וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבה איבדו אצלנו תקווה": ביקור בשכונה שנהפכה לסמל המאבק של יוצאי אתיופיה

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 11:19

התושבים יוצאי אתיופיה בקריית משה ברחובות מספרים בגילוי לב על ההזנחה, העוני והפשיעה הגוברת ולא מהססים להפנות אצבע מאשימה למשטרה ולמקבלי ההחלטות: "השוטרים הגיעו במיוחד והתעללו בנו, עד שבסופו של דבר צה"ל לא רצה לגייס אותנו"

ביקור בשכונת קריית משה ברחובות, שנדמה הזמן עצר בה מלכת, מאפשר הצצה לסיבה שבגינה נהפכה לסמל המאבק של יוצאי אתיופיה. תושבי השכונה לא מהססים לספר על היחס הבעייתי כלפיהם מצד המשטרה, על הפשיעה החמורה באזור ועל תחושות של חוסר ביטחון ואי אמון במערכת אכיפת החוק.

לפי נתוני הלמ"ס, כ-56% מתושבי השכונה הם יוצאי אתיופיה. הנוף המקומי מורכב מבניינים צנועים, לבוש מסורתי ושיחות באמהרית. כמה מנשות השכונה הסבירו בכנות כי למרות כל השנים בישראל, השפה העברית עדיין קשה להן. מלקו סלומון, פעיל בקהילה האתיופית המקומית, סיפר כי הוא מתגאה במפגשים שעורכים בני הקהילה, שמתקיימות בשפה האמהרית ושבמהלכן יכולים התושבים לשוחח על יוזמות וסוגיות שמטרידות אותם. לדבריו, אחת התלונות שעולות בקביעות במפגשים נוגעת בחשש של התושבים ובחוסר הביטחון שהם חשים בשל הפשיעה בשכונה.

שכונת קריית משה, רחובות, 2019. ראובן קסטרו
"המקום פה מוזנח, הכל ג'יפה". תושב קריית משה/ראובן קסטרו

נ', בחור צעיר שמתגורר בשכונה, סיפר על היחס הבעייתי, לדבריו, שחווה מהשוטרים באזור. "השוטרים הגיעו במיוחד והתעללו בנו, עשו עלינו חיפושים ותפרו לנו תיקים. בסופו של דבר, צה"ל לא רצה לגייס אותנו". עם זאת, סייג ואמר שמאז שהקימו את תחנת המשטרה בשכונה היחס השתפר.

בצל בניין עמדו שתי בחורות צעירות, שגם הן טענו שהמשטרה באזור ממקדת את מאמציה על האוכלוסיה, שלא לצורך. "הרבה בשכונה נעצרו על שטויות, הרבה איבדו תקווה אצלנו," סיפרו.

לעומתן, ט' בן ה-53 מבקש להגביר את האכיפה במקום. "יש הרבה פשע של הצעירים שהמשטרה לא מטפלת בו", טען, "גם אם שוטר מגיע, הוא מפחד ובורח. אין לי אמון במשטרה ולא באף אחד". בעוד הוא וחבריו יושבים על כיסאות משרדיים שבורים מתחת לשמש הקופחת, ט' המשיך וסיפר כי "המקום פה מוזנח, כל המרכזים בשכונה ג'יפה. בגלל זה אנחנו יושבים פה".

עוד בוואלה!

יוצאת אתיופיה תובעת את רב העיר קרית מוצקין ב-500 אלף שקלים: "הטיל ספק ביהדותה"

לכתבה המלאה
שכונת קריית משה, רחובות, 2019. ראובן קסטרו
אכיפת יתר או חוסר באכיפה? שכונת קריית משה/ראובן קסטרו
שכונת קריית משה, רחובות, 2019. ראובן קסטרו
ילדים בשכונת קריית משה/ראובן קסטרו

שכונת קריית משה ממוקמת בדרום רחובות, חמישה קילומטרים בלבד ממכון ויצמן למדע. על אף תכניות הפינוי-בינוי וההבטחות להתחדשות, השכונה נותרת מהמוזנחות והקשות בארץ, וההשלכות מתבטאות היטב בקרב התושבים.

המאבק בעוני, ההזנחה, הפשיעה הגוברת, התלונות על אכיפת יתר מול חוסר באכיפה - כל אלה חוזרים על עצמם בשיחות עם תושבי השכונה, שמייצגים מיקרוקוסמוס של האוכלוסייה המוחלשת כולה. כשהמדינה לא מצליחה להשתלט על האלימות, הגזענות והפשע הגוברים, ניתן רק לקרוא למקבלי ההחלטות להגיע לשכונה שהפכה לסמל מאבק שלם.

ממשטרת ישראל נמסר כי "בשנים האחרונות, המשטרה הכירה בפערים אל מול הקהילה, ולכן נעשו מגוון רחב של פעולות לחיזוק הקשר ולפתרון בעיות שונות. רק השבוע הוקמה במשטרה חטיבת הקהילות, שתהווה גורם מקצועי-ארצי מתכלל לנושא זה ותפעל לייצר מנגנונים ותהליכים נוספים, בקרב השוטרים ועם הקהילה. הקמת החטיבה הינה מהלך אסטרטגי ארוך טווח, שנועד לשפר את איכות שירותי המשטרה הניתנים לקהילות השונות, בהם קהילת יוצאי אתיופיה.

"הטיפול בפשיעה, החל מפתיחה בחקירה ועד מעצר או כל פעולת אכיפה אחרת - מתבצע ללא משוא פנים וללא קשר למוצאו של חשוד. הפעילות המשטרתית שבוצעה בשנים האחרונות למניעת תיקי מגע מול הקהילה נושאת פרי, ולראיה חלה ירידה של 57% בקרב קטינים וירידה של 17% בקרב בגירים וגם בכמות המעצרים נרשמה ירידה משמעותית. הארכות מעצרים וכתבי אישום עומדים למבחן בית המשפט והמשטרה בוחנת כל העת, בפרט כשמדובר בקטינים, שיקום ומציאת חלופות להליך פלילי או למעצר, הכל בהתאם לתבחינים הקבועים בחוק ותוך הפעלת שיקול דעת מקצועי וענייני כשכל מקרה נבחן לגופו לפי חומרת העבירה וקריטריונים אחידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully