וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בנורבגיה: השמאל ניצח בבחירות שהתמקדו במשבר האקלים

14.9.2021 / 10:49

מפלגת הלייבור הובילה את הגוש לניצחון אף שצפויה לה משימה קשה בהרכבת הממשלה. "נעניק לנורבגיה דרך חדשה", אמר מנהיגה, שר החוץ לשעבר יונס גר סטיורה. רה"מ סולברג, שכיהנה בתפקיד ב-8 השנים האחרונות - יותר מכל אחד אחר בתפקיד, הודתה בהפסד. "היינו צריכים נס"

בווידאו: מהפך בבחירות בנורבגיה - השמאל חוזר לשלטון/צילום: רויטרס

גוש המרכז-שמאל בנורבגיה ניצח בבחירות לפרלמנט שהתקיימו אתמול (שני), אחרי קמפיין שהתמקד בשינויי האקלים ובעתיד תעשיית הנפט והגז במדינה, והוא ישוב להנהיג את המדינה אחרי שמונה שנים באופוזיציה לממשלה השמרנית. אחרי ספירת רוב הקולות, עולה כי מפלגת העבודה ושתי בעלות בריתה - מפלגת השמאל הסוציאליסטית ומפלגת המרכז האירוסקפטית - זכו במאה מתו 169המושבים בפרלמנט, בעוד שהשמרנים יזכו ב-68 מושבים בלבד. מושב אחד טרם הוכרע.

מנהיג הלייבור, יונס גר סטיורה, ינסה להקים ממשלה חדשה. "אנחנו נעניק עכשיו לנורבגיה ממשלה חדשה ודרך חדשה", אמר הלילה בכינוס של תומכי המפלגה שהריעו לו. הוא הוסיף כי בימים הקרובים הוא יזמין לשיחות את המפלגות "הרוצות בשינוי". המפלגה הבטיחה להשקיע משאבים בתעשיות ירוקות, כמו אנרגיית רוח, ולטמון פחמן דו-חמצני באוקיינוס.

הלייבור הודחה מהשלטון ב-2013, ומאז שלטה בנורבגיה - שאינה חברה באיחוד האירופי - המפלגה השמרנית בהנהגת ארנה סולברג. גר סטיורה בן ה-61 הודה לסולברג, שכיהנה בתפקיד יותר מכל ראש ממשלה אחר. לדבריו, היא הייתה "ראש ממשלה טובה". שיעור ההצבעה היה 76.3%, ירידה מיותר מ-78% בבחירות הקודמות. כ-3.9 מיליון מתוך 5.3 מיליון אזרחי המדינה היו בעלי זכות הצבעה.

גר סטיורה הוא עובד ציבור לשעבר, שנבחר לראשונה לפרלמנט ב-2009 והוא מחזיק בנתחים משמעותיים מהחברה המשפחתית. הוא שירת כשר החוץ בממשלת הלייבור בין 2005 ל-2013 תחת ראש הממשלה ינס סטולטנברג. הוא קיבל את מושכות המפלגה אחרי שסטולטנברג מונה למזכ"ל נאט"ו.

מנהיג מפלגת הלייבור יונס גר סטיורה בנורבגיה, לאחר הניצחון בבחירות, 13בספטמבר 2021. רויטרס
מבטיח להשקיע באנרגיה ירוקה. מנהיג הלייבור גר סטיורה חוגג את הניצחון, הלילה/רויטרס

סולברג, שמפלגתה איבדה 4.7% מקולות הבוחרים, בירכה את יריבה. "ידענו שאנחנו צריכים נס - כהונת השמרנים הסתיימה", הודתה. "אני מברכת את גר סטיורה על מה שנראה כמו רוב ברור".

בנוסף למפלגה השמרנית, שתוארה על ידי הערוץ הציבורי NRK כ"מפסידה הגדולה ביותר של הבחירות", שותפתה לשעבר לקואליציה, המפלגה הפרוגרסיבית, איבדה 3.4% מהקולות בהשוואה לבחירות הקודמות.

סולברג בת ה-60 עמדה בראש ממשלת מיעוט מאז השנה שעברה, אחרי שהמפלגה הפרוגרסיבית, מהימין הפופוליסטי, פרשה מהקואליציה. בזכות כהונתה הממושכת, בנוסף לליברליזם הכלכלי שהנהיגה, היא זכתה לכינוי "ארנה הברזל" - על משקל הכינוי של ראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר "גברת הברזל".

סולברג קיוותה להפוך לראש הממשלה הראשונה בנורבגיה שזוכה בכהונה שלישית רצופה בת ארבע שנים. בתקופת כהונתה היא הרחיבה את חיפושי הנפט, קיצצה במיסים וניסה לייעל את השירות הציבורי. ואולם, היא ספגה מכה קשה לתדמיתה כשנחשף שהפרה את תקנות הקורונה שהטילה ממשלתה והיא אף נחקרה על כך במשטרה.

ראש ממשלת נורבגיה, ארנה סולברג, מצביעה בבחירות לפרלמנט, 13 בספטמבר 2021. רויטרס
כונה "ארנה הברזל". ראש הממשלה מצביעה בבחירות, אתמול/רויטרס

למרות היותה המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט של נורבגיה, ללייבור לא יהיה קל להקים ממשלה חדשה. הסוציאליסטים לא יתמכו בה בקלות, וגם מפלגת המרכז דורשת לנקוט גישה אגרסיבית יותר כלפי המעבר לאנרגיה ירוקה.

מפלגת המרכז הפכה למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט ורשמה את ההישגים הגדולים ביותר בבחירות עם קרוב ל-14% מהקולות - עלייה של 3.6% מאז 2017. מנהיגה, החקלאי לשעבר טריגבה סלגסבולד ודום, חייך חיוך גדול אחרי ההצלחה בבחירות.

הבחירות התמקדו בחיפושי הנפט והגז בים הצפוני, שסייעו להפוך את נורבגיה לאחת המדינות העשירות בעולם. עם זאת, החשש משינויי האקלים שמו בספק את עתיד התעשייה הגדולה במדינה. היא אחראית ליותר מ-40% מכלל היצוא של נורבגיה ומעסיקה יותר מ-5% מכלל כוח העבודה במדינה הסקנדינבית.

מצד שני, אזרחי נורבגיה הם בין הצרכנים המודעים ביותר בעולם, ורוב המכוניות החדשות שנרכשות הן חשמליות.

רוב הנפט והגז של נורבגיה עדיין מופק מאזורים מפותחים בים הצפוני, אולם רוב המאגרים הלא מנוצלים שלה קבורים בים ברנץ, מעל החוג הארקטי. עבור המחוקקים הירוקים זה קו אדום, והם יכולים לשחק תפקיד מכריע בהקמת הממשלה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully