וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש באפגניסטן הרים את הראש, ונערך למלחמה בשלטון טליבאן

27.8.2021 / 14:27

חיסולה של שלוחת המדינה האסלאמית במדינה כבר הוכרז כמה פעמים, אך הנסיגה האמריקנית מאפשרת לאנשיה להתארגן מחדש והפיגוע בקאבול היה ניצחון תעמולתי משמעותי עבורו. ואולם, המתקפה גם עשויה לשחק לידיו של טליבאן, שעכשיו מצטייר במערב כאפשרות הגרועה פחות

אחד המחבלים של דאעש ביצע את פיגוע ההתאבדות בקאבול. הטלגרם של דאעש, צילום מסך
הארגון שואף למחוק את הגבולות הבינלאומיים. אחד המחבלים של דאעש שביצע את הפיגוע בקאבול/צילום מסך, הטלגרם של דאעש

נשיאי ארצות הברית הבטיחו למחוק אותו ונשיא אפגניסטן האחרון אף הכריז עליו ניצחון, אך השלוחה המקומית של דאעש במדינה רשמה אתמול (חמישי) ניצחון תעמולתי משמעותי אחרי הפיגוע הקטלני בנמל התעופה בקאבול. גורם בטליבאן אמר לרויטרס כי 28 מלוחמי הארגון נהרגו בפיגוע, שעשוי לבשר על תחילתו של סכסוך נרחב יותר בין שני הארגונים עם צאת הכוחות הזרים האחרונים מהמדינה.

השלוחה האפגנית של דאעש מכונה "חורסאן", על שם המחוז העתיק במרכז אסיה שכולל את שטחי אפגניסטן, פקיסטן ואיראן של היום. היא הוקמה ב-2015, כשארגון האם שלט על חלקים נרחבים מעיראק ומסוריה, ולוחמיה נשבעו אמונים לאבו בכר אל-בגדאדי, שחוסל ב-2019.

דאעש אפגניסטן משך לשורותיו אנשי טליבאן מתוסכלים ופעילי ג'יהאד עולמי, הרואים בשיחות שקיים טליבאן עם ארצות הברית מעשה כפירה. שני הארגונים אמנם סוניים קיצוניים, אך האסכולה הסלפית של דאעש קיצונית יותר ואינה מסתפקת בביסוס מדינת הלכה אסלאמית באפגניסטן בלבד. היא רואה בגבולות הבינלאומיים המוכרים יצירה מלאכותית של המערב, ושואפת למחוק אותם כפי שקרה בסוריה ובעיראק עד נפילת "החליפות".

AP

דאעש, בניגוד לארגונים קיצוניים אחרים כמו אל-קאעדה, לא בירך את טליבאן לאחר כיבוש קאבול מוקדם יותר החודש, אלא הבטיח להמשיך להילחם בו. טליבאן הרוויח משיתוף הפעולה של צבא ארצות הברית וצבא אפגניסטן המובס נגד דאעש, שהתבסס במעוזו לשעבר בטורה בורה - אזור המערות שבו חי מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן לפני שעבר לפקיסטן.

עד 2018, שלוחת דאעש באפגניסטן הייתה אחת מארבעת ארגוני הטרור הקטלניים ביותר בעולם, לפי מדד הטרור העולמי של המכון לכלכלה ולשלום, היא התמקדה במיעוטים דתיים כמו השיעיים, בעובדי ממשל ובארגוני סיוע. לאחר שספגה אבידות קשות בסוף 2019 ובתחילת 2020, כשיותר מ-1,400 מלוחמי הארגון ובני משפחותיהם נכנעו בפני הצבא האפגני, היו שהכריזו על מותו של הארגון. אחד מהם היה הנשיא המודח אשרף גאני.

אך כבר מתחילת השנה, נרשמה עלייה מחודשת בפעולות הטרור של דאעש באפגניסטן. לפי דוח של משלחת האו"ם במדינה, לוחמי דאעש ביצעו 77 מתקפות בארבעת החודשים הראשונים של השנה - פי שלושה יותר בהשוואה לשנה שעברה. במאי, מכונית תופת התפוצצה בכניסה לבית ספר של בנות שיעיות בקאבול וגרמה למותם של 85 איש ולפציעתם של 300 נוספים. ארצות הברית הטילה על שלוחת דאעש באפגניסטן את האשמה.

עוד בוואלה!

ביידן למבצעי הפיגוע באפגניסטן: "נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם"

לכתבה המלאה
כוחות טליבאן בקאבול, 16 באוגוסט, 2021. רויטרס
טליבאן הבטיח שאפגניסטן לא תהפוך שוב למוקד טרור עולמי. כוחות של הארגון בקאבול/רויטרס

לא ברור כמה לוחמים יש בשורות דאעש באפגניסטן. לפי דוח של האו"ם מ-15 ביולי, כמה שבועות לפני התמוטטות המדינה וכיבושה בידי טליבאן, לדאעש היו בין 500 ל-1,500 לוחמים ונוכחות מוגברת באזור הבירה. מאז, טליבאן רוקן את בתי הכלא באזורים שכבש, וחלק מהאסירים היו לוחמי דאעש שייתכן שחזרו לשורות הארגון.

טליבאן, שמנסה לצייר פנים מתונות יותר בהשוואה למשטרו הקיצוני הקודם בשנות ה-90, הבטיח לארצות הברית ולשכנותיה של אפגניסטן - בראשן רוסיה, סין ואיראן - שהוא לא יאפשר פעם נוספת להפוך את המדינה למוקד טרור עולמי. הפיגוע אתמול חיזק את החששות מהיום שאחרי יציאת כל הכוחות הזרים - שלישי הקרוב - אולם מאידך הוא עשוי לשחק לידי טליבאן. לעומת דאעש, הוא מצטייר כצד מתון המוכן לשתף פעולה עם המערב כדי לבלום את הטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully