וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה בסוריה היא איתות ישראלי נוסף לאיראן

עודכן לאחרונה: 19.8.2021 / 7:18

מאיראן, דרך סוריה ועד לבנון, הזירה הצפונית רוחשת בתקופה האחרונה ובמערכת הביטחון מדגישים כי אין לנתק בין האירועים. המסר ברור - לישראל יש סל כלים נרחב לגבות מחיר מהרפובליקה האסלאמית והוא לא רק בזירה הימית. וגם: איך חמאס מקצר את הדרך למלחמת לבנון השלישית?

תקיפת צה"ל שנערכה אמש (שלישי) לפי דיווחים על עמדה צבאית של חיזבאללה בסוריה הייתה, על פי הערכות, חלק מאיתות ישראלי נוסף לאיראן. המסר - לישראל יש סל כלים נרחב לגבות מחיר נגד אינטרסים איראניים והוא לא רק בזירה הימית, אלא גם ביבשה.

במערכת הביטחון אמנם סרבו להתייחס לפרסומים אודות התקיפה בכפר חאדר שבמחוז קוניטרה, אך הבהירו כי ישראל טרם החליטה כיצד להגיב לתוקפנות האיראנית בזירה הימית נגד כלי שיט בבעלות ישראלית.

תקיפה זו מגיעה ברקע דיון מעמיק מאוד על המדיניות הישראלית בעימותים בים עם איראן במהלכו התגלעו גישות שונות בין בכירים בחיל הים שקראו להגיב צבאית לבין חברים בקבינט המדיני ביטחוני שטענו כי זו העת לצנן את האווירה שנוצרה אחרי הרג האזרחים הזרים על ספינה ישראלית.

דיווח בסוריה: צה"ל תקף סמוך לקוניטרה/מערכת וואלה!

ציר עזה-ביירות

במקביל, בכירים במטה הכללי של צה"ל הדגישו כי אסור לנתק את מה שקורה בזירה הימית מול איראן והקרב על נתיבי השיט לאיומים בלבנון. בצה"ל הגדירו את פעילות החוליות הפלסטיניות בארץ הארזים כמסוכנת ביותר וככזו שמסוגלת להצית עימות בין ישראל לחיזבאללה. אחד הגורמים הגדיר אותם כ"מאחז כוח של חמאס בלבנון".

בחודשים האחרונים במספר מקרים הצליחו חוליות פלסטיניות מופעלות בהשראת מטה חמאס בחו"ל לשגר רקטות לעבר ישראל. לדברי גורמים בצה"ל התשתית הארגונית שלהם קיימת מזה שנים לצד תשתית של ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין אך הם החלו לפעול בשנה האחרונה ביתר שאת בגלל בעיות משילות וכלכלה מחריפות בלבנון וחולשה של חיזבאללה.

משגר רקטות של חיזבאללה אחרי הירי לעבר ישראל, לבנון, 6 באוגוסט 2021. AP
צה״ל עשוי להגיב באופן שיגרור את חיזבאללה לתגובה קשה. משגר רקטות בלבנון, החודש/AP

הערכות במערכת הביטחון הן שאותן חוליות משגרי רקטות פלסטיניות פועלות לחיזוק מעמדם בכפרים ובמחנות הפליטים ולכן הן פונות לציר ההתנגדות האלימה לישראל. פעולות טרור אלו מתרחשות לפי הערכות באישור פעילי חיזבאללה מקומיים ולא באישור ההנהגה הבכירה והן משרתות גם אינטרסים כלכליים של פעילי חיזבאללה ופלסטינים שפועלים יחד בין היתר בהברחות סמים ואמצעי לחימה לישראל.

החשש העיקרי בישראל הוא מהפערים המודיעיניים שיש סביב אותן חוליות פלסטיניות שמסוגלות ללא כל הפרעה והתראה מוקדמת לשגר רקטות לעבר עורף ישראל מטווח של עשרות קילומטרים ולפגוע במרכזי אוכלוסייה. זאת בניגוד לחיזבאללה שמשגר לרוב לשטחים פתוחים.

בתרחיש שבו יפגעו אזרחים ישראלים צה"ל עשוי להגיב בחומרה רבה ובאופן שיגרור את חיזבאללה לתגובה קשה מבחינתו ומשם הדרך קצרה להסלמה. לכן, במערכת הביטחון המליצו להגיב בשיקול דעת ולאפשר לחיזבאללה לרסן את החוליות הפלסטיניות לפני תגובה עוצמתית שתגרור את חיזבאללה לתוך המשוואה.

גורם צבאי בכיר אמר השבוע בפורום סגור כי לבנון משנה את פניה, נאבקת על עצם קיומה ויש לכך השלכות ושינויים בשטח כמו התנגדות דרוזים לשיגור רקטות על ידי חיזבאללה משטח הכפרים שלהם ולכן יש לפעול ברגישות כדי לא להיות חלק מהתהליך של השינוי אלא רק להשפיע עליו.

בנוסף לכך, הדגיש הרמטכ"ל אביב כוכבי, כי בהינתן מצב שבו תהיה הידרדרות בצפון לא ניתן לפסול כל אפשרות שחמאס והג'יהאד האסלאמי יגיבו בשיגורי רקטות לעבר ישראל ולא יישבו בחיבוק ידיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully