וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן הכריז על חנינה כללית, קורא לנשים להצטרף לממשלו

עודכן לאחרונה: 17.8.2021 / 14:02

הארגון מנסה להרגיע את אזרחי אפגניסטן, וטוען שלנשים יהיה מקום בשלטון החדש. ואולם, הוא נותר מעורפל ביחס ליתר היבטי החיים: "עמנו יודע את החוקים". בעוד שמדינות המערב מפנות במהרה את אזרחיהן, השגרירויות של רוסיה, איראן וטורקיה פתוחות כרגיל

לוחמי טליבאן בלשכת הנשיאות בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. AP
לוחמי טליבאן בשלכת הנשיאות בקאבול, ראשון/AP

בכיר בטליבאן הכריז היום (שלישי) על חנינה כללית ברחבי אפגניסטן וקרא לנשים להצטרף לממשל החדש שלו. הארגון הקיצוני מנסה להרגיע את החששות בבירה קאבול הלחוצה, יממה אחרי הכאוס בנמל התעופה כשאלפי אזרחים ניסו להימלט מהמדינה. לפחות שבעה אנשים נהרגו במהומות, בהם כמה שצנחו מכנפי מטוסים שבהם אחזו בנואשות.

אף שלא התקבלו דיווחים משמעותיים על אלימות או לחימה בקאבול, תושבים רבים ספונים בבתיהם וחוששים מהמשטר החדש, אחרי שטליבאן רוקן את בתי הכלא במדינה ובזז מחסני נשק. הדורות המבוגרים יותר זוכרים את משטר ההלכה הקיצוני שכונן הארגון, שכלל סקילה באבנים, גדיעת איברים והוצאות פומביות להורג.

"האמירות האסלאמית לא רוצה שנשים יהיו קורבנות, הן צריכות להיות חלק ממבנה השלטון לפי חוקי השריעה", אמר אנמוללה סמנגאני, חבר נציבות התרבות של טליבאן, דבריו הם ההתבטאות הראשונה של הארגון לגבי אופי שלטונו העתידי אחרי שכבש במהירות את המדינה. הוא הוסיף: "מבנה השלטון לא עוד לא ברור לחלוטין, אבל לפי הניסיון, תהיה הנהגה אסלאמית מלאה וכולם צריכים להצטרף".

עם זאת, סמנגאני נותר מעורפל ביחס לפרטים אחרים, ורמז שהאזרחים כבר מכירים את חוקי השריעה וכי טליבאן מצפה מהם לציית להם. "עמנו הוא מוסלמי ואנחנו לא כאן כדי לכפות עליו את האסלאם", אמר.

בווידאו: ביידן מצהיר שהוא ניצב מאחורי ההחלטה לסגת מאפגניסטן/צילום: רויטרס

עדיין לא ברור לאיזו חנינה הוא התכוון. אף שמנהיגי הארגון אמרו כי הם לא יחפשו נקמה במי שעבד עם הממשל הקודם או עם הכוחות הזרים, חלק מתושבי קאבול אמרו כי יש ללוחמי טליבאן רשימת משתפי פעולה והם מחפשים אחרים.

בזמן השלטון הקודם של טליבאן, שהופל על ידי צבא ארצות הברית אחרי פיגועי 11 בספטמבר, הנשים נותרו במשך רוב הזמן בבתיהן. בשנים האחרונות, הארגון ניסה למתן את תדמיתו והיום הפגינו כמה נשים בקאבול בדרישה לשמור על זכויותיהן. ואולם, אזרחים רבים מטילים ספק בכוונותיו האמיתיות וחוששים שהשלמת הנסיגה האמריקנית בסוף החודש תמחק את ההישגים מ-20 השנים האחרונות.

רופרט קולוויל, דובר נציבות האו"ם לזכויות אדם, ציין את ההצהרות של טליבאן לצד החשש של נתיניו החדשים.

"הם יצטרכו לכבד את ההבטחות האלו, ובזמן הקרוב - באופן מובן, לאור ההיסטוריה - ההצהרות האלו מתקבלות במידה מסוימת של ספק", מסר בהצהרה. "היו הישגים רבים בתחום זכויות הנשים שהושגו בעבודה קשה בשני העשורים האחרונים. צריך להגן על כל זכויות האפגנים".

חיילים אמריקנים מאבטחים את הכניסה למתחם נמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 16 באוגוסט 2021. AP
הקהילה הבינלאומית מזהירה מאסון הומניטרי. אזרחים צובאים על נמל התעופה בקאבול, אתמול/AP

טליבאן עדיין מנהל מגעים עם גורמי ממשל קודמים על השלטון הבא, כולל עם הנשיא לשעבר חמיד כרזאי ועם עבדוללה עבדוללה, שעד לאחרונה עמד בראש צוות המשא ומתן של הממשלה עם טליבאן. הנשיא אשרף גאני נמלט ביום ראשון מהמדינה לפני נפילת הבירה, ועדיין לא ברור היכן הוא נמצא.

בינתיים, נמל התעופה בקאבול, שער היציאה היחיד מהמדינה, נמצא תחת שליטת צבא ארצות הברית ומדינות המערב ממשיכות לפנות היום את אזרחיהן. הלילה נחת מטוס ראשון של צבא של גרמניה, אך הוא הצליח לפנות שבעה אנשים בלבד, לפני שנאלץ להמריא שוב בשל התנאים בשטח.

שרת החוץ של שבדיה, אן לינדה, צייצה היום כי אנשי השגרירות בקאבול חזרו למדינה.

מול הפינוי של שגרירויות מדינות המערב, אחרות ממשיכות לפעול כרגיל מקאבול. טורקיה, אחת מהן, אמרה היום כי היא מקיימת שיחות עם כל הצדדים באפגניסטן, כולל עם טליבאן. שר החוץ שלה, מבלוט צ'בושואלו, אמר כי אנקרה רואה בחיוב את הצהרות הארגון.

טורקיה, שתכננה לקח פיקוד על נמל התעופה בקאבול לאחר נסיגת נאט"ו, ביטלה את התכניות הללו אתמול.

רוסיה, שגם היא הותירה את הדיפלומטים שלה בקאבול ומנהלת שיחות עם טליבאן, החלה היום בתרגיל צבאי בטג'יקיסטן השכנה, שבוע לאחר סיומו של תרגיל קודם. הפיקוד המרכזי בצבא רוסיה אמר כי כאלף חיילים משתתפים בתרגיל, שיימשך חודש. רוסיה הגבירה את הפעילות הצבאית שלה ותגברה את בסיסה בטג'יקיסטן מאז תחילת הנסיגה האמריקנית.

באיראן, דובר משרד החוץ אמר כי השגרירות בקאבול נותרה "פתוחה ופעילה לחלוטין", כמו גם הקונסוליה שלה בעיר הראת, הסמוכה לגבול. בסוף השבוע סגרה טהראן שלוש מחמש הנציגויות שלה במדינה והעבירה את הדיפלומטים שלה לשגרירות בקאבול, בעוד שאחרים שבו בחזרה לאיראן.

למרות הביקורת הרבה, מבית ומחוץ, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגן על החלטתו לסיים את המלחמה, אף שהודה שצבא אפגניסטן קרס במהירות רבה מהצפוי.

"כמה דורות נוספים של בנות ובנים אמריקנים הייתם רוצים שאשלח להילחם במלחמת האזרחים האפגנית, בעוד הכוחות האפגניים בעצמם לא נלחמים בה?", שאל הנשיא הדמוקרטי. "כמה עוד חיים אמריקניים זה שווה? כמה שורות אינסופיות של מצבות בבית הקברות הלאומי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully