וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן משוכנע שהתקציב יעבור חרף ההתנגדות בקואליציה: "אין תקציב בלי חוק ההסדרים"

30.8.2021 / 15:00

בתדרוך בנושא התקציב, אמר שר האוצר כי למרות המחלוקות הוא מאמין שהקואליציה תגיע להסכמות בנושא חוק ההסדרים. עוד אמר כי הוא מאמין שיגובשו הסכמות בנושא הרפורמה בחקלאות, והביע תמיכה בפתיחת שנת הלימודים במועד המתוכנן. "נשכנע את הציבור שאין צודק יותר מהתקציב"

בווידאו: שר האוצר ליברמן בתדרוך על התקציב/צילום: מערכת וואלה!

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר היום (שני) כי למרות המחלוקות, הוא מאמין שהקואליציה תגיע להסכמות בנושא חוק ההסדרים לפני אישור התקציב. "חוק ההסדרים הוא חלק אינטגרלי מהתקציב", אמר ליברמן בתדרוך על תקציב המדינה. עוד אמר כי הוא מאמין שמשרד האוצר יגיע להסכמות עם החקלאים על הרפורמה בחקלאות, וכי הוא מופתע לטובה מתפקוד הקואליציה עד כה.

"אני שומע דיבורים שאין קשר ואפשר להצביע על התקציב ולהתנגד לחוק ההסדרים - זה עורבא פרח, זה אחד שלם, וקודם כל מצביעים על חוק ההסדרים ורק אחר כך על התקציב, כי חוק ההסדרים הוא המקור התקציבי לתקציב", אמר ליברמן. "אי אפשר להפריד בין חוק ההסדרים לתקציב. מי שמכשיל את חוק ההסדרים משאיר את התקציב בלי מקור תקציב. ננסה לשכנע את הציבור וגם את הח"כים שאין משהו נכון או צודק יותר מהתקציב".

שר האוצר אמר כי לדעתו יהיה רוב של ח"כים בקואליציה שיתמכו גם בחוק ההסדרים וגם בתקציב. "תמיד עד הרגע האחרון יהיו דרמות ומשברים, זה חלק אינטגרלי 'בילט אין' בדיוני התקציב", אמר, וציין כי הוא מופתע לטובה מתפקוד הקואליציה. "עד היום העברנו כמעט כל דבר שרצינו להעביר בכנסת. 3.5 שנים לא היו דיוני תקציב על רפורמות, שינויים מבניים, מן הראוי שאנחנו נביא את אותם הסדרים".

מסע"ת שר האוצר, אביגדור ליברמן. משרד האוצר, ירושלים 30 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"תמיד עד הרגע האחרון יהיו דרמות ומשברים". ליברמן בתדרוך בנושא התקציב, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

עם זאת, הודה ליברמן כי "חוק ההסדרים שמן, אבל אין מה לעשות - אחרי שלוש וחצי שנים צריך לקבל החלטות לא פשוטות. יש כאלה שלא מרוצים מהרגולציה ויש כאלה שלא מרוצים מגיל פרישה לנשים או הפנסיות לאנשי הקבע, זה לא יכול להיות אחרת בקואליציה עם כאלה פערים אידאולוגיים. לכן, זה תקציב טוב ושלם ובסוף כולם יצטרכו להבין שאין ברירה אלא לקבל את זה כמקשה אחת. היום אפגש עם הנהלת הקואליציה ומחר עם ראשי המפלגות, מאמין שבלילה האחרון נמצא את עמק השווה עם כל המרכיבים והח"כים".

"תקציב המדינה לשנת 2021 יהיה כ-432 מיליארד שקלים ולשנת 2022 - 452.5 מיליארד שקל", אמר ליברמן. "לפי הדוחות הרבעוניים של החברות בבורסה הישראלית יש פעילות מוגברת במשק, גם בכרטיסי אשראי הפעילות יפה מאוד וגם ההכנסה מגביית המסים טובה מאוד. כל נושא התו הירוק והסגול עובד יפה. הכלכלה הישראלית למדה לחיות ולעבוד לצד הקורונה".

לדברי שר האוצר, "זה התקציב הכי חברתי בתולדות המדינה. יש בו תוספות לתקציב הבריאות בלי קשר לתקציבי הקורונה, כולל בניית 2 בתי חולים חדשים בצפון ובדרום. בנוסף למשרד הרווחה יש תוספת של 700 מיליון שקל, בין השאר למאבק באלימות במשפחה וביטחון תזונתי. יש תוספת של מיליארד למשרד החינוך, מיליארד למשרד הבט"פ, כל התוספות במשרדים האחרים זה תקציב שכולו חברתי".

מחאת החקלאים בגבול לבנון17 באוגוסט 2021. דוד כהן, פלאש 90
שר האוצר אמר שהוא מקווה להגיע להסכמות בנוגע לרפורמה בחקלאות. מחאת החקלאים, החודש/פלאש 90, דוד כהן

עוד אמר ליברמן כי התקציב יכלול גם "תוספת של מיליארד שקל לקשישים שזקוקים להבטחת הכנסה, ותוספות דומות לנכים ולנכי צה"ל", כמו גם את החלטת הקבינט על תוכנית מיגון הצפון ב-5 מיליארד שקלים לעשור הקרוב. "בנוסף מדינת ישראל הולכת לכיוון של דיור ציבורי", אמר.

על ההתנגדות הפנימית בקואליציה לרפורמה בחקלאות, אמר כי הוא מקווה שמשרד האוצר יצליח להגיע להסכמה עם החקלאים ועם חלק מהח"כים שהביעו התנגדות. "כל הרפורמה בחקלאות היא תוספת תקציבים לחקלאות ישראלית", אמר. "כדי לאשר ייבוא או להוריד מכס אני לא צריך רפורמה או כנסת או ממשלה, אלא חתימה של שר החקלאות ושר האוצר. אני חושב שנגיע עם החקלאים להסכמה, לא יודע לגבי כל הח"כים. היינו יכולים להגיע להסכמה איתם מזמן לולא כמה ח"כים שלקחו את זה כדגל".

לדברי שר האוצר, "יש היום 7,000 חקלאים פעילים, וגיל ממוצע 66. החקלאות הפסיקה להיות אטרקטיבית בשביל צעירים כי אין שם חדשנות או רווחים וזה חייב להשתנות. אי אפשר להתחרות בעולם השלישי כי שכר העבודה שם יותר נמוך, לא משלמים שם ביטוח רפואי או תנאים סוציאליים, לכן חייבים להפוך את החקלאות לסטראט אפ ניישן". עוד אמר כי "הרפורמה בחקלאות היא קודם כל לטובת החקלאות. יש אנשים שמנצלים את זה. המבנה הוא מתקופת מפא"י, וזה צריך לעבור לחדשנות".

על הרווחים של חברת ישרוטל, אמר שר האוצר כי הוא מצפה מהחברה להחזיר את המענקים למדינה. "לא סביר שחברות שמרוויחות ומחלקות דיוידנדים מקבלות סיוע מהמדינה", אמר. "הדבר הזה יטופל, זה לא סביר. אנחנו מצפים שהחברה תחזיר את המענקים למדינה".

הרמטכ"ל אביב כוכבי 14 ביולי 2021. ראובן קסטרו
"הפנסיות היו תפוח אדמה לוהט, שמח שעשינו בו סדר". כוכבי/ראובן קסטרו

ליברמן אמר כי למרות שככל הנראה ישנם עסקים שנפגעו בשל הקורונה, המשק עצמו נמצא בצמיחה. "אני מניח שיש עסקים שנפגעו, אנחנו רגישים וקשובים, השבוע אפגש גם עם מנכ"לים ואנשי עסקים", אמר. "אנחנו בקשר רצוף עם כל ארגוני העצמאים, דחינו תשלומי מע"מ לאוקטובר, גם הקדמנו מענקים לעצמאים ושכירים. אבל המשק נמצא בצמיחה, בכל פרמטר אובייקטיבי. אני לא רואה שמישהו בפגיעה מסיבית במשק כתוצאה מהתו הירוק". לדבריו, "לכם להגיד שעסקים קורסים זה קצת מוגזם".

על מחירי הדיור, אמר שר האוצר כי הוא צופה עלייה של 8 אחוזים במחירים עד סוף השנה, וכי הממשלה עובדת על תכנית להורדת המחירים. "חייבים תוכנית כוללת ולא פרטאץ'. נפגשתי כמה פעמים עם שרת הפנים ושר השיכון, אנחנו עובדים במשותף על גיבוש תוכנית להורדת מחירי כדיור ומניח שאחרי החגים נפרסם תוכנית כוללת בנושא", אמר.

בכל הנוגע לתקציבים עבור החברה הערבית, אמר ליברמן כי "מי שהמציא את מס עבאס זה בנימין נתניהו. שיפסיק לבלבל את המוח, הוא הזמין אותו ארבע פעמים לבלפור", אמר. "מה שקורה במגזר, ההשתוללות האלימה פוגעת לא רק במגזר הערבי אלא בכולם, אי אפשר להשאיר את זה ככה. לכן חייבים להשקיע שם בחינוך, תעסוקה וביטחון פנים, בלי קשר לדעה פוליטית".

"אף אחד לא רצה לגעת בפנסיות"

על הביקורת שהושמעה כלפי הסדר הפנסיות בצה"ל, אמר ליברמן כי "הפנסיות היו תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רצה לגעת בו, שמח שעשינו בו סדר. לא חושב שיהיה לזה השלכות רוחב על המשק. אנחנו רוצים שהצבא יהיה צבא איכותי, עם יתרון יחסי. יש תחרות עם השוק הפרטי, המשכורות בצבא הקבע לא מתחרות בשוק הפרטי, לא רק ב-8200, גם מג"ד בגבעתי וגולני יש לו הצעות אטרקטיביות יותר בשוק הפרטי, בלי הסיכונים ושעות הפעילות של הצבא. הסוכריה היחידה שאפשר לתת להם זה בנושא הפנסיות".

על האפשרות לדחיית פתיחת שנת הלימודים, אמר ליברמן כי הוא תומך בפתיחה במועד המתוכנן. "כולנו מסכימים שקורונה זה לא משהו שייפסק מחרתיים או בחודש הבא, אלא כנראה ילווה אותנו כנראה כמה שנים לא טובות. הרוטינה הזו תימשך ולכן אנחנו חייבים ללמוד לחיות לצד הקורונה ולהמשיך לתפקד. לכן אני תומך בשגרה גם בנושא הלימודים, ברור שיש סיכונים או חששות, אבל בסיכום הכולל לפתוח בזמן זו אלטרנטיבה הרבה יותר טובה מדחיית פתיחת שנת הלימודים, עם כל הסיכונים", אמר.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
ליברמן הביע תמיכה בפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר/ראובן קסטרו

על הפגישה שערכו הלילה ברמאללה שר הביטחון בני גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר כי "כל עוד אין הקשר תקציבי למפגש של גנץ ואבו מאזן - זה פחות מעניין. יציבות כלכלית של הרשות הפלסטינית זה אינטרס ביטחוני ישראלי. במישור הכלכלי אנחנו עושים הכל כדי לשמור על היציבות הכלכלית של הרשות".

בנושא המדיניות מול עזה, אמר ליברמן כי בממשלה הנוכחית יש שינוי ביחס לממשלה הקודמת. "הממשלה הזו לא מסכימה להעביר כסף לחמאס במזומן. זה דבר מטורף. גם בנושא הבלונים אנחנו מגיבים בירי במקומות כואבים לחמאס ויש שינוי במדיניות, יש גישה אחרת", אמר.

על פסק הדין של הח"כית לשעבר מישראל ביתנו פאינה קירשנבאום, אמר כי מבחינתו פסק הדין שניתן לה אינו מידתי. "כשאני שומע את השאלה - איך ליברמן כזה ריכוזי ולא ידע על מה פאינה עשתה, אני יודע שלא קראו את כל העדויות. מי שהיה קורא את כל התיק וכל חומר הראיות לא שואל שאלה כזו. כל אחד שיקרא את כל התיק לא יהיה מסוגל להבין את פסק הדין וגזר הדין הזה, 10 שנים. יש שם דבר שזועק מבחינת חוסר הפרופורציה", אמר.

גז"ד לפאינה קירשנבאום, בימ"ש מחוזי תל אביב, 14 ביולי 2021. ראובן קסטרו
"גזר הדין שלה זועק מבחינת חוסר הפרופורציה". פאינה קירשנבאום/ראובן קסטרו

ממטה המאבק של החקלאים נמסר בתגובה לדבריו כי "'הרפורמה' אותה הציג השר ליברמן תביא לכך שגם לא תהיה חקלאות בישראל וגם הצרכנים ישלמו יותר בסופר על תוצרת גרועה מייבוא. זהו חזון של הרס עצמי שאם חס וחלילה יתרחש ירשם כולו על שמו שר השר ליברמן ועל שמו של שר החקלאות פורר. מדהים איך שר האוצר לא מבין שמי שקובע את מחירי התוצרת בישראל הן רשתות השיווק, שעם השמדת החקלאות הישראלית יחגגו על ייבוא גרוע עליו יגבו מחירי שיא וטייקוני המזון הללו רק ירוויחו יותר כסף".

"השר ליברמן - על זו תהיה גאוותך? איך תאכיל את תושבי ישראל כשארדואן יסגור את הדלת בפני ייצוא לישראל? ועוד עובדה לידיעתך, אדוני השר, בישראל עובדים כיום כ-17 אלף חקלאים על פי הלמ"ס, עם טכנולוגיות מהטובות בעולם, ולא כפי שכתבת. כדאי גם שתקשיב לכ-20 ח"כים החברים בקואליציה בה אתה שותף, הם לא דחלילים. להגיד על אלון שוסטר, שר החקלאות לשעבר, חקלאי ותושב עוטף עזה ועל חבריו רם שפע ורם בן ברק שהם מבקשים להתבלט ולא מבינים חקלאות? על ניר אורבך שהוא לא דואג לחקלאות? זה מגוחך. ליברמן ופורר - רפורמה בחקלאות אין מקומה בחוק ההסדרים ולכן יש להסיר את פרק החקלאות מהחוק ויפה שעה אחת קודם. אנו קוראים לכם למצות עמנו את ההידברות על הצד הטוב ביותר לטובת החקלאות והצרכן הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully