וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' אש בוועדת החקירה לאסון מירון: "אף אחד לא רצה לקחת אחריות"

עודכן לאחרונה: 1.9.2021 / 14:58

אש, שבזמן האסון שגבה את חייהם של 45 איש כיהן כפרויקטור הקורונה, הפנה אצבע מאשימה למשטרה ולמשרד הדתות, שלדבריו חמקו מניהול האירוע. הוא סיפר כי בשיחה עם המשטרה על שמירת ההגבלות שנקבע נאמר לו ש"ידאגו לזה". "התחושה שלי הייתה שהמתווה ריאלי, שיהיה מי שיאכוף"

בווידאו: פרופ' אש בוועדת אסון מירון/צילום: לע"מ

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, העיד הבוקר (חמישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון. חברי ועדת נאור ביקשו לברר עם אש, שבזמן האסון היה פרויקטור הקורונה, אם היה מתווה בנוגע להגבלות הקורונה ואם כן מהו. זאת, לאחר שבעדויות קודמות נטען כי לא היו הנחיות ברורות בנוגע לקורונה או שהן גובשו סופית רק יום לפני האירוע.

"מה שהטריד אותנו זה אזורי ההדלקות. הם יותר צפופים", הסביר אש. "אמרנו שצריך לעשות את זה תחת תו ירוק. כלומר מי שמגיע יהיה מחוסן מחלים או עם בדיקות. בדיונים ההצעה הייתה להגביל לכל אירוע ל-3,000 איש. היה צריך לקבוע מי אחראי על המתווה הזה ופה אף אחד לא רצה לקבל את האחריות. היה ויכוח בין המשטרה למשרד הדתות, פינג פונג. אי אפשר היה לקבל שם של הגורם האחראי ולכן ההגשה של התקנות התעכבה".

מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש במהלך כינוס ועדת החקירה בנושא אסון מירון 1 בספטמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"אי אפשר היה לקבל שם של גורם אחראי". אש בוועדת החקירה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

לדבריו של אש, הדסק החרדי בתכנית מגן ישראל גיבש מתווה להילולת ל"ג בעומר, ואז נערכה שיחה ועידה שכללה נציגים של משרד הבריאות, משטרת ישראל ומרכז המקומות הקדושים, בה סוכם על מתווה שכלל כמה סעיפים: לא תהיה הגבלת קהל שיוכל לעלות להר מירון, הכניסה לבעלי תו ירוק בלבד, והגבלה של 20 איש בחלל סגור של ציון הקבר ומאה איש מחוצה לו, כשסוכם על 3,000 איש בהדלקה.

"חשבת שיהיו 3,000 איש בהדלקה?", שאלו חברי הוועדה, בניסיון להבין את המתווה. אש גלגל את האחריות על המשטרה.

אש: "הסיכום היה ברור שאלו המספרים ומקפידים עליהם".

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור: "20 איש בחלל סגור, זה מה שחשבת שיקרה?".

אש: "בשיח עם המשטרה הם אמרו שהם ידאגו לזה. שהם יבקשו מאנשים להתפלל בקצרה ולהתקדם הלאה. כך חשבתי שזה יתנהל. שיהיה ניהול של תור. זה נעשה בשיח עם כל הגורמים, קיימנו שיחות רבות וארוכות עם בעלי האירועים והקניונים, עם כולם היה שיח של מה המגבלות שהיינו רוצים, מה אפשר והיינו מגיעים לפשרות".

עוד בוואלה!

מנכ"ל המקומות הקדושים בוועדת חקירת אסון מירון: "מה שהיה לא יהיה"

לכתבה המלאה
יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
"אמרו שידאגו לזה". המפכ"ל שבתאי/ראובן קסטרו

חברי הוועדה חזרה להגבלה של 3,000 איש באזור ההדלקה, ושאלו: "במהלך השיחה על המתווה, מישהו מהמשתתפים מעלה את העניין איך יאכפו את זה?". אש השיב כי "המשטרה הצביעה כל הזמן על הקושי לאכוף על ההר ובכלל. לאחר שזה סוכם אף אחד לא אמר שזה בלתי אפשרי".

נאור: "ואף אחד לא רצה להיות בעל הבית".

אש: "נכון, אבל היה ברור שהגורם האוכף הוא המשטרה בתחושה שלי היתה שיש מי שיאכוף את זה. אולי זה לא יהיה 3000 איש, אלא 3500 אבל זה בסדר".

חבר הוועדה, אלוף במיל' שלמה ינאי: "לא העלת בדעתך שזה יהיה 25 אלף איש".

אש: "לא, ממש לא".

ינאי: "מהניסיון שלך אחרי שנת קורונה, המתווה נראה לך ריאלי, אפשרי?".

אש: "זה נראה לי ריאלי אבל יכול להיות שזה לא יהיה 100%. מהניסיון שלנו כשאתה קובע את הכללים יש אחוז גדול מהציבור שנשמע להם, כולל החסידויות. החשיבות של הכללים היא סוג של מצפן, רוב האנשים מקפידים והכלל נשמר".

אחרי פרופ' אש הגיע להעיד בפני הוועדה רב פקד מיכאל טובול, סגן קצין אגף התנועה במשטרת ישראל ומי שהיה ממונה על ההילולה בל"ג בעומר בשנת 2020. "כל שנה ההילולה גדלה ומתעצמת", אמר טובול. "כל שנה ההר צר מידות וצר מלהכיל את כל האנשים. ההר נשאר אותו דבר. אנחנו ביצירתיות אין קץ אנחנו חושבים איך אפשר לייצר יותר מקומות כדי שאנשים יוכלו לעמוד בבטחה" העיד טובול והדגיש כי "אם נמשיך בקונספט של ההילולות - ההר ייסתם. החשיבה צריכה להיות יסודית ובסיסית".

טובול נשאל לדעתו לגבי השינויים הנדרשים באופי חגיגות ההילולה והשיב כי צריך לצמצם את מספר ההדלקות. "נושא ההדלקות במתחם הזה הוא מאֹד בעייתי", אמר והסביר כי כל העליות והמורדות הן בעייתיות וכך גם דרכי המילוט. "אם ההדלקות יימשכו בשנים הקרובות - יהיה סיכון למשתתפים. צריך
לשמר הדלקה מסורתית על הגג, וגם אותה להגביל בסייגים, מבחינת כמות. את שאר ההדלקות הייתי מוריד לשטחים פתוחים ליד המושב, כי זה יפתור את הלחץ שיש על ההר ואת הרצון של האלפים להיות שותפים", העיד.

טובול הצביע על סכנה נוספת במתחם הקבר: מתחם הגברים הצפוף בתוך הקבר עצמו. הוא הציע להגביל את התנועה למסלול סגור כפי שנהוג במתחם הנשים. "אנחנו ממקדים את השיח בהדלקות, אך קיימת בעיה במתחם הקבר עצמו. בעזרת הגברים נדחסים הרבה אנשים. במתחם הנשים קיים מסלול מוביל קהל, בו הנשים צועדות בשרוול באורך של 70 מטר, עוצרות לזמן קצר מאד ליד הקבר ומתפללות, וממשיכות הלכה בלי לעצור בתוך המתחם", סיכם.

חברי הוועדה ניסו לברר מה היו שלבי תכנון האירוע במתחם ההדלקה של תולדות אהרון, בו אירע האסון, ואת מספר המשתתפים המקסימלי שמותר היה להכניס למתחם. טובול הסביר כי כל חסידות נדרשת לקבל רישיון נפרד עבור כל הדלקה, העומד בדרישות בטיחות והנדסה עבור המתחם הספציפי.

חבר הוועדה שלמה ינאי הקריא את המספרים של תפוסת הקהל על פי קביעת המהנדס: "תפוסה של 0.75 מטר לאדם, תפוסת קהל - 2934 איש, תפוסת קהל עבור אירוע הדלקת תולדות אהרון - 4634 איש".

טובול: "אני מכיר מספרים אחרים, נתון של כ-8,000 איש".

נאור: "אני חוזרת ושואלת על ההתאמה בין מה שכתב המהנדס ובין מה שהיה בפועל במירון ב-2019".

טובול: "מן הסתם היו יותר ממה שהוא כתב. באזור של תולדות אהרון, בסביבות 20 אלף איש בכל המתחמים. אם אנחנו מסתכלים נטו - תמיד נכנסים יותר אנשים ממה שמותר".

נאור: "פי כמה יותר?".

טובול: "משהו כמו 5,000 עד 10,000, לא פי שניים".

פירוק הטריבונות ("פראנצ'עס") שנבנו לפני מספר שנים סביב ציון הרשב"י במירון 31 באוגוסט 2021. דוד כהן, פלאש 90
"באירוע כזה הדינמיקה היא מאוד מהירה ואפשר להגיע לעומס". פירוק הטריבונות במירון/פלאש 90, דוד כהן

בשלב זה נאור חזרה ושאלה שוב ושוב את טובול על הפער בין מספר האנשים שהיה מותר בכל אירוע, ובין מספר האנשים שהיו בפועל.

טובול: "זו המורכבות של האירוע".

נאור: "כבר שמענו את המילה מורכב".

טובול: "אלו פיקים שיכולים להתרחש בכל סיטואציה. כל נקודה יכולה להיות קריטית, תלוי בהתנהגות הקהל".

נאור: "הדבר האחרון שצריך לעשות זה להאשים את הקהל".

טובול: "לא מאשים את הקהל, הקהל מתנהג בסדר גמור. לכל קהל יש את הדרך שבה הוא אמור לעמוד או לשבת. הדינמיקה פה היא מאוד מהירה ואפשר להגיע לעומס".

נאור: "איך מונעים את זה? או שזה ככה והאסון בלתי נמנע".

טובול: "אסון כזה יישנה אם הסיטואציה של ההילולה תמשיך במתכונת הנוכחית. היו חייבים להגביל את כמות האנשים שעולה על ההר".

נאור: "האם ביקשתם להגביל את מספר האנשים שעולים להר?".

טובול: "לא, זה לא המנדט שלי לקבוע כמה אנשים".

נאור: "זה לא המנדט של המשטרה?".

טובול: "ברגע שאתה מחליט על הגבלות אתה מייצר בעיות אצל מישהו אחר".

נאור: "לפני רגע אמרת שמישהו יגיד כמה אנשים וזה מה שיהיה. עכשיו אתה אומר שאם ישימו הגבלות זה יציב בעיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully