וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הגבעה: המאבק שמביא בכל סופ"ש את השומרון לסף פיצוץ

28.8.2021 / 16:53

המאחז הבלתי חוקי גבעת אביתר הפך לאתגר צבאי שמעסיק את מיטב הסיירות בצה"ל, כשאלפי פלסטינים חמושים במטענים ובקבוקי תבערה מסתערים על הבתים. בצה"ל הזהירו מפני מבצע צבאי נרחב אם תימשך האלימות. כתב וואלה! התלווה אל הכוחות כדי להבין איך נראה המאבק מעיני הלוחמים

רעול פנים פלסטיני עמד בוואדי המפריד בין הכפר ביתא בצפון השומרון למאחז גבעת אביתר, נופף בקלע דוד, כיוון והשליך אבן לעבר קצין מג"ב שעמד במרחק מאות מטרים ממנו. האבן התעייפה בדרך בגלל הטווח ופגעה סמוך לרגלי הקצין. "אם הייתי עומד עוד כמה מטרים למטה היא היתה משהו מסוכן מאוד. תזוז לאחור", הזהיר קצין ותיק ממג"ב, שמכיר היטב את האזור. בתגובה טען הקצין את הרובה בתרמילי גז מדמיע וירה כמה כדי לפזר את מוקדי הפרת הסדר האלימה, כשברקע ממשיך מסית מרכזי פלסטיני לקלל בעברית את חיילי צה"ל במגפון, תוך דרישה להחזיר את האדמות מידיהם. לפתע נשמע פיצוץ עז במרחב. "הם מניחים בלון גז על צמיג בוער, מגלגלים אותו לצד שלנו ומחכים שיתפוצץ", הסביר קצין מג"ב, "זה סוג של מטען מאולתר שמסוגל להרוג אם אתה עומד לידו. הם לא משחקים, החבר'ה האלה".

מהצד נדמה היה שמדובר בעוד אחת מהפרות הסדר השכיחות בשומרון, אך העובדות מצביעות על מערכה מתמשכת ומתישה, שהחלה באמצע חודש מאי השנה. כזו, ששואבת כוחות ומשאבים גדולים שהיו אמורים להתמקד בטרור מאורגן וממוסד במוקדים אחרים. מאז תחילת הפרות הסדר והטרור העממי במסגרת המאמץ של תושבי הכפר ביתא לכבוש את הגבעה ולהעלות בה את המבנים באש, נפצעו מאות פלסטינים, שבעה מהם נהרגו מאש צה"ל, ו-11 לוחמי צה"ל פונו לקבלת טיפול רפואי. אחד מהם יסיים את השיקום בימים הקרובים ויחזור לשירות.

הסיפור שמלווה את החטיבה המרחבית שומרון בגבעת אביתר לצד לחימה מתמשכת בטרור באזור מתחיל לפני כארבעה חודשים כשמתנחלים מפתיעים את המנהל האזרחי וצה"ל ועולים על הקרקע בגבעת אביתר, מה שהיה בעבר מוצב "תפוחית", ומקימים מאחז לא חוקי.

בפיקוד המרכז נשקלה האפשרות לפנות את המבנים במהירות אך לבסוף הוחלט להשהות את ההחלטה כי ברקע היו אירועים אלימים סביב הר הבית שהתפשטו לרחבי המדינה, וכל מה שרצתה המערכת הביטחונית היא להרגיעה ולהוריד את גובה הלהבות.

גבעת אביתר. אמיר בוחבוט
מערכת מתמשכת ומתישה. גבעת אביתר/אמיר בוחבוט

אך את תושבי הכפר הפלסטיני ביתא זה פחות עניין. הם החליטו להכריז על המאחז מלחמה של ממש, ומדי יום היו מנהלים קרב עם חיילי צה"ל, שבתחילה היו אמורים להגן על המבנים ועל הישראלים שעברו להתגורר בהם. ההתנגדות הפלסטינית כללה מטעני חבלה, בקבוקי תבערה שהעלו באש מטעי זיתים, אבנים, קלע דוד עם כדוריות מתכת מסוכנות, זיקוקים בכינון ישיר והסתערות עם מסורים חשמליים, כשברקע ריחף החשש שהפלסטינים יעברו לשימוש באש חיה מתוך המון של מאות מפגינים.

מפקד חטיבת שומרון, אל"ם רועי צוויג, שביום יום רודף אחרי מחבלים חמושים במחנות הפליטים במרחב, מתאמץ לאתר תשתיות מאורגנות של חמאס, החזית העממית והג'יהאד האסלאמי ולהגן על יישובים והתנחלויות, ונאלץ להעביר כוחות איכותיים להגנה על המאחז. בתחילה היו אלו לוחמי סיירת גבעתי וכיום סיירת צנחנים. לאחרונה החליט הדרג המדיני להגיע לפשרה עם ראשי המתנחלים על פינוי מרצון מהמאחז אך השארה של המבנים עד לבירור הבעלות על הקרקע. המשימה הצבאית המורכבת נותרה בעינה, אך קיבלה גוון אחר. הפעם מגנים לוחמי צה"ל על גבעה ללא אזרחים, אך עם מבנים שמציתים אש בכפר הסמוך.

במשך 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, מנהלים לוחמי סיירת צנחנים תצפיות, מארבים ופטרולים כדי למנוע חדירות והסתערות פרועה של מפגינים פלסטינים על הגבעה. מדי יום שישי מקיים מפקד גדוד הסיור של הצנחנים, סא"ל נועם מיכאל קבוצת פקודות למבצע של ממש שכולל את לוחמי מג"ב ואיסוף קרבי, מפעילי רחפנים מטילי גז מדמיע, גורמי מודיעין והנדסה ופלוגות תגבור כדי להיערך להפגנות האלימות, שחוזרות על עצמן מדי שבוע.

"מאות מתושבי הכפר מתרכזים בגבעה הסמוכה לתפילות ולשמוע דרשה מסיתה בסביבות השעה 12:30, ומיד לאחר מכן יורדים אל הוואדי במספר מוקדים ונלחמים עם חיילי צה"ל", הסביר קצין בצנחנים. "הוראות הפתיחה באש שלנו ברורות מאוד. כשיש סכנת חיים הלוחם יודע בדיוק מה לעשות. הפלסטינים לא אמורים לעבור את הקו הלבן באמצע הוואדי. משתמשים בגז מדמיע, לאחר מכן בירי קליעי גומי ורק לאחר מכן ברובה רוגר".

עוד בוואלה!

חיילים זומנו לחקירה על הרג פלסטינים במאחז אביתר; הוריהם: "היו בסכנת חיים"

לכתבה המלאה
גדוד הסיור של חטיבת צנחנים בגבעת אביתר. אמיר בוחבוט
"כשיש סכנת חיים הלוחם יודע בדיוק מה לעשות". גדוד הסיור של חטיבת צנחנים בגבעת אביתר/אמיר בוחבוט

אך המשימה היא הרבה יותר מורכבת מאשר להגן על המאחז או למנוע מהמפגינים האלימים לטפס על הגבעה. בחודש האחרון הפלסטינים מנהלים במקביל הפרות סדר במספר מוקדים, כדי להקשות על חיילי צה"ל, במהלכן הם רצים אל כביש 60 וכביש 5, מיידים אבנים על כלי רכב בעלי לוחיות זיהוי צהובות, ובלילה יוצאים לפעילות שכוללת תהלוכות לפידים והשלכת מטעני חבלה. היקף יידוי האבנים בצירים במרחב עלה ל-20 מדי שבוע.

בשבת שעברה הציתו המפגינים, בתום תהלוכת לפידים, שלט שכלל צלב קרס ומגן דוד, בעידוד הרשות הפלסטינית. בכירי הרשות הפלסטינית מגיעים מדי שבוע אל השטח, מצטלמים עם רעולים ומשלהבים את ההמון להמשיך בהפגנות למרות המחיר הכבד, שעולה בחיי אדם. לפי הנתונים, מדי שבוע נפצעים מאש צה"ל שישה עד שבעה מפגינים בממוצע.

שעה חלפה מאז החלו הפרות הסדר האלימות, ומהשיחים הגיח צעיר פלסטיני ובידיו ארגז. הוא החל לעבור בין רעולי הפנים שמסתתרים מאחורי השיחים והסלעים כדי להגיש להם אוכל ומים. ציר לוגיסטי שנועד לתחזק את ההפגנה עד שעות הערב. במעלה הגבעה שני אמבולנסים במימון הרש"פ ממתינים לאיסוף פצועים.

מח"ט שומרון אל"ם צוויג ניסה, בסיוע רס"ן חכים חליל, קצין במנהל האזרחי, לפרק את ההתנגדות בדרכים חכמות יותר וקיימו מפגשים עם בכירי הכפר ונציגי הרשות הפלסטינית, אך ללא תועלת. מדובר בכפר שמרבית מאנשיו מנועים ביטחונית לעבוד בישראל. מצבו הסוציו-אקונומי נמוך מאוד, וכשהוא מקבל גיבוי ועידוד מהרש"פ, קשה מאוד לבלום את הרעיון.

גדוד הסיור של חטיבת צנחנים בגבעת אביתר. אמיר בוחבוט
"הגזרה הזו מייצרת כל שבוע משהו חדש". גדוד הסיור של חטיבת צנחנים בגבעת אביתר/אמיר בוחבוט

לצד פעילות התמודדות עם הפרות הסדר בשטח, צלמים מתעדים את מפרי הסדר המרכזיים ובלילה מבצעים מעצרים משולבים עם שב"כ. פעולות יזומות מתבצעות ברחבי הכפר, ובחלק מהמקרים המפגינים נבלמים כבר ביציאה מקו הבתים הראשון. קצין ההנדסה של חטיבת שומרון, סרן ניב אמזלג, פיקד על מבצע הנדסי לשדרוג המרחב כדי להקשות על המפגינים לאגף את גבעת אביתר, שכולל הצבה בשטח של רכיבי מיגון ומגדלים לשיפור האבטחה. הפעילות הוכיחה את עצמה, והובילה לירידה של נתוני הפרות הסדר מאלפי משתתפים כל שבוע למאות.

עם זאת, מתפתחות תופעות חדשות, כמו הפצת ידיעות שקריות על פציעת פלסטינים. "אנחנו בודקים כל פציעה, כל אירוע, ובחלק מהמקרים שדווחו כפציעה מפעילות צה"ל גילינו שאין לנו קשר לזה", הסביר קצין בכיר בחטיבת שומרון והוסיף, "אנחנו משתדלים מאוד להבין את המגמת האזרחיות במרחב. יש פער עצום בין מלאכת איסוף על ארגון טרור ומפגעים בודדים לבין האיסוף סביב אוכלוסיה אזרחית ולקבוע אמירות מקצועיות".

בזמן הסיור בשטח התקבל דיווח כי מאחד האמבולנסים הפלסטינים שהמתין על הגבעה יצא צעיר שהחל ליידות אבנים לעבר כוחות צה"ל. "הגזרה הזו מייצרת כל שבוע משהו חדש", הסביר אחד הקצינים בשטח והוסיף, "החקירות של העצורים הניבו לנו הרבה מידע. כמו כמה חשודים שהעלו רעיון לעבור משימוש במטעני חבלה לרובים נגד חיילי צה"ל. למזלנו עצרנו את זה בזמן, אבל זה לא אומר שזה לא יקרה מחר".

בצמרת המטה הכללי של צה"ל מודאגים מאוד מהתפתחות האלימות והטרור במרחב השומרון. קצין בכיר אמר השבוע כי הטרור שהרים את ראשו בצפון השומרון הוא תוצאה של בעיות משילות ברשות הפלסטינית, התרופפות של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, ומגמות שנעוצות בבעיות פוליטיות פנים-פלסטיניות. הקצין הבכיר הזהיר כי אם הרשות הפלסטינית לא תתעשת ותבלום את המגמה, צה"ל ייאלץ לצאת למבצע רחב היקף באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully