וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ז'נבה של המזרח התיכון: קטאר ניצלה את המשבר באפגניסטן, וביססה את מעמדה העולמי

הנסיכות הקטנה, שאירחה את הלשכה הפוליטית של טליבאן בשנים האחרונות, השתמשה בהשפעתה על הארגון ועזרה למבצע הפינוי מאפגניסטן. שרי החוץ של המערב נוהרים אל דוחא, הפועלת לחדש את הפעילות בנמל התעופה בקאבול. "הקטארים השיגו מעמד של מתווכים הוגנים"

בווידאו: ביידן מגן נחרצות על נסיגת הכוחות מאפגניסטן/צילום: רויטרס

קטאר ביססה בשבועות האחרונים את מעמדה העולמי בעקבות תפקידה המרכזי במבצע הפינוי האווירי מקאבול לאחר כיבושה על ידי טליבאן. למרות גודלה, הנסיכות היא שחקנית חשובה בזירה הבינלאומית והיא זכתה לאמון כל הצדדים במלחמה באפגניסטן.

היא הזמינה את טליבאן לפתוח לשכה פוליטית בדוחא ב-2013 בברכתו של נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה, ששקע במלחמה באפגניסטן. היא אירחה את שיחות השלום בין טליבאן לוושינגטון, כולל את טקס החתימה על הסכם הנסיגה בפברואר אשתקד, ואת השיחות בין הארגון האסלאמיסטי לבין ממשלת אפגניסטן.

היחסים הקרובים בין דוחא לטליבאן סייעו לה להפוך למוקד פעילות גלובלי בעת המאמצים לפנות אזרחים אפגנים ואזרחים זרים מקאבול, ועכשיו היא מובילה את הפעולות לפתיחתו מחדש של נמל התעופה בבירת אפגניסטן.

"הקטארים השיגו מעמד של מתווכים הגונים, המוכנים לעזור לצדדים יריבים למצוא פתרון לסיום סכסוכים", אמר קולין קלארק, עמית מחקר בכיר במרכז סופאן. "אני חושב שקטאר הרוויחה מזה הכרה שדוחא היא מקום לעשות בו הסכם. היא הפכה לז'נבה של המזרח התיכון, מקום ניטרלי עבור יריבים".

Qatari Foreign Minister Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al-Thani meets with Britain's Foreign Secretary Dominic Raab in Doha, Qatar, September 2, 2021. Qatar News Agency/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS PICTURE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY.. רויטרס
שר החוץ של קטאר בפגישה עם שר החוץ הבריטי, בדוחא, בשבוע שעבר/רויטרס

בתוך קצת יותר משבוע, קטאר תארח את שרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה והולנד. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, שיגיע לדוחא מחר, כבר הביע "הכרת תודה עמוקה" על מעורבותה של קטאר במבצע הפינוי מקאבול.

שר החוץ של בריטניה, דומיניק קראב, שיבח את מבצע הפינוי האווירי הדרמטי, שבמהלכו שימשה דוחא תחנת מעבר חשובה. לדבריו, "המבצע הגדול ביותר מסוגו בהיסטוריה המודרנית היה לא מעט בזכות שיתוף הפעולה של חברינו הקטארים". בריטניה, כמו מדינות אחרות, העבירה את שגרירותה מקאבול אל דוחא.

ראב, שכבר נמצא בנסיכות, תיאר את קטאר בתור "שחקנית מרכזית" ואת מנהיגה האמיר תמים בן חמד א-ת'אאני בתור "חבר".

קטאר פועלת יחד עם טליבאן כדי לפתוח מחדש במהירות את נמל התעופה בקאבול, שנותר סגור מאז יציאת אחרון החיילים האמריקנים בשבוע שעבר, והיא חותרת לפתיחתם של מסדרונות סיוע הומניטריים.
בשיא מבצע הפיני, שגריר קטאר לאפגניסטן ליווה באופן אישי אזרחים אמריקנים ואזרחים אפגנים בסיכון לנמל התעופה. מאמציו ללוות כמה נשים אפגניות צעירות, שחששו שטליבאן לא יאפשר להן להמשיך ללמוד, נתפסו כמחווה עוצמתית.

עוד בוואלה!

בזמן שטליבאן נואש להכרה בינלאומית, הנשים באפגניסטן מפגינות למען זכויותיהן

לכתבה המלאה
U.S. Air Force planes, which were used to evacuate people from Afghanistan, are seen at Al Udeid airbase in Doha, Qatar, September 4, 2021. REUTERS/Hamad I Mohammed. רויטרס
מטוסי חיל האוויר האמריקני, שהשתתפו במבצע הפינוי מקאבול, בבסיס אל-עודייד בדוחא, אתמול/רויטרס

ההישג הדיפלומטי של קטאר מרשים עוד יותר לאור העובדה שעד ינואר היא הייתה מבודדת על ידי שכנותיה. ערב הסעודית, יחד עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומצרים, ניתקו את הקשרים עם דוחא ב-2017 בטענה שהיא תומכת בארגונים אסלאמיסטיים ובאיראן. קטאר הכחישה זאת.

למרות שיקום היחסים הדיפלומטיים, עליית כוחה של קטאר לא חפה מאתגרים. באתר המודיעין הצרפתי Online דוחח כי בכירים בקטאר "שוכנעו שטליבאן מוכן לחלוק את השלטון" עם הממשלה האפגנית המודחת.

"דוחא צפתה בהפתעה בניתוק המוחלט בין ההבטחות של הנציגים הפוליטיים (של טליבאן) בגלות לבין המציאות בשטח".

"יש גבול להשפעה של קטאר"

כמה מומחים העלו אף הם תהיות לגבי היכולת של קטאר להמשיך להשפיע על טליבאן. דייוויד רוברטס, פרופסור עמית ב קינגס קולג' לונדון, תהה אם לנציגים של טליבאן בדוחא תהיה עוד השפעה על המשטר שמקים הארגון באפגניסטן. "זה יהיה גבול השלב הסופי במשחק הקטארי", הוא אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית.

"אני מתאר לעצמי שקווי הטלפון בין וושינגטון לדוחא היו לוהטים בימים האחרונים. משרד החוץ והפנטגון יודעים שלקטאר יש שנים של מגעים (עם טליבאן) שניתן להשתמש בהן ולמנף אותן".

מנגד, מייקל רובין, מהמכון ליזמות אמריקנית, האשים את דוחא במתן לגיטימציה בינלאומית לטליבאן כמו גם גישה למערכת הפיננסית העולמית. "יש גבול להשפעה של קטאר", אמר. "תשומת לב יכולה להיות ממכרת, וקטאר מכורה לתשומת לב והיא מדינה המחפשת רלוונטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully