וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ובריטניה: איראן אחראית לתקיפת הספינה לחופי עומאן

עודכן לאחרונה: 1.8.2021 / 21:04

לאחר התגובה הראשונית העמומה, ובמסגרת מאמצים דיפלומטיים מצד ישראל להביא לגינוי ברור, הודיעו שרי החוץ של שתי המעצמות כי חקירת מודיעין קובעת כי האיראנים עומדים מאחורי ההתקפה בה נהרגו שני אזרחים, בהם אחד בריטי. "דנים עם שותפינו על תגובה"

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן הודיע הערב (ראשון) כי המדינה רואה באיראן אחראית לתקיפת המכלית "מרסר סטריט", שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית, מדרום לעומאן, בה נהרגו שני אזרחים, בהם אחד בריטי.

"אחרי חקירה אנחנו בטוחים שאיראן עומדת מאחורי ההתקפה על הספינה", אמר בלינקן. "אין הצדקה להתקפה הזו שמצטרפת להתנהגות תוקפנית אחרת של איראן באזור". שר החוץ האמריקני ציין כי מתקיימים דיונים עם השותפות של ארצות הברית באזור לגבי צעדי התגובה שיינקטו.

מוקדם יותר פרסמה גם בריטניה הודעת גינוי דומה נגד האיראנים. "בריטניה מגנה את המתקפה הבלתי חוקית והמעורבת שבוצעה בכלי השיט מול חופי עומאן, והרגה אזרח בריטי ואזרח רומני", אמר שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב. "אנו מאמינים שהתקיפה הייתה מכוונת וממוקדת, ורואים בה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי מצד איראן".

לדבריו, הערכות המודיעין הבריטיות הגיעו למסקנה כי "סביר מאוד" שאיראן תקפה את המכלית באמצעות מל"ט אחד או יותר. "איראן חייבת לחדול מההתקפות האלה, אנחנו עובדים עם השותפים הבינלאומיים שלנו לתגובה מתואמת", אמר ראאב.

בתוך כך, פרסם הערב כתב חדשות 13 אור הלר שתי תמונות המראות את הנזק הנגרם על ידי המל"ט לגשר הפיקוד של הספינה.

שר החוץ יאיר לפיד בירך על פרסום הודעות הגינוי ואמר: "ביומיים האחרונים דיברתי גם עם מזכיר המדינה וגם עם עמיתיי בעולם בנושא. המשטר הרצחני באיראן ופעולות הטרור שהוא מייצא הם איום גלובלי. אני שמח שגם ארצות הברית וגם בריטניה מגנות את פעולות הטרור האלה. האיום משלטון הטרור באיראן רק יגבר לאחר עלייתו לשלטון של 'התליין מטהראן' ראיסי. העולם כולו צריך להציב חומה בצורה - מדינית ובטחונית כנגד איראן.ישראל תמשיך את השיח עם בעלות בריתנו בעולם ונעבוד ביחד על הצעדים הדרושים כנגד הטרור האיראני".

הנזק לגשר הפיקוד של ספינת המרסר סטריט. ללא, צילום מסך
הנזק שנגרם לספינה/צילום מסך, ללא
הנזק לגשר הפיקוד של ספינת המרסר סטריט. ללא, צילום מסך
הנזק שנגרם לספינה/צילום מסך, ללא

כפי שפורסם בוואלה!, בכירים ישראלים אמרו שישראל מתמקדת בשלב הזה בפעילות דיפלומטית במטרה לקדם שלוש פעולות: א. פרסום הודעות גינוי ברורות של ארצות הברית, בריטניה ומדינות נוספות שבהן מוטלת האחריות על איראן. בכירים ישראלים הביעו חוסר נחת מההודעות העמומות שפורסמו ביום שישי על ידי ארצות הברית ובריטניה. לדבריהם, הבריטים והאמריקנים הסבירו כי הם עדיין רוצים לבדוק את כל המידע המודיעיני לפני שיקבלו מסקנה מי עמד מאחורי ההתקפה; ב. קידום חקירה בינלאומית של התקרית; ג. כינוס דיון של מועצת הביטחון בנושא.

איראן מצידה דחתה היום את ההאשמות בישראל בדבר מעורבותה במתקפה על המכלית. דובר משרד החוץ של איראן אמר כי "המשטר הציוני יוצר טרור ואלימות. טהראן מגנה את ההאשמות המשמשות את ישראל להסחת דעת, והן חסרות ביסוס". זמן קצר לאחר ההצהרה של טהראן, ראש הממשלה נפתלי בנט דחה את הכחשותיה של איראן והזהיר מפני תגובה ישראלית.

המכלית "מרסר סטריט" בנמל רוטרדם. רויטרס
המכלית "מרסר סטריט"/רויטרס
בווידאו: רה"מ בנט בתגובה לתקיפה הספינה הישראלית על איראן/מערכת וואלה!

"בימים האחרונים העולם קיבל עוד תזכורת לתוקפנות האיראנית, הפעם בלב ים", אמר היום בנט בפתח ישיבת הממשלה, ואישר את הדיווחים שלפיהם הספינה הותקפה במל"טים. לדבריו, הם "כיוונו לפגוע במטרה ישראלית. במקום זה, המעשה הפיראטי שלהם הביא למותם של אזרח בריטי ואזרח רומני. אני שולח מכאן לבריטניה ולרומניה את השתתפותנו בצערן, וכמובן למשפחות הנפגעים".

ראש הממשלה הוסיף כי "שמעתי עכשיו שאיראן, באופן פחדני, מנסה להתחמק מאחריותה על האירוע, הם מתכחשים לזה. אז אני קובע כאן באופן מוחלט: איראן היא זו שביצעה את התקיפה נגד הספינה. ההתנהלות הבריונית של איראן מסוכנת לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, בחופש השיט ובסחר הבינלאומי. הראיות המודיעיניות לכך קיימות ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האיראני שהם עשו טעות קשה".

"אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו", הזהיר בנט.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, במפגש עם הממשלה בטהראן, 28 ביולי 2021. רויטרס
"הפרה ברורה של החוק הבינלאומי". המנהיג העליון של איראן חמינאי/רויטרס

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי ניהל היום שיחה עם מקבילו הבריטי, הגנרל ניק קרטר. בצה"ל אמרו כי השניים שוחחו אודות האירועים האחרונים, לרבות האירועים בזירה הימית, וכן על האתגרים המשותפים לשתי המדינות.

בתקיפה שקרתה בשישי סמוך לחופי עומאן נהרגו שני אנשי צוות, אזרחי בריטניה ורומניה, לפי מידע שנמסר מחברת "זודיאק מריטיים", שמפעילה את הספינה ונמצאת בבעלותו של איש העסקים הישראלי אייל עופר. המכלית שטה תחת דגל ליבריה ונמצאת בבעלות יפנית. מוקדם יותר, משרד ההגנה של בריטניה הודיע על התקיפה, והוסיף כי הוא עדיין חוקר את התקרית שדווחה על ידי שירות הסחר הימי של בריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully