וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתקפה על הספינה: ישראל במאמץ מדיני לשכנע מדינות להטיל את האחריות על איראן

עודכן לאחרונה: 31.7.2021 / 23:39

בירושלים התאכזבו מהתגובה העמומה של ארה"ב ובריטניה לתקיפת הספינה מדרום לעומאן, והחלו במאמצים דיפלומטיים לקדם גינוי ברור מצד המעצמות, שיטיל על איראן את האחריות לתקרית. במקביל, ישראל פתחה בשיחות במטרה לקדם את כינוס מועצת הביטחון של האו"ם. לפיד שוחח עם בלינקן

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד קיימו במהלך השבת שורה של התייעצויות סביב ההתקפה על הספינה מדרום לעומאן. בכירים ישראלים אמרו שישראל מתמקדת בשלב הזה בפעילות דיפלומטית במטרה לקדם שלוש פעולות: א. פרסום הודעות גינוי ברורות של ארצות הברית, בריטניה ומדינות נוספות שבהן מוטלת האחריות על איראן. בכירים ישראלים הביעו חוסר נחת מההודעות העמומות שפורסמו ביום שישי על ידי ארצות הברית ובריטניה. לדבריהם, הבריטים והאמריקנים הסבירו כי הם עדיין רוצים לבדוק את כל המידע המודיעיני לפני שיקבלו מסקנה מי עמד מאחורי ההתקפה; ב. קידום חקירה בינלאומית של התקרית; ג. כינוס דיון של מועצת הביטחון בנושא.

בתוך כך, שוחח הערב לפיד עם שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן על תקיפת הספינה, הפעילות המשותפת מול הטרור האיראני וגיבוש תגובה בינלאומית ממשית ויעילה. במהלך הסופ"ש שוחח לפיד גם עם מקביליו בבריטניה ורומניה, הביע את תנחומיו על מות אזרחיהם בתקיפה ושוחח על האיום הנשקף מאיראן.

המכלית "מרסר סטריט" בנמל רוטרדם. רויטרס
המכלית "מרסר סטריט" שהותקפה לחופי עומאן/רויטרס

במהלך סוף השבוע קיימו בכירים בלשכת ראש הממשלה, משרד החוץ ומשרד הביטחון שיחות עם בכירים בממשל ביידן לגבי התקרית. במקביל פנה משרד החוץ לכל המדינות החברות במועצת הביטחון כדי לבקש מהן לגנות את האירוע ולהבהיר כי ישראל רואה את ההתקפה בחומרה רבה, כי איראן האחראית להתקפה וכי מדובר בפגיעה חמורה בביטחון השיט הבינלאומי.

היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא והיועצת המדינית של ראש הממשלה שמרית מאיר יבקרו השבוע בבית הלבן כדי להכין את ביקור בנט בוושינגטון. סוגיית ההתקפה על הספינה צפויה לעלות גם כן כחלק משיחותיהם.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully