאוד מסויימות, ניתן לנחש מי יוכל ללמוד מרחוק ומי לא. משום שמישהו יהיה חייב לפקח על כניסת תלמידים מחוסנים בלבד או לאחר בדיקת קורונה, אני קורא למשרד החינוך למנות באופן מידי נאמן קורונה לכל בית ספר ובנוסף לדאוג לחלוקה מידית של מחשבים וערכות אינטרנט לתלמידים נזקקים כדי שיוכלו ללמוד מרחוק".

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי במערכת החינוך נרשמה עלייה במספר המבודדים, שעומד על 140,158 תלמידים. עם זאת, חלה ירידה חדה במספר המאומתים, שכעת עומד על 42,100 תלמידים. 3,398 חברי צוותי הוראה נמצאים בבידוד, מתוכם 2,239 מאומתים לנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully