וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיפושים אחר נעדר בשריפה; התושבים מתקשים לעכל את הנזק: "לא נשאר דבר"

עודכן לאחרונה: 16.8.2021 / 0:59

בהרי ירושלים נחשפו לנזקים הרבים שגרמה האש, שעדיין לא כובתה: "מכל היקב לא נשאר פקק, הייתה תחושה של סוף העולם". המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחר שבתאי שמעון סיגל, ששהה בבי"ח לבריאות הנפש שפונה. בנט: מקווה שעד שעות הצהריים ישתלטו על הלהבות

שריפת הענק בהרי ירושלים ממשיכה להשתולל גם הערב (ראשון). כוחות הכיבוי עדיין לא השיגו שליטה על האש, אך כעת לא נשקפת סכנה לבתים באף יישוב. כעת, מנסה המשטרה לאתר חוסה בבית החולים לבריאות הנפש "איתנים", שנעדר מתחילת האירוע. המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחר שבתאי שמעון סיגל בן ה-25 ממעלה אדומים, שהקשר איתו נותק בתחילת האירוע. נעדר נוסף, אלכס שכטמן בן ה-62 מאלון מורה, אותר כעבור שעות, והוא הועבר לבית החולים החלופי "כפר שאול".

בד בבד, אזרחים מתגייסים לטובת תושבים שפונו מבתיהם ולא יכולים לשוב אליהם במהלך הלילה. במהלך היום, כזכור, פונו כ-3,100 תושבים מחמישה יישובים באזור. בירושלים, תושבים שלא נמצאים בביתם הציעו אותו לתושבים שפונו, ובנצרת העירייה הזמינה את הנפגעים להתארח ללא עלות בעיר. המועצה האזורית מטה יהודה פתחה מרכזי קליטה.

אלכס שכטמן, שבתאי שמעון סיגל הנעדרים בשריפה בירושלים. דוברות משטרת ישראל
החוסים בביה"ח "איתנים" שנעדרו בשל השריפה. אלכס שכטמן אותר והחיפושים אחר שבתאי שמעון סיגל נמשכים/דוברות משטרת ישראל

ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים הערכת מצב באזור שבו פרצה השריפה בהרי ירושלים, ואמר כי הוא מקווה שעד שעות הבוקר המאוחרות תהיה אפשרות להשתלט על הלהבות. "קורא לתושבים באזור להישמע להנחיות של כוחות החירום, זה מציל חיים", אמר.

רה"מ נפתלי בנט, נציב כבאות והצלה דדי שמחי, השר לביטחון הפנים עומר בר-לב והמפכ"ל קובי שבתאי בחפ"ק השריפה בהרי ירושלים.  15 באוגוסט 2021. קובי גדעון - לע"מ, אתר רשמי
קיימו הערכת מצב. רה"מ בנט והשר לביטחון הפנים בר לב באזור השריפות, הערב/אתר רשמי, קובי גדעון - לע"מ

בינתיים, תושבי האזור מנסים לעכל את עוצמת הנזק שספגו, כאשר בין היתר עלו באש בתים, חצרות ובתי עסק. "אנחנו בתקופה של בציר. שנת היקב, הכי שמחה. הגיעו ענבים וזהו, התחלנו לעבוד, לטפל בהם. בצהריים נהיה חושך בחוץ. התסכלנו החוצה וראינו עשן שמכסה את השמש. שמעו שיש שריפה בבית מאיר, אבל המשכנו לעבוד כרגיל", סיפר לוואלה! אליהו באש, מנכ"ל יקב המצודה שבגבעת יערים שנשרף בדליקה. "אחרי כמה דקות נפל החשמל בכל היקב. יצאנו החוצה, ממש חושך כמו בערב. התחלנו להריח ולראות את הלהבות קרובות, משהו כמו 400-300 מטר. הרוח הייתה מאוד מוזרה, הגיעה מכל מיני אזורים".

"הייתה תחושה כאוס, של סוף העולם. תפסנו את הדברים שלנו, כל העובדים, סגרנו דלתות - וברחנו. אני צפיתי ביקב נשרף", אמר בעצב. "היקב עובד מ-2011, אני המנכ"ל שלו אבל מתנהג כאילו הוא שלי והוא ימשיך להתקיים עוד שנים. עכשיו הוא הלך לגמרי, לא נשאר פקק. כל המבנה עלה באש מבפנים, לא נשאר זכר, דבר. 30 אלף בקבוקים הגיעו שהייתי צריך לשים בהם יין, הלכו באש. אבל נקום ונגדל, וזהו".

ניסים בן יהודה, יו"ר ועד גבעת יערים, פירט על מצב היישוב: "צוותי הכיבוי עדיין פועלים לכבות כמה שריפות קטנות שפרצו ביישוב, המבנים שנשרפו ביישוב זה היקב והאורחן בלבד. המושב ללא חשמל וללא מים, התושבים לא מורשים להיכנס ליישוב, הרבה מהם ממתינים בחוץ. המועצה דאגה למקומות לינה עבור התושבים".

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל

זוהר, ממושב רמת רזיאל, סיפר לוואלה! כי "יש מספר מוקדים קטנים של אש. יש כמה בתוך המושב, יש פה צוותים גדולים של כיבוי אש, יחד עם צוות כוננות של היישוב, מספר עמודי חשמל עלו באש ומהווים סכנה".

"כל המושב פונה, אין חשמל אין מים, הכול פה אפוף עשן", תיאר זוהר, "ארבעה בתים עלו באש ונפגעו משמעותית. מי שנשאר כאן נלחם על הבית, לא פחות ולא יותר, עם מה שיש, עם הזרנוקים שהכנו מבעוד מועד, ידענו שמתישהו זה יתקרב, וזה יגיע והנה זה בא. אנחנו יישוב כפרי, קטן, מוקף בעצים והרים, מרוחק מנקודות כיבוי קיימות, זה היה מסביבנו כל הזמן והיום זה תפס גם אותנו. בשעתיים הראשונות היינו כאן סולו בתוך המערכה, ככל הנראה בגלל השריפות מסביב שהיו יותר גדולות".

שריפת הלהבות בדרך העולה לבית החולים איתנים 15 באוגוסט 2021. אבנר מידד, TPS
כילתה שטחים נרחבים, השריפה בהרי ירושלים היום/TPS, אבנר מידד
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
השריפה בהרי ירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יחל"צ עציון-יהודה, אתר רשמי
השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, יחל"צ עציון-יהודה

ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, הסביר לוואלה! כי "מדובר בשריפה נרחבת בשטח עשיר מאוד מבחינה אקולוגית ונופית. השריפה עדיין משתוללת וקשה עוד לאמוד את נזקיה ולהעריך בהתאם את תקופת שיקומה והמאמצים שיידרשו לכך. יחד עם זאת, בשטחי השמורות והגנים הלאומיים באזור מאות מיני צמחים ובעלי חיים ואלפי בעלי חיים. בעלי החיים הקטנים כדוגמת צבי יבשה, לטאות, נחשים קיפודים לא מצליחים לרוב להימלט מהאש שאוחזת בשטח וסביר שרבים מהם ייפגעו וימותו".

שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. איחוד הצלה
השריפה בהרי ירושלים, היום/איחוד הצלה
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יחל"צ עציון-יהודה, אתר רשמי
השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, יחל"צ עציון-יהודה

"חיות הבר הגדולות יותר באזור, בהן צבאים, צבועים, יחמורים, שועלים, תנים וגם עופות דורסים, כנראה יצליחו לברוח ברובם מהשריפה אך יאבדו את בית הגידול ושטחי המחייה הטבעיים שלהם - דבר שיפגע ביכולת שלהם לשרוד באזור וביכולת הרבייה שלהם", אמר מליחי. "ללא ספק מדובר בפגיעה קשה בטבע, אחרי השריפה בית הגידול לא ישוב להיות כשהיה. לפני כ-15 שנים ולאורך השנים הושבו לאזור על ידי רשות הטבע והגנים פרטים רבים של יחמורים, ושטח המחייה שלהם נשרף ונפגע. בנוסף שמורת הר הטייסים שנפגעה קשות היא מוקד של 15 מיני סחלבים נדירים שרק בעתיד נדע את ההשלכות וההשפעות של השריפה על מינים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully