וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחודש מאי ערך ביקורת חיובית, באוגוסט הזהיר מבריחה: ההתרעה התמוהה של בכיר שב"ס

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 14:46

ימים ספורים לפני שנמלטו המחבלים, סגן הנציבה הפיץ מסמך שבו הזהיר מניסיון בריחה כלקח מהעבר. זאת, למרות ש-3 חודשים לפני כן יצא מביקורת עם מסקנות חיוביות. "במאי לא הצביע על הליקויים אך כמה ימים לפני הבריחה מוציא אזהרה? מוזר. יכול להיות שהיה לו מידע מודיעיני?"

בווידאו: פרקליטו של זכריה זביידי מספר על הבריחה/צילום: אלי אשכנזי

ימים ספורים לפני בריחתם מכלא גלבוע של ששת המחבלים שנתפסו, הפיץ סגן נציבת השב"ס, גונדר מוני ביטן, מסמך לבכירי השירות בו הוא מתריע כי יש לקיים רענון למסקנות תחקיר ניסיון בריחה שאירע בבית הכלא ב-2014. זאת, לאחר שבחודש מאי האחרון ביצע ביטן, שמשמש בשנתיים האחרונות ראש אגף המבצעים והביטחון בארגון, ביקורת בבתי הכלא שאטה וגלבוע. בסיכום הביקורת שיבח ביטן את פעילות בית הכלא ולא הזכיר בה סכנת בריחה של אסירים.

במסמך שהפיץ ב-31 באוגוסט, שבוע לפני בריחת האסירים, כתב ביטן כי "האסירים הביטחוניים על כלל ארגוניהם מהווים פוטנציאל לבריחה אם וכאשר תהיה קרקע אשר תאפשר את היתכנות הדבר".

שירות בתי הסוהר סיכל ב-2014 בריחה של אסירים ביטחוניים באמצעות מנהרה בבתי הכלא שאטה וגלבוע. כבר אז ידעו בכירי שב"ס כי הכלא בנוי על כלונסאות, שבאמצעותן יכולים אסירים להימלט מהכלא. למרות המסקנות שנכתבו, איש בשב"ס לא פעל כדי להביא לאטימת הכלונסאות. ביטן אף כיהן בעבר כסגן מפקד כלא גלבוע ומכיר את הכלא היטב, לרבות הליקויים בו.

גונדר מוני ביטן. דוברות שב"ס
מכהן בתפקיד מ-2019, התריע רק עכשיו. גונדר ביטן/דוברות שב"ס

למרות זאת, ביטן לא ביצע לכאורה בשנתיים האחרונות את מה שנדרש ממנו במסגרת אחריותו - איטום הכלונסאות בכלא גלבוע. הביקורת שביצע בחודש מאי האחרון בבתי הכלא שאטה וגלבוע, היתה קצרה במיוחד וארכה כחמש שעות בלבד לשני בתי הסוהר ביחד. במהלך הביקורת הוא ביקר בחלק מהאגפים בהם מוחזקים אסירים ביטחוניים, אולם לא עבר באגף 2, ממנו ברחו ששת האסירים. לדבריו, במהלך הביקורת הוא "קיבל סקירה מקיפה ומתכללת על הנעשה במקום".

ביטן שיבח את סגל בית הסוהר גלבוע וציין כי הוא "גילה בקיאות בנעשה תחת ידיו, והכיר את מאפייני העבודה בצורה מקצועית". הוא הוסיף בסיכום הביקורת, שמסקנותיה הגיעו לידי וואלה! כי "ניכר שהסוהרים המשרתים ביחידות בקיאים במשימה אותה מבצעים ופועלים בצורה מקצועית וראויה".

ביטן הדגיש כנקודה לשיפור "את מעורבות ראש את"ל לבחינת אמצעים ואפשרויות ישימות להתמודדות מיטבית עם עומסי החום המאפיינים את האזור הגיאוגרפי של יחידות שטה וגלבוע". מי שקורא את ממצאי הביקורת של גונדר ביטן, מתרשם שהעניינים בכלא גלבוע בשליטה וכי הסגל בקיא מקצועית בנעשה, גם מבחינה מודיעינית.

עוד בוואלה!

המודיעין, ההונאה והמעצר: כך נתפסו שני המחבלים האחרונים שנמלטו מהכלא

לכתבה המלאה
כלא גלבוע, 9 בספטמבר 2021. רויטרס
סקירת שני בתי הסוהר ארכה כחמש שעות בלבד. כלא גלבוע/רויטרס

אולם, במסמך שהפיץ לפתע ימים ספורים לפני הבריחה, ציין סגן נציבת שב"ס כי ב-2014 נחשפו שתי מנהרות בבתי הכלא הביטחוניים שאטה וגלבוע, והתריע בפני בריחת אסירים. ביטן הוסיף באופן תמוה כי "כיום, לאחר שש שנים (הטעות במקור. ל.ל) מהאירועים אנו עדים לכרסום בלקחים ואי-הכרת האירועים על ידי הסגל".

ביטן הדגיש כי "בחלוף השנים ולאחר שבחנתי שוב את לקחי התחקירים ואופן יישומם, 'הלכה למעשה', מצאתי לנכון כי קיימת חובת רענון של מסקנות התחקיר. חפירת מנהרות אלו התאפשרה, בין היתר, בשל אי העברתם של אסירים בין אגפים ותאים, דבר אשר אפשר את ביצוע החפירה ללא מידע מודיעיני מקדים", כתב ביטן, למרות שזכריה זביידי הועבר ביום הבריחה לבקשתו לתא שממנו נמלטו השישה.

לגבי הכלונסאות, ציין ביטן במסמך שהפיץ כי יש לערוך "בדיקת חללים ביחידות בהן מזה מספר שנים לא בוצעה בדיקה גיאולוגית על ידי חברה ייעודית שביכולתה לבחון באם קיימת גלישת קרקע ו/או חפירות בשטח בית הסוהר. נדרש לפנות לחטיבת הביטחון ולבקש זימון חברת 'גיאוסנס' או כל חברה אחרת לבחינת הקרקע". האזהרה של ביטן יצאה שבע שנים לאחר גילוי הכלונסאות.

גורם בכיר במחוז צפון בשב"ס שמעורה בפרטים אמר לוואלה! כי "בחודש מאי ביטן לא הצביע על הליקויים ואז באוגוסט כמה ימים לפני הבריחה הוא מוציא אזהרה? זה מוזר. יכול להיות שהיה לו מידע מודיעיני?" שואל הגורם ומוסיף, "מה קרה פתאום שהחליט כמה ימים לפני הבריחה להזהיר מבריחת מחבלים? מוני בתפקיד מאוגוסט 2019, במקום לכתוב מסמכים ולכסתח את עצמו, מדוע הוא בעצמו כמי שמופקד על כך לא הזמין חברה לבדיקת הקרקע? למה הוא חיכה? הביקורות שעשה ביטן נראות מגוחכות לאור מה שקרה, אין שום מעקב שלו אחר וידוא יישום ההנחיות שהוא מוציא".

תגובת שב"ס

"צר לנו על האופן שבו מוצגים הדברים, גונדר מוני ביטן הינו קצין מנוסה בעל עבר פיקודי ומקצועי עשיר במגוון תפקידי ליבה משמעותיים בשב"ס. מעבר לכך, ומטבע הדברים, לא נוכל להתייחס, בעת הזו, לטענות חלקיות אשר סביר כי ייבדקו במסגרת ועדת הבדיקה הממשלתית. שירות בתי הסוהר ישתף פעולה, בשקיפות מלאה, עם כל גורם בדיקה רשמי וימשיך לפעול להחזקתם של אסירים במשמורת בטוחה ונאותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully