וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן חוגג את תום הנסיגה האמריקנית: "אפגניסטן סוף סוף חופשיה"

עודכן לאחרונה: 31.8.2021 / 21:31

בכירי הארגון הגיעו לסיבוב ניצחון בנמל התעופה בקאבול, אחרי שהכוחות האמריקניים האחרונים יצאו מהמדינה אחרי 20 שנה: "נכריז על הממשלה בקרוב. הכול רגוע, הכול בטוח". ביידן יישא נאום לאומה, הרפובליקנים תוקפים אחרי שלא כל האמריקנים חולצו: "חרפה לאומית"

בווידאו: טליבאן חוגג ביריות ובזיקוקים את עזיבת כוחות צבא ארה"ב באפגניסטן/צילום: רויטרס

טליבאן השתלט הבוקר (שלישי) על נמל התעופה בקאבול, אחרי שאחרון החיילים האמריקנים עזב את אפגניסטן ובכך הסתיימה המלחמה הארוכה בהיסטוריה האמריקנית.

הבוקר, כלי רכב של לוחמי טליבאן נסעו לאורך המסלול היחיד של החלק הצבאי של נמל התעופה על שם חמיד כרזאי. לפני עלות השחר, חמושי הארגון עברו דרך ההאנגרים בנמל וחלפו על פני המסוקים שבהם השתמשה ארצות הברית במהלך מבצע הפינוי, בטרם הוציאה אותם מכלל שימוש.

בהמשך, מנהיגי טליבאן צעדו באופן סימבולי לאורך המסלול, וציינו את הניצחון של הארגון. הם אובטחו על ידי יחידת העלית של הארגון, "בדרי". אלו בהמשך צולמו על ידי עיתונאים שתיעד את הגעתם לנמל התעופה.

"אפגניסטן סוף סוף חופשיה", אמר חכמאתאוללה ווסיק, בכיר בארגון, לסוכנות הידיעות אי-פי. "החלק הצבאי והאזרחי שלנו ובשליטה. אני מקווה שנכריז על הממשלה שלנו בקרוב. הכול רגוע, הכול בטוח".
ווסיק הפציר באזרחים לשוב לעבודה וחזר על ההבטחה להציע חנינה כללית. "על אנשים להיות סבלניים", אמר. "לאט לאט, הכול יחזור לשגרה. זה ייקח זמן".

לוחמי טליבאן בכניסה לנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 31 באוגוסט 2021. AP
לוחמי טליבאן בנמל התעופה בקאבול, הבוקר/AP

דובר טליבאן, זביהוללה מוג'האד, שוחח עם חברי יחידת העלית של הארגון. "אני מקווה שתהיו מאוד זהירים ביחס לאומה", אמר. "האומה שלנו עברה מלחמה ופלישה ולאנשים אין עוד סבלנות". בסוף דבריו, לוחמי יחידת העלית צעקו "אללה אכבר".

בריאיון עם הטלוויזיה האפגנית הרשמית, מוג'האד שוחח גם על חידוש הפעילות בנמל התעופה, שנותר שער היציאה המרכזי עבור אלו שרוצים לעזוב את המדינה. "הצוות הטכני שלנו יבדוק את הצרכים הטכניים והלוגיסטיים של הנמל", אמר. "אם נוכל לתקן הכול לבד, אז לא נצטרך שום עזרה. אם יהיה צורך בסיוע טכני או לוגיסטי לתקן את ההרס, אז אנחנו עשויים לבקש עזרה מקטאר או מטורקיה".

בכירי טליבאן בשיחה עם עיתונאים בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 31 באוגוסט 2021. AP
עשויים לבקש עזרה מקטאר או מטורקיה. בכירי טליבאן בנמל התעופה, היום/AP

דובר טליבאן לא פירט מה נהרס בנמל. מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, גנרל פרנק מקנזי, אמר אתמול כי הכוחות "פירזו" את המערכת בנמל כך שלא יהיה אפשר להשתמש בה שוב. עם זאת, גורמים רשמיים אמרו כי הכוחות לא פוצצו את הציוד לפני הנסיגה, על מנת שיאפשר את חידוש הטיסות מהנמל בעתיד.

בנוסף לכך, מקנזי אמר כי הצבא נטרל 27 כלי רכב צבאיים ו-73 כלי טיס כדי שלא יפלו לידי טליבאן, כפי שקרה עם ציוד צבאי אחר ברחבי המדינה.

במחסומים המובילים לנמל התעופה, התנוססו החל מהבוקר הדגלים הלבנים של טליבאן, בזמן שלוחמי הארגון אבטחו את החלק האזרחי של נמל התעופה. בתוך הטרמינל, כמה עשרות מזוודות וחפצים היו פזורים על הרצפה, אחרי שככל הנראה נשכחו בעת הכאוס, לצד בגדים ונעליים. פוסטר של אחמד שאה מסעוד, מנהיג צבאי שנלחם בעבר בטליבאן, נקרע.

"אחרי 20 שנה, הבסנו את האמריקנים"

בנמל התעופה שרר כאוס מאז שטליבאן כבש את קאבול לפני יותר משבועיים, ואלפי אזרחים צבאו על נמל התעופה בתקווה להימלט מאפגניסטן. חלקם צנחו למותם אחרי שנתלו על מטוס תובלה אמריקני. בשבוע שעבר, מחבל מתאבד של דאעש פוצץ את עצמו בשערי נמל התעופה והרג לפחות 169 אזרחים אפגנים ו-13 חיילים אמריקנים.

אך הבוקר, לאחר לילה שבו לוחמי טליבאן ירו באוויר כאות ניצחון, הארגון מנע מאזרחים סקרנים או כאלו שעוד קיוו איכשהו למצוא נתיב מילוט, להתקרב לנמל.

"אחרי 20 שנה, הבסנו את האמריקנים", אמר מוחמד אסלאם, מאבטח של טליבאן בנמל התעופה, כשהוא אוחז ברובה קלצ'ניקוב. "הם עזבו ועכשיו המדינה שלנו חופשיה. זה ברור מה אנחנו רוצים - אנחנו רוצים שריעה, שלום ויציבות".

מוחמד נעים, דובר הלשכה הפוליטית של טליבאן בקטאר, אמר כי "השבח לאל, כל הכובשים עזבו לחלוטין את המדינה, הניצחון ניתן לנו על ידי אללה. זו הייתה תוצאה של 20 שנות הקרבה של המוג'האדין והמנהיגים שלו. מרבים מהמוג'האדין הקריבו את חייהם".

זלמאי חלילזאד, ששימש שליח מיוחד של ארצות הברית לשיחות עם טליבאן, כתב בטוויטר כי "האפגנים נמצאים עכשיו ברגע של הכרעה ושל הזדמנות" אחרי הנסיגה. "עתיד המדינה שלהם בידיהם. הם יבחרו את הדרך שלהם בעצמאות מלאה, וזאת ההזדמנות שלהם לסיים את המלחמה שלהם גם כן", צייץ.

הרפובליקנים נגד ביידן: "חרפה לאומית"

בארצות הברית, הנשיא ג'ו ביידן יישא הערב נאום לאומה, שיציין את סיום המלחמה. בהצהרה שפרסם לרגל הרגע ההיסטורי, הגן ביידן על החלטתו להיצמד למועד הנסיגה. הוא אמר כי העולם יוודא שטליבאן עומדת במילתו לאפשר מעבר בטוח לאלו המבקשים לעזוב את אפגניסטן.

"עכשיו, 20 שנות הנוכחות הצבאית שלנו באפגניסטן הסתיימו", מסר ביידן והודה לצבא ארצות הברית על ביצוע המשימה המסוכנת. ביידן טוען כי ארצות הברית השיגה מזמן את היעדים שהציבה לעצמה בעת הפלישה לאפגניסטן ב-2001, כמו חיסול ראשי אל-קאעדה שתכננו את פיגועי 11 בספטמבר.

על אף שביידן הבטיח להשיב את כל האזרחים האמריקנים מאפגניסטן, שר החוץ שלו אנתוני בלינקן הודה כי בין מאה ל-200 אזרחים שרצו לעשות זאת לא הצליחו להתפנות עד אתמול. הרפובליקנים וגם חלק מחברי מפלגתו הדמוקרטים תקפו את ניהול מבצע הנסיגה.

הסנאטור הרפובליקני בן סאס, חבר ועדת המודיעין, אמר כי הנסיגה הייתה "חרפה לאומית ותוצאה ישירה של הפחדנות וחוסר היכולת של הנשיא ביידן". בהצהרה שמסר, תקף הסנאטור כי "הנשיא קיבל את ההחלטה הבלתי-מוסרית להשאיר אמריקנים מאחור. הנשיא בחר בחוסר כבוד".

מנגד, הסנאטור הדמוקרטי שלדון ווייטהאוס שיבח את מבצע החילוץ. "בראבו לדיפלומטים, לצבא ולסוכנויות המודיעין שלנו. פינוי של 120 אלף, בסביבה מסוכנת וסוערת, הוא דבר שאף אחד אחר לא היה מסוגל לעשות", צייץ.

לפי שר החוץ של בריטניה, דומיניאק ראב, מספר האזרחים הברטים שנותרו באפגניסטן הוא כמה מאות בודדים, אחרי שפונו כ-5,000 בריטים לאורך השבועיים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully