וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בבית הרגשתי שכולם איתי": כך נראים האשפוזים הביתיים של חולי קורונה

21.8.2021 / 17:00

בשונה מגלי תחלואה קודמים, 4 קופות החולים מאפשרות שירות אשפוז ביתי, בליווי צמוד בכל שעות היממה. 70 חולים בחרו עד כה באפשרות, ובכך 6 מחלקות יעודיות נותרו פנויות. כמה מהם שיתפו על הטיפול, שלדבריהם מנע את תחושת הבדידות הקשה בבתיה"ח: "עטוף מכל הכיוונים"

קופות החולים החלו בשבוע שעבר להעניק שירות של אשפוז ביתי לחולי קורונה במצב בינוני וקשה, שהיו אמורים להגיע לבתי החולים ולהעמיס על מערכת הבריאות. כעת, כמה מהם משתפים חווית הטיפול, שלדבריהם מנע את תחושת הבדידות הקשה במחלקות הקורונה הייעודיות.

אחד ממטופלי לאומית בבית הוא עזרא נהוראי, תושב חולון בן 68, הסובל ממחלות רקע של סוכרת, לחץ דם והשמנת יתר. עם ההחמרה הראשונית במצבו וחום גבוה שבמשך שלושה ימים לא ירד, נהוראי, שחוסן בשתי המנות, התפנה תחילה לבית החולים שיבא בתל השומר. שם, לדבריו, היה מחובר לחמצן במשך חמישה ימים, "ולאחר מכן הרגשתי הקלה".

מבית החולים נהוראי הועבר לטיפול בביתו, שם חש משמעותית יותר טוב. "התנאים בבית יותר טובים מבחינת שגרת יומיומית ואסתטיקה. הדברים שלי פה, ושם יש לי שותפים לחדר וזה לא נעים. כשהגעתי הביתה חיכתה לי מכונת חמצן ואינהלציות. אני עושה ארבע פעמים ביום אינהלציה וזה תהליך מורכב".

בווידאו: נפתלי בנט התחסן במנה השלישית נגד קורונה/צילום: לעמ, עריכה: אסף דרורי
עזרא נהוראי, בן 68 מחולון הסובל ממחלות רקע של סכרת. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"התנאים בבית יותר טובים מבחינת שגרה יומיומית", עזרא נהוראי/אתר רשמי, באדיבות המצולם

על פי נתוני משרד הבריאות, לפי שעה ישנם 70 חולי קורונה בינוניים ועשרה חולים קשים המאושפזים בבתיהם בכל הקופות - שאחרת היו תופסים כשש מחלקות קורונה בבתי החולים. בשלב זה, רק קופת חולים מכבי אשפזה בבית חולים קשים, ויתר הקופות אשפזו בבתיהם חולים בינוניים בלבד.

עוד שיתף נהוראי כי גם אשתו נדבקה, ועל אף שהיא חולת ריאות כרונית - מצבה קל יותר משלו, והיא מקבלת משאפים באופן קבוע שמסייעים לה להתגבר על המחלה. "כל לילה מתקשרים אלי לבדוק איך אני מרגיש. בבוקר מגיעה אחות ובודקת את לחץ הדם, חום וסיטורציה. אחרי צהרים מגיע רופא ועושה לי בדיקה מהירה לבדוק את הריאות שלי - כך שאני מרגיש עטוף מכל הכיוונים. מקווה תוך יומיים שלושה להבריא", מסכם נהוראי.

ורד עמר מטופלת כללית בצבר רפואה. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"דווקא בבית הרגשתי שהצוות הרפואי איתי", מאיה לרנר שיכורי/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

ורד עמר, בת 26 מפתח תקווה, נדבקה גם היא בווירוס, וכן הוחלט לאשפזה בבית. כשהיא עדיין מתקשה לדבר בשל השיעולים וקוצר הנשימה, היא מספרת מדוע החליטה ביחד עם קופת החולים להתאשפז בביתה: "בבית החולים יש עומסים והרבה קריאות - בקושי היה להם זמן בשבילי. הצוות הרפואי שהגיע לבית שלי היה פנוי בשבילי ודווקא כאן הרגשתי שהם איתי".

לפי תקנות משרד הבריאות, עבור אשפוז בית יש צורך בבן משפחה צמוד שמלווה את החולה 24 שעות ביממה. עמר מקבלת עזרתה מאחותה: "אחותי עוזרת לי גם עם הילדה", היא מספרת וממשיכה, "כשהרופא מגיע הוא נותן לי נוזלים כי קשה לי לאכול ולשתות, ונותן לי חומר נגד בחילות. אני לא חוששת שאין רופא לצידי כל הזמן, וזה דווקא מאפשר לי להיות יותר קרובה לילדה שלי ושהיא תדע שלא הלכתי לשום מקום".

מאיה לרנר, מנהלת אשפוז בית אקוטי בכללית, מסבירה: "התחלנו את השירות הזה בספטמבר 2019, אחרי שמשרד הבריאות הבין שהפנימיות מלאות ולא ייפתחו עוד מחלקות. במקום לשלוח את המטופל לבית החולים אנחנו שולחים את בית החולים למטופל, למעט הפיג'מה והאוכל של בית החולים".

מחלקת קורונה בבית החולים הלל יפה, חדרה, 26 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"להיות במחלקת קורונה זו בדידות איומה". בית החולים הלל יפה/ראובן קסטרו

לרנר עוד מפרטת כי ההחלטה על האשפוז הביתי מתקבלת על ידי הרופא במרפאה, לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע. "בשירות שלנו רופא ואחות שמגיעים לפחות פעם ביום עם כל הציוד שצריך. בנוסף יש מוקד למאושפזי ביתי של 24/7 - טלפון ייעודי. השאיפה היא שלכל היותר יהיו למטופל שתי אחיות מתחלפות ויהיו להם את הטלפונים שלהן".

"להיות במחלקת קורונה זו בדידות איומה, ובבית המטופל מרגיש טוב, ובני המשפחה יכולים להתמגן ולעזור לו. זה משמר את החוסן הרגשי ובעקבות זה גם מחלימים. הגוף והנפש מחוברים. יש קריטריונים ברורים של משרד הבריאות לפי הסטורציה שעוזרים להבחין מי יכול להישאר בביתו".

לרנר מרגיעה את החוששים: "ההתדרדרות של החולים היא לרוב היא לא מעכשיו לעכשיו, אנחנו עם יד על הדופק, עוקבים כל הזמן אחר המטופל. במקרה הצורך אנחנו מפנים לבית חולים. האתגר שלנו כרגע זה הכמויות במידה והגל הנוכחי ימשיך לגדול. אנחנו נערכים יחד עם חיל הרפואה והצבא ל-500 מאושפזי בית בכל רגע נתון".

חיים פרננדס, מנכ"ל קופת חולים לאומית. דוברות לאומית, אתר רשמי
"נמשיך לסייע בהפחתת העומסים בבתי חולים". מנכ"ל לאומית חיים פרננדס/אתר רשמי, דוברות לאומית

לאומית שירותי בריאות כבר מפעילה זה מספר שנים שירותים לאשפוז בית למבוטחיה בפריסה ארצית. אשפוז בית נחשב לאחת המגמות המובילות בתחום הרפואה בכל העולם, כשהתחום התפתח מאוד בשנים האחרונות, ובשנה האחרונה - עם התפרצות הקורונה - אף תפס תאוצה משמעותית.

מעבר לתועלות השירותית למטופל, ישנה תועלת גבוהה גם ברמה הרפואית, במניעת החשיפה של מבוטחים לזיהומים הקיימים בבתי החולים ובטיפול בסביבת המגורים הטבעית. זאת, בזכות יתרונותיו הבולטים ובראשם הנוחות והמרחב הנעים בו שוהה המטופל. לפי מחקרים שונים, מטופלים שזוכים לטיפול איכותי בסביבתם הטבעית ונשארים בקרבת בני המשפחה המסורים שלהם, מחלימים באופן מיטבי וזוכים לטיפול שווה ערך לטיפול בבית החולים.

חיים פרננדס, מנכ"ל "לאומית שירותי בריאות, מסר: "בכוונת הקופה להמשיך ולספק את השירות הן למטופלים המקבלים את השירות בשגרה והן לחולים בקורונה. לאומית תשמח להמשיך לסייע בהפחתת העומסים בבתי חולים באמצעות השירות, למנוע ולקצר את אשפוזם של מבוטחיה ולתת להם שירות טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully