וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלארוס: עונשי מאסר ממושכים על שני מתנגדי משטר בולטים

7.9.2021 / 10:30

מריה קולסניקובה, שהייתה אחת משלוש הנשים שהובילו את קמפיין ההתנגדות ללוקשנקו, הורשעה בקשירת קשר להפלת השלטון ובהקמת ארגון קיצוני. בשנה שעברה היא מנעה את גירושה כשקרעה את הדרכון שלה בגבול. יחד עמה נשלח ל-10 שנות מאסר פעיל בולט אחר

האצנית הבלארוסית, כריסטינה צימאנוסקאיה, בשדה התעופה בטוקיו/צילום: רויטרס

בית משפט בבלארוס גזר אתמול (שני) עונשי מאסר ממושכים על שני פעילים בולטים באופוזיציה, בצעד נוסף של המשטר נגד מתנגדיו של השליט אלכסנדר לוקשנקו מאז המחאה הגדולה בשנה שעברה. מריה קולסניקובה, חברה בכירה במועצת התיאום של האופוזיציה, הייתה כלואה מאז שנעצרה בספטמבר אשתקד ונשלחה ל-11 שנות מאסר. היא הורשעה בבית משפט במינסק בקשירת קשר לתפיסת השלטון, בהקמת ארגון קיצוני ובעידוד פעולות המסכנות את ביטחון המדינה.

עורך הדין מקסים זנאק, חבר בולט אחר במועצה שהואשם בעבירות דומות, נשלח לעשר שנות מאסר. קולסניקובה, שעזרה לתיאום את ההפגנות של האופוזיציה לאחר הבחירות לנשיאות באוגוסט בשנה שעברה, סירבה לניסיון של הרשויות לאלץ אותה לעזוב את המדינה. היא וזנאק נשפטו מאחורי דתיים סגורות, ומשפחותיהם הורשו להיות נוכחות בדיון רק בעת גזירת העונש אתמול.

"עבור רבים, מריה הפכה לדוגמה לנחישות ולמאבק בין טוב ורע. אני גאה בה", אמר אביה, אלכסנדר, לסוכנות הידיעות אי-פי. "זה לא גזר דין, אלא נקמה של הרשויות".

פעילי האופוזיציה מריה קולסניקובה ומקסים זנאק בבית משפט במינסק, בלארוס, 6 בספטמבר 2021. AP
ארה"ב ואירופה גינו את עונשי המאסר. קולסניקובה וזנאק/AP

קולסניקובה, בת 39, בלטה בעצרות פוליטיות והלכה ללא מורא עד לשורות כוחות המשטרה שחצצו בין המפגינים למוסדות השלטון. כשהתקרבה לשוטרים, היא עשתה את המחווה המפורסמת שלה - יצירת לב באמצעות ידיה. לפני תחילת המעורבות הפוליטית שלה, היא ניגנה בחליל בתזמורת הפילהרמונית של בלארוס.

בשנה שעברה, היא עמדה בראש הקמפיין של ויקטור בבריקו, מנהל בנק בבעלות רוסית שנכלא לפני הבחירות באשמת הלבנת הון והעלמת מס. בבריקו, שטען כי האישומים נגדו פוליטיים, נידון ל-14 שנות מאסר לפני כחודשיים.

בהמשך, חברה קולסניקובה למורה לאנגלית לשעבר סבטלנה טיחנובסקאיה, שהייתה היריבה הבולטת ביותר של לוקשנקו כשרצה בבחירות לנשיאות במקום בעלה הכלוא, ולוורוניקה טספקאלו, אשתו של מועמד בולט אחר שנמלט מהמדינה מחשש למעצר. השלוש הובילו יחד את אירועי הקמפיין הצבעוניים לפני הבחירות האחרונות, שהיו מנוגדות לכינוסים בסגנון סובייטי של לוקשנקו.

זמן קצר לאחר הבחירות, טיחנובסקאיה עזבה את בלארוס תחת לחץ הרשויות ומאז היא גולה בליטא השכנה.

עוד בוואלה!

האצנית הבלארוסית טסימאנוסקאיה: "סבתא הזהירה אותי שלא לחזור הביתה"

לכתבה המלאה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו נושא נאום בטקס לציום יום העצמאות סמוך למינסק, 3 ביולי 2021. רויטרס
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו נושא נאום בטקס לציום יום העצמאות סמוך למינסק, 3 ביולי 2021/רויטרס

בספטמבר שעבר, במהלך הפגנות הענק נגד לוקשנקו, סוכני קג"ב הסיעו את קולסניקובה לגבול עם אוקראינה על מנת לגרש אותה מהמדינה. ואולם, היא הצליחה לקרוע את הדרכון שלה בשטח ההפקר בין המדינות, לברוח מהמכונית ולצעוד בחזרה לבלארוס - שם היא נעצרה מידית.

קצת לפני תחילת משפטה בחודש שעבר, היא סיפרה במכתב ששלחה מהכלא כי הרשויות הציעו לשחרר אותה ממעצר אם היא תבקש חנינה ותביע חרטה על מעשיה בריאיון לתקשורת הממלכתית. היא התעקשה שהיא חפה מפשע וסירבה להצעה.

בשיחה עם סוכנות הידיעות אי-פי, טיחנובסקאיה אמרה כי קריעת הדרכון הייתה "מעשה היסטורי" של קולסניקובה. "בנוסף אליו (לדרכון), היא קרעה לגזרים את כל התכניות של המשטר", אמרה. "המשטר היה רוצה לראות את מקסים ואת מרי שבורים וחלשים, אבל אנחנו רואים את הגיבורים שלנו חזקים וחופשיים בפנים. הם יהיו חופשיים הרבה יותר מוקדם. עונשי המאסר שהומצאו עבורם לא צריכים להפחיד אותנו - מקסים ומריה לא היו רוצים בכך. הם רוצים שנזכור את החיוכים של מריה, ולהאזין לשירה של מקסים".

מריה קולסניקובה, ממנהיגות האופוזיציה של בלארוס, מגיעה לחקירה במינסק, 28 באוגוסט 2020. רויטרס
"מעשה היסטורי". קולסניקובה עושה מחוות לב עם הגעתה לחקירה, בשנה שעברה/רויטרס

מדינות המערב, שהסנקציות שהטילו על בלארוס בשנה האחרונה לא הביאו לשינוי במדיניות המשטר, גינו את עונשי המאסר. שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר כי אלו עונשים "פוליטיים ומבישים", המשמשים דוגמה נוספת "לחוסר הכבוד המוחלט של המשטר לזכויות אדם ולחירויות הבסיסיות של אזרחי בלארוס". לדבריו, האישומים נגדם היו "כוזבים" והם לא זכו למשפט הוגן. הוא קרא לשחרורם המידי של השניים ושל כל האסירים הפוליטיים בבלארוס.

שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, גינה את "המשך המתקפה של הרשויות בבלארוס על מגני הדמוקרטיה והחירות". לדבריו, "כליאת יריבים פוליטיים רק תעמיק את הבידוד של משטר לוקשנקו". בבריסל, דובר הנציבות האירופית קרא אף הוא לשחרורם של כל האסירים הפוליטיים, שמספרם הגיע ליותר מ-650.

פולין, שכנתה של בלארוס, הצטרפה לגינויים והזהירה מפני פרובוקציות אפשרויות בגבול במהלך תרגיל משותף של בלארוס ורוסיה, בעלת בריתה הקרובה. השלב המרכזי בתרגיל "זפאד" (מערב ברוסית), ייפתח ביום שישי והוא אמור להיות הגדול מסוגו זה עשרות שנים.

ורשה גם הכריזה מצב חירום בשני מחוזות הגובלים בבלארוס על מנת לעצור את זרם המהגרים המגיע ממזרח. מדינות אירופה מאשימות את לוקשנקו בעידוד ההגירה לשטחן כנקמה על העיצומים הכלכליים. שר החוץ של בלארוס, ולדימיר מאקי, דחה בשבוע שעבר את ההאשמות ואמר כי "פוליטיקאים מערביים" אשמים במצב בגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully