וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבתא חיה חלתה בקורונה ונקברה תחת שם אחר: "שרפו לנו את הנשמה"

חיה פריימן, קשישה בת 86 שנדבקה בקורונה והועברה להשגחה בבית האבות "ותיקים", מתה מהנגיף ונקברה תחת שם אחר - אך למשפחתה נאמר בטעות כי היא "מרגישה טוב". הטעות התגלתה במקרה, כשבמוסד עברו על תמונות הקשישים לקראת החג. מחר תגיש משפחתה לביהמ"ש בקשה לניתוח גופתה

משפחתה של חיה פריימן, הקשישה בת ה-86 שהלכה לעולמה ונקברה ללא ידיעת משפחתה, תגיש מחר (שני) לבית משפט השלום בבאר שבע בקשה לנתיחת גופתה. פריימן מתה בבית אבות - המרכז הסיעודי "ותיקים" בבני ברק, אך עקב טעות בזיהוי חשבו אותה לאישה אחרת, והיא נקברה בבית העלמין בבאר שבע תחת שם אחר. על אף שכבר נקבע מותה, באותו הזמן בדיוק דווח למשפחתה מבית האבות שהיא אומנם מאומתת עם קורונה, אך היא בחיים ומרגישה טוב.

הטעות המצערת התגלתה במהלך הכנת שי לחג עבור הקשישים השוהים בבית האבות. במהלך ההכנות, נתבקשו הדיירים להעביר תצלומים אישיים - וכך הבחינו כי התמונה שנשלחה על שם חיה פריימן לא תאמה לזהות האישה החיה אותה חשבו לחיה פריימן, אלא לאישה אחרת שכבר מתה כמה ימים קודם לכן ואף נקברה. האישה שהייתה בחיים אותה החשיבו בטעות לפריימן היא סופיה גינצבורג.

מכיוון שהאישה שמתה אומתה כחיובית לקורונה, היא לא זוהתה על ידי בן משפחה. על פי הנוהג שהיה קיים, זיהוי נפטרי הקורונה התבסס רק על דיווח של המוסד הגריאטרי. רק היום, אחרי הטרגדיה, ד"ר אירית לקסר, ראש אגף הגריאטריה, שינתה את הנוהל והוסיפה כי על בן משפחה לזהות את הנפטר טרם הקבורה.

חיה פריימן. מתוך פייסבוק, צילום מסך
נודע למשפחתה על מותה רק בדיעבד. פריימן ונכדה/צילום מסך, מתוך פייסבוק

האישה, חיה פריימן, התגוררה זה שנתיים בבית האבות "נאות אבי" באשקלון, והתגלתה חיובית לקורונה ביום רביעי לפני כשבועיים. עקב כך היא הועברו לאחר יומיים לבית האבות "ותיקים" בבני ברק. במהלך השבוע בתה יצרה קשר עם בית האבות כדי לוודא שהכל בסדר עם אמה, ונאמר לה שהכל תקין ושהיא מרגישה טוב, על אף שכבר לא הייתה בין החיים. ביום חמישי האחרון, קיבלה בתה שיחת טלפון מהעובדת הסוציאלית של בית האבות באשקלון ובו נודע לה כי אמה נפטרה.

נכדה, אליאן פיטוסי, סיפר לוואלה! כי "עברו כמה ימים מאז שגילינו את זה. אנחנו במשפחה לא מבינים את זה, זה סרט. אנחנו בקשר רציף עם משרד הבריאות ועם הגורמים הרלוונטיים ומחכים לתשובות ברורות. אנחנו כרגע בבית משפט השלום בבאר שבע והוצאנו אישור לניתוח הגופה באבו כביר. התקווה לקבור אותה כמה שיותר מהר באשקלון, עיר מגוריה. יש לה עוד מסע ארוך עד שיוציאו אותה מהקבר ויקברו אותה בקבר מסודר באשקלון. את השבעה כבר הפסדנו, לפחות נאמר עליה קדיש".

מוקדם יותר כתב פיטוסי פוסט בפייסבוק ובו גולל את שעברה משפחתו מרגע העברת סבתו לבית האבות "ותיקים". הוא כתב כי "הכל התחיל לפני שבוע. בתאריך 28 באוגוסט, סבתי בת ה-86, החולה בדימנציה במצב מתקדם, אובחנה חולה לקורונה. הוחלט לשלוח אותה לבית אבות בבני ברק שבו יש מחלקה לחולי קורונה. אמי אישרה את הכל ושאלה איך היא מרגישה. נאמר לה שהיא מרגישה טוב ואין לה כרגע שום תסמינים. לאחר מכן אימי התקשרה שוב לבדוק את שלומה ואמרו לה שהיא אוכלת ושהיא בסדר גמור".

פיטוסי המשיך ותיאר כי "לאחר יומיים מאותה שיחה מתקשרת לאימי עובדת סוציאלית ואומרת שהיא צריכה להגיע אלינו לבית מכיוון שקרה משהו מוזר ושסבתא נפטרה לפני שלושה ימים!. מגיעות אלינו לבית עובדת סוציאלית, מנהלת בית האבות ורופאה של בית האבות, והן מספרות לנו שסבתא שלנו נפטרה בכלל לפני שלושה ימים מקורונה בזמן שנאמר לנו שהיא בחיים והכל מעולה איתה. סיפרו שהיה בלבול עם שם של מישהי אחרת שמטופלת במקום ושקברו את סבתא שלנו כבר בבית קברות בבאר שבע. אנחנו כמובן לא הבנו מה אנחנו שומעים בכלל. חשכו עינינו ולא הבנו, באמת שלא. שורף לנו את הנשמה לדעת מה היא עברה".

חיה פריימן. מתוך פייסבוק, צילום מסך
משפחתה דורשת את נתיחת גופתה ולאחר מכן קבורתה מחדש בעיר אשקלון. פריימן/צילום מסך, מתוך פייסבוק

לטענת בית האבות "ותיקים", בעת ההעברה של חיה פריימן וקשישה נוספת בשם גינזבורג סופיה מבית האבות "נאות אבי" באשקלון, ביצע המוסד ממנו הועברו הקשישות טעות חמורה והצמיד לידיהן תגיות זיהוי שגויות, ולמעשה החליף בין צמידוני היד של השתיים. מבית האבות "ותיקים" נמסר כי "בשל מצבן, לא היה ניתן לתקשר עם המאושפזות ונאלצנו להסתמך על צמידוני היד שנועדו למטרה זו". כך "התגלגלה" הטעות המצערת וכל אחת מהקשישות זוהתה בטעות כחברתה, גם בעת מותה של פריימן.

בית האבות "ותיקים" שיגר מכתב התראה לפני תביעה בגין הפצת לשון הרע לבית האבות "נאות אבי" בו דרשו "לחדול לאלתר מלהפיץ או לפרסם גרסה כוזבת הבאה להטיל עלינו את האחריות למחדל ולכשל החמור שאירע במוסדכם".

לטענת בית האבות "נאות אבי", טעות התיוג השגוי בוצעה בידי בית האבות "ותיקים". מ-"נאות אבי" מסר בתגובה כי "צר לנו כי מרכז 'ותיקים', במקום לתחקר את מחדליו שלו בוחר באסטרטגיה של הפניית אצבע מאשימה כלפי מי שטיפלו בדיירת באופן מסור מזה שנים. הדיירת הועברה אליהם במצב טוב, כשהיא מתויגת עם כל המידע הנדרש ותוך פחות מ-48 שעות הדיירת מצאה את מותה וזאת לאחר שגם תויגה בטעות על ידי מרכז ותיקים. הדיירים כולם פונו למרכז ותיקים כשהם כולם מתוייגים כהלכה. אנו קוראים למשרד הבריאות לנהל בדיקה מקיפה ולפרסם את תוצאותיה בשקיפות מלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully