וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים זומנו לחקירה על הרג פלסטינים במאחז אביתר; הוריהם: "היו בסכנת חיים"

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 17:48

שישה פלסטינים נהרגו במהלך הפגנות המחאה שנערכות באזור באופן קבוע, והפכו אלימות יותר מאז ההסכם לפינויו מרצון לפני כחודש וחצי. קצינים בגבעתי ביקרו את דרג הפיקוד הבכיר בנוגע להוראות הפתיחה באש, לפיהן יש לקבל אישור כדי לפתוח בירי. "הלוחמים הופקרו בשטח"

מפקדים ולוחמים בסיירת גבעתי זומנו היום (ראשון) לחקירות במצ"ח בעקבות הרג פלסטינים בגבעת אביתר בחודשים האחרונים. בחטיבת גבעתי מתחו ביקורת על מפקדים בכירים בפיקוד המרכז, כיוון שלטענתם ולטענת הורים לחיילים, הלוחמים "הם מופקרים בשטח, היו בסכנת חיים ונאלצו לירות בפלסטינים בגבעת אביתר". עוד טענו כי כמה חיילים נפצעו בהפרות הסדר באזור, אך צה"ל לא דיווח על כך. בעקבות הזימון לחקירות, חלק מהחיילים אף שכרו את שירותיהם של עורכי דין אזרחיים.

לפני חודש וחצי אישרו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ את ההסכם עם ראשי המאחז גבעת אביתר שבשומרון, לפיו המאחז יפונה מרצון. עוד הוסכם כי עשרות המבנים יאובטחו בידי חיילי צה"ל עד שתוכרע משפטית סוגיית הבעלות על הקרקע. תושבי הכפר הפלסטיני ביתא, הסמוך למאחז, החליטו במחאה לארגן הפגנות במקום באופן קבוע. אמש אף הציתו פלסטינים מיצג של מגן דוד וצלב קרס סמוך לאביתר.

לדברי חיילי גבעתי, הפרות הסדר כללו בתחילה יידוי אבנים והבערת צמיגים תוך יצירת מסך עשן סמיך שהקשה על הנשימה. עם הזמן, כך סיפרו החיילים, הפלסטינים עברו להשתמש בזיקוקים, בקבוקי תבערה, מטעני חבלה מאולתרים, גלגול צמיגים בוערים, שימוש במוטות ברזל, קלע דוד ואף הסתערות עם מסורים חשמליים.

חיילי צה"ל במאחז אביתר. 2 ביולי 2021. חננאל רייזר, TPS
חיילים באביתר, בחודש שעבר/TPS, חננאל רייזר

עוד סיפרו החיילים כי גם האמצעים לפיזור הפגנות לא מרתיעים את הפלסטינים שמפגינים במקום מדי סוף שבוע. "במהלך הפרות הסדר האלימות נפצעו לוחמים, ודובר צה"ל לא דיווח על כך לכלי התקשורת", נטען. החל ב-28 במאי, נהרגו במחאות סביב גבעת אביתר יותר משישה פלסטינים מאש צה"ל, חלקם עקב ירי של לוחמי גבעתי - שלטענתם חשו בסכנת חיים מיידית.

בעקבות האירועים שהסתיימו בהרג פלסטינים זומנו לוחמים ומפקדים לחקירות במצ"ח. הוריהם סיפרו כי "החיילים מרגישים שהמפקדים הפנו להם את הגב". חלק מהחיילים הודו כי התייעצו עם עורכי דין אזרחיים בסיוע עמותה עקב החשש מכתבי אישום.

בתוך כך, מאחורי הקלעים התגלע ויכוח על הוראות הפתיחה באש: קצינים מגבעתי מתחו ביקורת על מפקדים בכירים בפיקוד המרכז שדרשו מהם לא לבצע שימוש בירי במרחב המאחז אלא אם כן קיבלו אישור לכך. החיילים טענו כי נאלצו להסתפק רק באמצעים לפיזור הפגנות מבלי להתחשב בסכנת החיים הממשית שהייתה עבורם. מפקדים בגבעתי טוענים כי עדיין קיים חוסר הסכמה בין הפיקוד הבכיר לדרגי הפיקוד בשטח שמרגישים מאוימים וחשופים להתקפות הפלסטינים שמתגברות משבוע לשבוע. "מפקדים בכירים בפיקוד מרכז מנסים להתערב בשיקולים מבצעיים בשטח", אמר אחד המפקדים בשיחה סגורה והוסיף כי "איך אפשר לשלוח חייל למשימה ולהכתיב לו כיצד לפעול בסכנת חיים? המצב עלול להוביל לבלבול בקרב לוחמים".

עוד בוואלה!

פלסטינים הציתו מיצג של מגן דוד וצלב קרס סמוך למאחז אביתר

לכתבה המלאה
בווידאו: פלסטינים הציתו מיצג של מגן דוד וצלב קרס סמוך לאביתר/מערכת וואלה!

אמש הבעירו המפגינים הפלסטינים בלון גז שגרם לפיצוץ ענק סמוך למאחז, במזל לא היו פגיעות בנפש. בתוך כך, בשבוע שעבר נשא הרמטכ"ל אביב כוכבי דברים בטקס החלפת מפקד פיקוד המרכז ואמר על הפעילות ביהודה ושומרון כי "אני מבין את המורכבות, מנחה אתכם להתמודד איתה ומגבה אתכם. אנו נגבה אתכם כשתנהגו לפי התורה המקצועית, אבל נבקר באופן נוקב אם לא תעשו כך, לא נקבל חריגה. נגבה אתכם כשתפעילו שיקול דעת, גם אם יהיו שגיאות, אבל לא נקבל קלות דעת".

מדובר צה"ל נמסר כי "ככלל, אירוע בו נהרג אדם במהלך פעילות כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון נחקר ונבדק, ובמקרים המתאימים גם באמצעות חקירה פלילית של המשטרה הצבאית. צה"ל פועל במציאות מורכבת באזור יהודה ושומרון ומתמודד באופן יומיומי עם הפרות סדר אלימות ואירועי טרור. לצורך התמודדות עם אירועים אלה, מוגדרות ללוחמים בגזרה הוראות פתיחה באש באופן ברור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully