וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול עשרות אלפי תלמידים מבודדים, המוקדים של משרדי החינוך והבריאות קורסים

זמני המתנה ארוכים, דיווחים שמגיעים באיחור, חוסר תיאום בין המערכות, הנחיות לא בהירות וכאוס אחד גדול: המשל"ט של משרד החינוך ומוקד "קול הבריאות" מתקשים לתת מענה לבתי הספר ולהורים. משרד החינוך: העומס חריג בשל העלייה בתחלואה, נערכים לגיוס כוח אדם

פרופ' גליה רהב: "מאמינה שילדים מתחת לגיל 12 יחוסנו עד סוף השנה"/מערכת וואלה!

לפי נתוני משרד הבריאות הבוקר (חמישי), כ-144 אלף תלמידים נמצאים כעת בבידוד. עובדה זו נותנת את אותותיה בשטח - ומרכז השליטה (משל"ט) של משרד החינוך אליו אמורים לדווח מנהלי בתי הספר על מקרי קורונה בקושי מצליח לתפקד. זהו אותו המשל"ט בו התגאו כל כך בצמרת משרד החינוך עד לפני כמה חודשים ושבזכותו, בין היתר, התאפשרה פתיחת שנת הלימודים כסידרה.

במרכז השליטה מרוכז כל המידע על החולים הפעילים והמבודדים במערכת החינוך, והוא משמש לקטיעה מהירה של שרשראות ההדבקה. אלא שלפי העדויות שהגיעו לוואלה! מהשטח, המרכז מתנהל ללא כל סדר, התיאום בינו לבין משרד הבריאות בעייתי והמערכות לא תמיד מסונכרנות. גם מוקד "קול הבריאות" של משרד הבריאות, המשמש את ההורים לצורך ההודעה על הבידודים, מתקשה לתת מענה.

פתיחת שנת הלימודים | ביה"ס שפירא, ת"א 1 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
פתיחת שנת הלימודים, בית ספר שפירא בתל אביב/ראובן קסטרו

מנהלי בתי הספר שמנסים לתפוס את המשל"ט כדי לדווח על מקרה קורונה נאלצים להמתין עד 50 דקות על הקו ולאחר מכן לנהל שיחה שתכליתה חקירה אפידמיולוגית במשך שעות ארוכות. משכך, לעיתים הדיווחים לא תמיד מתקבלים בזמן וגם כאשר הם מתקבלים, קיים חשש שהם מועברים באיחור למשרד הבריאות.

עוד עולה מהעדויות בשטח כי לעיתים אנשי מרכז השליטה מתקשרים להודיע על תלמידים מאומתים יום-יומיים ואף יותר אחרי שהתגלו.

מעבר לכך, הורים רבים כלל לא יודעים שהם צריכים לדווח על מועדי בידוד של ילדיהם, כי הם לא מקבלים הנחיות על כך לא ממשרד הבריאות ולא ממשרד החינוך. כפועל יוצא מזה, הורים רבים לא מדווחים כלל שילדיהם בבידוד, והמערכת באתר משרד הבריאות מאפשרת להורים שכן עושים זאת לדווח על בידוד בתאריכים שונים מאלו שבית הספר מדווח. בכאוס השורר בין המשל"ט למערכת של משרד הבריאות, לא מפתיע כי משרד החינוך הפסיק לספק לציבור מידע אודות תלמידים מבודדים, ונראה כי סוגיית הבידודים מתנהלת בעיקר על סמך תחושת האחריות של ההורים.

עוד בוואלה!

9 ימים לאחר תחילת הלימודים: 145 אלף תלמידים בבידוד

לכתבה המלאה

"חוסר יעילות מובהק ורשלני"

סמדר מורס, מנהלת בית הספר "נופים" בדרום תל אביב מספרת על זמני המתנה ארוכים בניסיון לתפוס את מרכז השליטה. "המתנה יכולה להגיע לשעה וחצי וגם כשהם עונים - השיחה יכולה לקחת שלוש שעות. צריך להעלות את המחנכת ואת המורים על הקו כדי לבצע חקירה אפידמיולוגית שהיא ממש חקירת שתי וערב שמורטת עצבים, מדובר בזללנית זמן אמיתית", היא אומרת. "אין לי שום הבנה לזה שמשרד הבריאות לא עושה את זה. עוד פעם האחריות מתגלגלת מהמטה לשטח וכמובן מתנקזת למנהלים שצריכים לנהל גם את הפדגוגיה ואת החינוך בבית הספר, וגם יש לנו תפקיד חדש לצד זה - לנהל את הקורונה".

מורס מתארת "כאוס" שמתרחש לדבריה בשטח. "משרד הבריאות אמור ליצור קשר בהודעה עם הוריו של התלמיד המאומת, אבל הרבה פעמים ההודעה לא מגיעה, או שמתקבלת באיחור. לפעמים המשל"ט יוצר איתנו קשר באיחור רב או שאנחנו לא משיגים אותו. כל הנושא של גבולות האחריות הוא מטושטש ולא ברור - דבר שיוצר המון אי ודאות וכאוס, והמנהלים פשוט טובעים בעבודה שהיא לא אמורה להיות בתחום האחריות שלהם".

סמדר מורס
מנהלת בית ספר נופים, תל אביב. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"אין לנו חופש ולא הפסקה וכל זה נובע מחוסר יעילות רשלני של המערכת", סמדר מורס/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

"לא היה לנו חג ולא חופשה. זה מה שהמנהלים עשו כל החג - המתינו המתנות ארוכות במשל"ט קורונה ועשו חקירה אפידמיולוגית במשך שעות, ופשוט לא הייתה דקה של מנוחה. אין לנו חופש ולא הפסקה וכל זה נובע מחוסר יעילות מובהק ורשלני של כל המערכת. זה לא יעיל, זה מתסכל, המנהלים הפכו להיות פקידי קורונה. אין נוהל אחד מסודר", היא אומרת. מנהל נוסף ממרכז הארץ אישר את הדברים ואמר כי מרכז השליטה מתנהל ללא סדר.

גם מצד ההורים יש לא מעט קשיים. ע', אם לשלושה מרחובות ויו"ר הנהגת הורים של אחד מבתי הספר בעיר, נכנסה לאחרונה לבידוד בעקבות חשיפה לחולה מאומת בכיתה של אחד מילדיה. לדבריה, היא ניסתה לפעול לפי כל כללי המערכת ודיווחה על הבידוד באתר משרד הבריאות, זאת בהתאם להנחיה שקיבלה ממנהלת בית הספר. ברוב המקרים הקפדה על הנחיה זו כלל לא נשמרת, ורוב הילדים שנכנסים לבידוד בעקבות חשיפה לחולה מאומת עושים זאת ללא הדיווח על הבידוד.

"הבת שלי, מסתבר, נחשפה ביום שישי בכיתה. עדיין לא קיבלתי כלום ושום דבר ממשרד הבריאות. מצד שני, כיתה אחרת שלנו קיבלה אחרי חמישה ימים מכתב ממשרד הבריאות. המשל"ט אמור להגיד באיזה תאריכים הבידוד, אבל זה לא תמיד קורה. מעבר לכך, ההורים יכולים לדווח מה שהם רוצים. אף אחד לא אוכף, לא מצליב מידע, כלום", היא מספרת.

שיחה בין הורה לתלמיד שנחשף למאומת למשרד הבריאות. אתר רשמי, מערכת וואלה!
שיחת צ'אט בין הורה לתלמיד שנחשף למאומת לבין משרד הבריאות/מערכת וואלה!, אתר רשמי

"אתמול דיווחתי רק כי המנהלת אמרה לי לדווח על הבידוד. ואז קיבלתי הודעה שהדיווח שגוי - 'נא להתקשר למוקד קול הבריאות'. התקשרתי למוקד ואף אחד לא עונה, 50 דקות, השיחות מתנתקות. ניסיתי הבוקר שוב. שום דבר. המתנתי 40 דקות בשעה 08:00 בבוקר. מסמסת להם שוב בווטסאפ, מפנים אותי חזרה למוקד", היא מתארת בתסכול.

"מישהו אמור לתכלל את זה ולעשות את זה בצורה מסודרת, לא המנהלים ולא ההורים לא צריכים לבזבז על זה כל כך הרבה זמן. אני בן אדם עם טיפת אחריות, יש הורים - ואני מכירה - שאומרים 'אני עושה מה שאני רוצה כי אף אחד לא אמר לי משהו אחר'. יותר מזה: קיבלתי הודעה שהבידוד שלי הסתיים אתמול, התחיל שלשום והסתיים אתמול. זה הגיוני? משהו הזוי קורה שם, שום דבר לא מסודר ולא מתוכלל. ההורים אמורים לקבל הודעות ממשרד הבריאות והם לא מקבלים בכלל. איך המנהלים אמורים לדעת מי סיים את הבידוד בצורה תקינה ומי לא?".

משרד החינוך: נערכים לגיוס של עוד כוח אדם

במשרד החינוך אישרו בתגובה לדברים כי הם מתמודדים עם עומס כבד. "מרכז השליטה הארצי, המנטר את אירועי התחלואה בכלל מערכת החינוך (למעלה מ-5,200 בתי ספר ויותר מ-21,000 גני ילדים) חווה בימים האחרונים עומס חריג בעקבות העלייה בנתוני התחלואה", נמסר. "נוכח זאת, המשל"ט נערך לגיוס של כוח אדם נוסף, כדי לעמוד בעומס".

עוד נמסר ממשרד החינוך כי "מהבוקר ועד עתה ביצע המשל"ט יותר מ-1,400 חקירות אפידמיולוגיות. בד בבד הוא ממשיך להרחיב באופן תמידי את היקף כח האדם שעומד כרגע על 170 איש. מתן הודעה להורים באשר למשך תקופת הבידוד של הילד מצויה באחריות משרד הבריאות".

טרם התקבלה תגובת משרד הבריאות.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד במהלך ועדת החינוך 23 בספטמבר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"המשל"ט קרס ואינו מתפקד", בן דוד/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

במקביל, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד פנתה הערב אל מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק בנוגע למחדלי קריסת המשל"ט והחקירות האפידמיולוגיות, שאילצו עובדי מערכת חינוך רבים לעבוד בחג. "לצערי, המשל"ט שהקמתם לניהול הקורונה במוסדות החינוך, קרס ואינו מתפקד כך שכך שבפועל לא ניתן מענה ו/או פתרונות למנהלי בתי הספר והגננות", כתבה.

עוד הוסיפה בן דוד כי: "בשל המחדל של המשל"ט נאלצים מנהלי בתי הספר והגננות לקחת על עצמם את האחריות בתפעול מסודות החינוך גם בכל הקשור לתפקוד בתקופת הקורונה באופן שהם עובדים הלכה למעשה בכל שעות היממה, תוך שמוטלת על כתפיהם אחריות עצומה".

בהמשך דורשת בן דוד להקדים את מינויי "נאמני הקורונה" בכול מוסד חינוכי מתחילת אוקטובר ליום ראשון הקרוב. "ככל שעד ל-12 בספטמבר לא ימונו נאמני הקורונה בכל מוסדות החינוך, אנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו", הזהירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully