וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודת דבש: כוורת דבורים שהייתה בתוך עץ שבסכנת קריסה - חולצה בשלום

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 18:00

העץ שגדל בגליל התחתון, הלך ונחלש והגזע שלו החל להרקיב. נחיל דבורים שזיהה את הפוטנציאל הטמון בגזע - קבע את משכנו בתוכו. בשל מצב העץ והחשש שיקרוס, גוזם עצים ודבוראי שהוזעקו למקום, כרתו אותו והשכיבו אותו על הקרקע. "הדבורים הולכות ונעלמות ואנו זקוקים להן"

בווידאו: גזימת עץ האזדרכת ב"בית קשת" והעברת הכוורת/צילום: יואש שדה

עץ אזדרכת בבית קשת שבגליל התחתון, שעמד בסכנת קריסה ובתוכו התקיימה כוורת דבורים גדולים, נכרת היום (שני). משפחת הדבורים בו הועתקה על ידי דבוראי מנוסה שנקרא למקום.

עץ האזדרכת גדל לאורך שנים ליד גן ילדים, ועם השנים הלך ונחלש והגזע שלו החל להרקיב. ציפורי דררה ניקבו חורים בגזע ותהליך הריקבון הואץ.

לפני שנה או שנתיים זיהה נחיל דבורים את הפוטנציאל הגדול הטמון בגזע האזדרכת וקבע את משכנו בתוכו. הדבוראי יואש שדה, המכונה "יואש איש הדבש", הסביר כי מדי שנה באביב, כשבחוץ מתחיל להתחמם ויש הרבה פריחות, אוכלוסיית הדבורים בכוורות גדלה ונהיה צפוף. בשלב זה המלכה הוותיקה עוזבת עם חלק גדול מהדבורים ועוברת למקום חדש. במקרה הנוכחי, הוא הסביר, "הדבורים מצאו חלל קלאסי; גזע עץ רקוב וחלול בחלקו. מעל הגזע יש את עלוות העץ שבקיץ עושה צל ובחורף מגינה מהגשם".

קן דבורים שהיה בתוך גזע עץ חלול והועבר בקופסא למקום אחר. לילך לוי, אתר רשמי
הלך ונחלש עם השנים/אתר רשמי, לילך לוי

לדבריו "הדבורים גם עבדו להרחבת החלל בתוך הגזע והפכו אותו לחלל אחד גדול ורציף ובתוכו בנו קן". בשל החשש כי העץ יקרוס, נקרא למקום גוזם העצים עופרי גרוס שהבחין בתנועת הדבורים לתוך הגזע ומחוצה לו, וקרא לשדה להגיע למקום.

גרוס ועובדיו קשרו את צמרת העץ למנוף ולאחר מכן כרתו את העץ והשכיבו בעדינות את הגזע על הקרקע. "אבחנתי את מיקום הקן והורדנו מהגזע פרוסה קטנה וכך התחלנו להוריד בעדינות ובעבודה מבוקרת עוד פרוסה ועוד פרוסה, עד שהקן נחשף במלואו", הסביר שדה.

קן דבורים שהיה בתוך גזע עץ חלול והועבר בקופסא למקום אחר. לילך לוי, אתר רשמי
הדבורים זיהו את הפוטנציאל הגדול הטמון בעץ/אתר רשמי, לילך לוי

על גדם העץ הניח שדה קופסה שאליה עברו הדבורים והוא העתיק את הקן בשלמותו לשטח חקלאי, ואת חלות הדבש שהיו בגזע, שמשקלן הגיע לכ-15 קילוגרמים, הוא רדה ונתן לעובדי הגיזום.

"אם אתם נתקלים בקן דבורים על קיר בית, גזע עץ, או בכל מקום שסמוך למגורי אדם - בבקשה קיראו לאיש מקצוע שיעתיק את הדבורים. בשום פנים ואופן אסור להזמין איש הדברה שימית אותן. הדבורים הולכות ונעלמות מהטבע ואנחנו זקוקים להן", הבהיר שדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully