וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המראות מאפגניסטן צריכים להזכיר לישראל את מחויבותה לפליטים. גם לאלו החיים בינינו

שירה עבו

עודכן לאחרונה: 18.8.2021 / 11:39

פרשן וואלה! ברק רביד קרא לישראל לקלוט פליטים מהמדינה המתפוררת, שהתפרקותה סיפקה תמונות קשות שעוררו אמפתיה בארץ ובעולם. קריאתו נכונה, אך דמוקרטיה כישראל צריכה לזכור את מחויבותה לפליטים באשר הם: אלו שנתלים על מטוסים באפגניסטן, ואלו הממתינים כאן לזכויותיהם

אל מול התמונות קורעות הלב מאפגניסטן פרשן וואלה! ברק רביד קרא לישראל לקלוט פליטים מהמדינה שנקרעת בימים אלו ממש ואיש לא יודע מה יעלה בגורל אזרחיה, ובפרט אזרחיותיה הנשים והילדות, המיעוטים הדתיים והאתניים בה, פעילי זכויות האדם, העיתונאים ומשתפי הפעולה עם ארצות הברית.

ברק רביד צודק. קנדה כבר הכריזה כי תקלוט פליטים אפגנים. השבוע - אולי כתגובה למראות המחרידים של הניסיונות הנואשים להיתלות על כנפי המטוסים האמריקאים - נפוצה תמונה מתוך אחד מהמטוסים האלו, בה נראים אינספור פליטים יושבים בירכתי המטוס שרוקן לחלוטין ממושבים בדרכם לביטחון המיוחל.

בניגוד למשברי פליטים אחרים בעולם, הטרגדיה באפגניסטן סיפקה תמונה אחת שמגלמת את הסיפור כולו: המצוקה והאימה של מי שנותרים מאחור, לצד הבריחה של מעצמות המערב מהאחריות. זהו לא מקרה שרבים כל כך נזכרים בנסיגה האמריקאית מסייגון. מרבית משברי הפליטים לא מייצרים תמונה אחת כה ברורה ומובהקת.

מאות אנשים מצטופפים במטוס תובלה של צבא ארה"ב בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. צבא ארה"ב, אתר רשמי
פליטים מצטופפים במטוס אמריקני באפגניסטן/אתר רשמי, צבא ארה"ב

מבקשי המקלט האריתראים שנמלטו לישראל לפני למטה מעשור לא "זכו" לכבוד המפוקפק של תיעוד עיתונאי של האימה והשעבוד מהם נאלצו לברוח - בין השאר משום שבמדינתם קיימים רק ערוצי תקשורת ממשלתיים בשירות השלטון הדיקטטורי, ואין בה כל נוכחות של תקשורת זרה. ניצולי רצח העם בדארפור והטיהורים האתניים בהרי הנובה והנילוס הכחול בסודאן גם הם לא זכו לפריים עיתונאי אייקוני שכזה, ועדיין עובדת היותם פליטי רצח עם אינה מוטלת בספק - גם לא על ידי מדינת ישראל שמעולם לא טרחה להכריע בבקשותיהם למקלט.

רביד הזכיר ובצדק לא רק את התמונה ההיא מסייגון, אלא גם את ההחלטה ההיסטורית של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין לקלוט בישראל פליטים מדרום וייטנאם בשבועות הראשונים לכהונתו. רק שמאז ועד היום הרבה השתנה: בטקס שנערך לכבוד כניסתה למשרד הפנים הצהירה השרה איילת כי תפעל "להוצאת מסתננים למדינות שלישיות בטוחות". מילה אחת על מערכת המקלט שעליה מופקד משרדה לא נאמרה על ידי השרה. ההכרה של בגין בהיסטוריה היהודית שפליטות היא חלק כואב ובלתי נפרד ממנה נשכחה מלבה של שרת הפנים החדשה. האומץ והיושר של בגין להכיר בכך שהזכות לחיים בטוחים בכבוד אינה מוגבלת רק למי שזכו להיוולד במדינה הנכונה התחלפו בעקשנות מתמדת לסרב לכל בקשה, בכל מחיר. מילותיו של בגין על עם ישראל שיודע אולי יותר מכל עם אחר את משמעות המושג "פליט" התחלפו בהצהרת כוונות שכלל לא מכירה בכך שחיים פה בינינו בישראל אנשים שהגיעו לכאן בחיפוש אחר מקלט.

המראות קורעי הלב מאפגניסטן צריכים להזכיר לישראל, מדינה שכפי שרביד ציין רואה בעצמה דמוקרטיה ליברלית, את מחויבותה הבסיסית לפליטים, באשר הם: אלו שנתלים על כנפי מטוסים באפגניסטן, ואלו הממתינים כאן בינינו לזכויות המגיעות להם.

שירה עבו היא דוברת המוקד לפליטים ולמהגרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully