וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחסים מתחממים: הנשיא הרצוג נפגש בחשאי עם מלך ירדן בעמאן

עודכן לאחרונה: 4.9.2021 / 22:48

בית הנשיא הודיע כי הרצוג ביקר בארמון המלוכה ביום ראשון ודן עם עבדאללה על "סוגיות עומק אסטרטגיות". "יש תחושה של רצון לדבר", אמר הנשיא. הפגישה מסמנת צעד נוסף בשיפור היחסים עם עמאן, לאחר הפגישה החשאית של בנט והמלך שנחשפה בוואלה!

בווידאו: בנט מאשים את נתניהו בהריסת היחסים עם ירדן מסיבות פוליטיות/צילום: ערוץ הכנסת

הנשיא יצחק הרצוג קיים ביום ראשון ביקור חשאי בירדן, במהלכו נפגש עם המלך עבדאללה בארמונו. בית הנשיא חשף הערב (שבת) את דבר קיום הפגישה החשאית ומסר כי היא היתה חמה ועסקה "בסוגיות עומק אסטרטגיות, הן ברמה הבילטרלית והן ברמה האזורית". הרצוג תיאם את נסיעתו לירדן עם שר החוץ יאיר לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט.

"שוחחתי עם המלך על תחומים מרכזיים שבשיח בין המדינות, בין היתר הסכם לייבוא חקלאות בשנת השמיטה, נושאי אנרגיה, קיימות ופתרונות למשבר האקלים שניתן לקדם יחדיו", אמר הרצוג. "יש תחושות באזור של רצון להתקדם, רצון לדבר".

הנשיא הרצוג. לשכת העיתונות הממשלתית
"יש תחושות באזור של רצון להתקדם". הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית

הרצוג התייחס להסכמי אברהם שנחתמו לפני שנה ואמר כי הם "הניחו תשתית אזורית חשובה. הסכמים חשובים מאוד שמשנים את האזור והדיאלוג בו. אני מדבר עם מנהיגים רבים מכל רחבי העולם, כמעט בכל יום, בתיאום מלא עם ממשלת ישראל. אני חושב שמאוד חשוב לאינטרסים האסטרטגיים והמדיניים של מדינת ישראל לנהל דיאלוג עם כולם".

לפני כמה שבועות נחשף בוואלה! כי זמן קצר אחרי כניסתו לתפקיד נפגש ראש הממשלה בנט עם המלך עבדאללה בעמאן. הפגישה היתה חלק מתהליך מהיר של שיפור יחסים עם ירדן מאז חילופי הממשלה בישראל. שר החוץ לפיד נפגש גם כן עם עמיתו הירדני ושתי המדינות חתמו על הסכמים בתחום המים והסחר.

עוד בוואלה!

לפיד: קשרי ישראל ומרוקו ישודרגו ליחסים דיפלומטיים מלאים וייפתחו שגרירויות

לכתבה המלאה
עבדאללה מלך ירדן בראיון לCNN 25 ביולי 2021. מתוך הטוויטר של בית המלוכה הירדני, אתר רשמי
הפגישה היתה חמה. המלך עבדאללה/אתר רשמי, מתוך הטוויטר של בית המלוכה הירדני

היחסים בין ירדן לישראל שקעו בשלהי כהונתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתיהו למשבר חדש אחרי תקופה של שיפור איטי, וסוגיית אספקת המים היוותה מוקד מתיחות נוסף בין המדינות. במסגרת ההסכמים בין המדינות התחייבה ישראל לספק מים לירדן, ומדי שנה הירדנים מבקשים מישראל כמות מים נוספת מעבר למכסה השנתית - ובדרך כלל ישראל מסכימה מיד.

אלא שהשנה, כשוועדת המים המשותפת התכנסה והירדנים ביקשו לקבל תוספת מים, נמנע נתניהו מלהשיב בחיוב לבקשה. היו שסברו כי זו הייתה דרכו של נתניהו לכך שירדן גרמה לביטול ביקורו באבו-דאבי לפני הבחירות.

בחודש מרץ, ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית בוטל ברגע האחרון בגלל התעקשות ישראלית שלא להיענות לבקשות הירדניות בנושא אבטחת הנסיך. הירדנים הגיבו בכך שלא אפשרו לנתניהו לטוס לאבו דאבי מעמאן. הסירוב הירדני הוביל לביטול הביקור שהיה אמור להיות גולת הכותרת של קמפיין הבחירות של נתניהו. בתגובה, הורה באותו יום ראש הממשלה לשעבר על סגירת המרחב האווירי של ישראל בפני מטוסים ירדנים - אך חזר בו תוך זמן קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully