וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוהר ששירת בכלא גלבוע: יש מחדלים, האסירים הביטחוניים יודעים הכל ושולטים בשב"ס

9.9.2021 / 6:30

איש שב"ס מנה שורת נקודות תורפה שסייעו לטענתו לבריחת המחבלים. לדבריו, אחד המחדלים המרכזיים הוא שהסוהרים מודיעים מראש לאסירי האגף לפני בדיקות פיזיות לאיתור סימנים מחשידים. עוד סיפר על ביטול הנוכחות של כלבי שמירה בעמדות והתנהלות השירות מול האסירים הביטחוניים

קצין המודיעין בכלא גלבוע: המחבלים מנהלים את הכלא/צילום: שלומי גבאי

סוהר שב"ס לשעבר ששירת בבית הכלא גלבוע סיפר לוואלה! על שורת נקודות תורפה שסייעו לטענתו לבריחת ששת המחבלים מהאגף הביטחוני. הסוהר, שעבד לאורך כחמש שנים בבית הכלא, אמר כי אחד המחדלים המרכזיים הוא כי הסוהרים מודיעים מראש לאסירי האגף לפני בדיקות פיזיות לאיתור סימנים מחשידים. בנוסף, הוא אמר כי אחד הדברים שאיפשרו את הבריחה הנוכחית הוא ביטול הנוכחות של כלבי השמירה בעמדות החולשה של שב"ס מול האסירים הביטחוניים.

"האסירים הביטחוניים תמיד ידעו הכל", אמר הסוהר. "בכל בתי הסוהר בארץ כל יום מבצעים בדיקה שנקראת בשפת העם 'בדיקת סורגים', או בשפה מקצועית 'בדיקת אמצעים פיזיים'. התהליך הוא כזה - שני סוהרים מהאגף ביחד עם מפקד האגף נכנסים עם פטיש מיוחד שאתו בודקים את כל האמצעים הפיזיים באגף", הסביר.

"קירות, סורגים, חלונות, כיורים, ביובים, אסלות, ארונות ומיטות האסירים. מטרת הבדיקה הזו היא לבדוק האם הכל נמצא במקומו, לשמוע אם יש רעש חלול מדפיקות על הקיר או התקרה, לראות שהכיורים בשירותי התא לא רופפים, לבדוק שהאסלה לא זזה ממקומה ושהסורגים תקינים. הבעיה היא שבכל פעם שהצוות הזה נכנס לבדיקה - הקצין או הסוהר מודיע 'לשאוויש' (אסיר מהאגף) שהצוות נכנס לאגף לבדיקה ויש להכין את האגף לבדיקה".

לדבריו, הדבר הוא מחדל מרכזי בהתנהלות מול האסירים שנמלטו כיוון שבכל פעם שנכנסו לבדיקה, יכלו המחבלים והסתיר את פתח המילוט, ואת כל הציוד שנלווה למבצע הבריחה.

פתח הבור דרכו ברחו ששת המחבלים. 06 בספטמבר 2021. ., אתר רשמי
שורת מחדלים. פתח הבור ממנו נמלטו המחבלים/אתר רשמי, .

הסוהר לשעבר בכלא גלבוע מונה מחדל נוסף, שלשיטתו מצוי במערך של מגדלי השמירה. במתקן המעצר שלושה מגדלים מאוישים, ובעבר לשומרים היו מתלווים כלבי שמירה שהיו מסוגלים לזהות תנועות חשודות שאין ביכולת בני האדם לחוש. "כלבים קטנים שיושבים אתנו במגדל בחוץ ואמורים להתריע על כל דבר שזז או נשמע בשדות", תיאר. אבל לדבריו, "הוחלט לבטל את הנוהל שבו עולים עם כלבים למגדל וסיכוי גבוה שהסוהר שהיה במגדל בלילה זה ישן, לא רואה סיבה אחרת". מתחקיר של שירות בתי הסוהר לאחר בריחת המחבלים, עלה כי אחת הסוהרות נרדמה במהלך השמירה, וכי במגדל מעל פיר הבריחה לא שמר איש.

כשל מרכזי אחר משייך הסוהר לעובדה כי שלושה אסירים מהנמלטים - בעלי סיכון גבוה לבריחה - שהו באותו תא. זאת בניגוד לכללים המורים על אסיר אחד תחת קטגוריה זו בתא או לכל היותר שניים. "מה חשבו שם? שהם יישבו בחיבוק ידיים? שהם ימשיכו בחייהם? לא סתם באותו אגף נחפרו שתי מנהרות בפרק זמן של חמש שנים. האסירים הביטחוניים בעיקרון שולטים בשב"ס. מחזיקים אותם בביצים מה שנקרא, ואי אפשר לשלול את העובדה שסיכוי גבוה שהאסירים הללו ביקשו להיות באותו תא כדי לנסות ולתכנן בריחה כלשהי. הרי יש להם מספיק זמן ביום לתכנן ולבדוק כל חריץ בכלא".

עוד בוואלה!

פרטים חדשים על הבריחה מהכלא: המנהרה נחפרה במשך כשנה

לכתבה המלאה
ששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
האסירים הביטחוניים שברחו/דוברות משטרת ישראל

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הבטיח היום בנוגע למחדל בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע כי "נתקן את הכשלים שהובילו להימלטות ובמידה ונמצא רשלנות מקצועית, נטפל גם בה". הוא אישר כי במקביל למצוד אחר הבורחים, נערכת חקירה שבוחנת אם "האם הבריחה לוותה בפלילים". עד כה נגבו עדויות מ-15 אנשי סגל בשב"ס על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, אך אף אחד לא נחקר באזהרה.

מתחקיר שבוצע בכלא גלבוע אמש עולה כי המנהרה ממנה ברחו האסירים הביטחוניים החלה להיחפר לפני כשנה. עוד עלה כי מספר מצומצם של אסירים ידעו על התוכנית. לאחר שנמלטו מהכלא, צעדו המחבלים כשלושה קילומטרים עד שעלו על רכב שחיכה להם, והוא מילט אותם מהמקום.

מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי אחת הסוהרות נרדמה במהלך השמירה, ושלא נכח שומר במגדל השמירה הממוקם מעל פיר הבריחה. בנוסף, עם סיום סריקתה של המנהרה ממנה ברחו האסירים, הבינו כי אורכה הוא בין 20 ל-25 מטרים. עוד נמסר כי המחבל זכריה זביידי, אחד הנמלטים, ביקש מקצין המודיעין של הכלא לעבור ללילה אחד לתא מספר 5 באגף 2, ממנו ברחו.

כאלף שוטרים עוסקים כעת במצוד אחר המחבלים בעזרת כוחות של מג"ב, ימ"מ ויחידות נוספות, שעה שכ-200 מחסומים נפרסו ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully