וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחבאו מתחת למשאית, סמוך למטע זיתים: כך לכדו את זכריה זביידי ומוחמד עארידה

עודכן לאחרונה: 11.9.2021 / 14:49

נסיבות לכידתם של שני האסירים, שישה ימים לאחר שנמלטו מכלא גלבוע, המחישו עד כמה לא הייתה להם תכנית כיצד לפעול לאחר הבריחה, וכי לא היה להם גורם שיסייע מבחוץ. "זביידי נראה היה מותש", תיאר בכיר במערכת אכיפת החוק, בעוד שהמצוד אחר שני המחבלים שטרם נתפסו נמשך

בווידאו: מעצרם של זכריה זביידי ומוחמד עארידה/צילום: דוברות משטרת ישראל

לכידתם של זכריה זביידי ומוחמד עארידה הלילה (שבת) על ידי לוחמי ימ"מ, בצוות ארגוני עם לוחמי שב"כ, ממחישה עד כמה לא הייתה לאסירים תכנית כיצד לפעול לאחר הבריחה מכלא גלבוע. מדובר בעדות נוספת לכך שלא היה לאסירים הנמלטים גורם שסייע להם מבחוץ. נמשך המצוד אחר שני המחבלים שטרם נתפסו, איהם כמאמג'י ומונאדל אינפיעאת.

גורם בכיר במערכת הביטחן מסר כי "עד היציאה מהמנהרה שחפרו מכלא גלבוע הכול היה מתכונן והם הלכו ברגל שבעה וחצי קילומטרים - משם כבר לא היה תכנון". כמו כן, נמסר כי מאמצי החיפוש התקדמו אתמול כשאותרו תיקים של האסירים במושב בלפוריה, בהם נמצאו בגדי החלפה וסיגריות.

"זביידי נראה היה מותש", אמר לוואלה! בכיר במערכת אכיפת החוק, לאחר המבצע שהוביל ללכידתו. הבכיר הוסיף כי רוכב טרקטורון זיהה שני אנשים כשב"חים ודיווח לכוחות שהיו באזור. עם לכידתו, זביידי ניסה תחילה להתנגד ולברוח, אך הכוחות בשטח השתלטו עליו מיד. שני האסירים הועברו לחקירת שב"כ ויכלאו בתאי הפרדה.

לאחר מעצרם אמש בנצרת של שני אסירים נוספים, יעקוב מחמוד קאדרי ומחמוד עארדה, במשטרה ובשב"כ המשיכו ביתר שאת במאמצי הלכידה של זביידי והנותרים. תפיסתם של השניים התאפשרה לאחר שלידי המשטרה ושב"כ הגיע מידע מודיעיני על שני גברים חשודים שהסתובבו סמוך למטע זיתים באזור המועצה המקומית שבלי-אום אל-גנם שבצפון. השניים לא נראו מקומיים באזור, ולדברי גורמים הם התחבאו מתחת למשאית.

זכריה זביידי נתפס, 11 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
זכריה זביידי לאחר שנלכד, הלילה/דוברות משטרת ישראל
התיקים שנמצאו אצל חלק מהאסירים שברחו מכלא גלבוע. ללא קרדיט, מערכת וואלה!
התיקים של האסירים שנמצאו בבלפוריה, אמש/מערכת וואלה!, ללא קרדיט

בטרם נלכדו שני המחבלים הבוקר, כינס ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב עם המפכ"ל יעקב שבתאי, ממ"ז צפון ניצב שמעון לביא והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. במהלך הפגישה שהתקיימה בחפ"ק בצפון קיבל ראש הממשלה סקירה על לכידת שני האסירים ופעולות נוספות המתבצעות בשטח.

"ברכות למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון שסיעו להם על התפיסה המוצלחת של שני המחבלים הנמלטים הנוספים", כתב בטוויטר השר לביטחון הפנים עומר בר-לב. "שהיתי הלילה בחפ"ק לצד ראש הממשלה נפתלי בנט שעה שהכוחות עסקו במרדף וסגרו על הנמלטים. המטרה עתה להמשיך בדבקות עד שנתפוס את השניים הנותרים וזה יקרה".

שני האסירים הראשונים שנתפסו מבין ששת הנמלטים נלכדו אמש בנצרת, באזור הר הקפיצה. יעקוב מחמוד קאדרי ומחמוד עארדה נלכדו לאחר שהמשטרה קיבלה דיווח מאזרח על שני חשודים בנצרת, שביקשו אוכל ממשפחתו. האזרח סירב והזעיק את המשטרה, שבשל הפריסה הרחבה של הכוחות בשטח, הצליחה להגיע מהר למקום באמצעות מסוק וללכוד את השניים, ללא התנגדות מצידם.

המצוד אחר שני המחבלים הנוספים נמשך. לפי הערכה במערכת הביטחון, אחד מהם עבר לשטחי הרשות ונמצא באזור ג'נין. כפי שפורסם בוואלה! מוקדם יותר השבוע, המחבלים התפצלו לשלושה צמדים.

תפיסת זכריה זביידי, 11 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
לכידת המחבלים, הבוקר/דוברות משטרת ישראל
המפכ״ל, ממ״ז צפון וסממ״ז צפון מקבלים בזירת הלכידה סקירה מלוחמי הימ״מ של משטרת ישראל שהביאו ללכידה בשטח של זביידי ועמרה, 11 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי באיזור לכידת המחבלים, הלילה/דוברות משטרת ישראל
תפיסת זכריה זביידי, 11 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
לכידת המחבלים, הבוקר/דוברות משטרת ישראל

זמן קצר לאחר תפיסת המחבלים אמש, רקטה שוגרה מרצועת עזה לשטח ישראל, ויורטה על ידי כיפת ברזל. במקביל, יותר מאלף מפרי סדר פלסטינים פעלו במספר נרחב של מוקדים ביהודה ושומרון. הם יידו אבנים, הבעירו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה. בנוסף, זוהו שני מקרי ירי לעבר לוחמי צה"ל במעבר ג'למה הסמוך לג'נין, שם לא היו נפגעים. הפרות סדר נרשמו גם בכניסה לעיירה ביתא בחטיבה המרחבית שומרון. כוחות צה"ל הנמצאים בכלל המוקדים השתמשו בגז מדמיע ורימוני הלם להרחקת המפגינים.

בווידאו: רה"מ, בנט עם הגעתו לחפ"ק המשטרה/מערכת וואלה!
רה"מ בנט, במהלך ביקור בחפ"ק המשטרה 10 בפסטמבר 2021. מתוך הטוויטר של עמר בר לב, אתר רשמי
ראש הממשלה בנט ובר-לב בחפ"ק, הלילה/אתר רשמי, מתוך הטוויטר של עמר בר לב

המחבל הבולט שנתפס הלילה הוא זכריה זביידי בן ה-45, שפיקד על גדודי חללי אל-אקצא בג'נין ושהיה אחראי גם לפיגוע בסניף "הליכוד" בבית שאן בשנת 2002, בו נרצחו 6 אנשים.

לפני מעצרו, התגורר זביידי במחנה הפליטים ג'נין ונשא משרה בכירה במשרד האסירים ברשות הפלסטינית. הוא נחשב לאחד מבכירי פעילי הטרור ביהודה ושומרון ונמנה עם הפעילים שנכללו במסגרת "הסכם המבוקשים" משנת 2007. קודם לכן שימש מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין. ב-2007 יצא מרשימת המבוקשים עד שנעצר ב-2019.

לפי שב"כ, "זכריה זביידי הפר באופן בוטה ואלים את ההתחייבות האמורה והיה מעורב בביצוע מספר פיגועים, לאחר שהתחייב לחדול מכל פעילות טרור. על פי מדיניות גורמי הביטחון, חריגת מבוקש וחזרתו לביצוע פיגועים תביא למיצוי הדין עימו, גם על פעילותו בעבר. לפיכך, זביידי הועמד לדין בגין מכלול פעילות הטרור בה היה מעורב - זו מעברו וזו שנחשפה לאחרונה".

המחבל השני שנלכד הבוקר הוא מוחמד עארידה קאסם בן ה-39. הוא נשפט לשלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנה עקב שלל פעולות טרור: הוא הקים חוליה שהשליכה בקבוקי תבערה על סיורים של צה"ל בדותן, הורשע ברכישת נשק והטמנת מטען חבלה וכן בירי מרגמה על מחנה דותן, פגע באוטובוס הסעות לשא-נור שבצפון השומרון.

אחד המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע שנתפסו בנצרת, 10 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
מחמוד עארדה, המחבל שנלכד אמש/דוברות משטרת ישראל
אחד המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע שנתפסו בנצרת, 10 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
יעקוב מחמוד קאדרי, המחבל שנלכד אמש/דוברות משטרת ישראל
איהם כמאמג'י קאסם מחבל שברח מכלא גלבוע 06 בספטמבר 2021. רשתות חברתיות, אתר רשמי
איהם כמאמג'י, טרם נתפס/אתר רשמי, רשתות חברתיות
ששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
ארבעה מתוך ששת הנמלטים כבר נלכדו/דוברות משטרת ישראל

אמש נעצרו בנצרת מחמוד עבדאללה אל-עארדה, ראש האסירים בכלא גלבוע, ויעקוב מחמוד קאדרי, בן 49 מביר אל-באשא שליד ג'נין, שנשפט למאסר עולם בשנת 2006.

אל-עארדה, בן 46, נשפט למאסר עולם ועוד 15 שנה בגין השתייכות לזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי והשתתפות בפעילויות שהביאו לרצח חיילים. אל-עארדה נעצר לראשונה כשהיה בן 17, ונשפט ל-50 חודשים על השתתפותו באינתיפאדה הראשונה, אך שוחרר בהסכמי אוסלו. הוא נעצר שוב כעבור שמונה חודשים. אחרי שחרורו ב-1996 הוא נשפט למאסר עולם אותו ריצה עד שנמלט מהכלא.

המחבלים שטרם נתפסו הם איהם כמאמג'י בן ה-35 ומנדאל יעקוב אנפיעאת בן ה-26 מיעבד, העצור משנת 2019. כמאמג'י נשפט ל-15 שנה בגין מעורבתו ברצח הנער אליהו אשרי בן ה-18 מאיתמר. אשרי נחטף בשנת 2006 כשעלה לרכב אותו עצר "טרמפ", וככל הנראה נרצח זמן קצר לאחר מכן.

כל המחבלים, לבד מזביידי, מזוהים עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, שבסיסו באזור ג'נין - בכפרים ובערים בהם נולדו וגדלו. זביידי השתייך לפתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully