וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה התכנסה לדיון על התקציב; ליברמן: "ברור שזה לא ילך בקלות"

עודכן לאחרונה: 1.8.2021 / 21:27

הישיבה השבועית מוקדשת לדיון בהצעת תקציב המדינה ל-2022-2021, וכן בחוק ההסדרים. בנט: "התקציב לא משרת אינטרס של מגזר כזה או אחר". ליברמן: "בסופו של דבר ננסה למצוא את שביל הזהב והתקציב יאושר". במהלך הישיבה, שקד תהתה על מיסוי המשקאות הממותקים: "למה קולה זירו?"

השרים מכונסים משעות הבוקר ולסירוגין (ראשון) לישיבה שהוקדשה כולה לדיון בהצעת משרד האוצר לתקציב המדינה לשנים 2022-2021, וכן בחוק ההסדרים, הכולל את כל הרפורמות הגדולות שממשלת בנט-לפיד מבקשת לקדם בשנתיים הקרובות. זאת, לנוכח הפערים הגדולים שעוד נותרו מול חלק גדול מהמשרדים. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר במהלך הישיבה כי "אני יודע דבר אחד - אנחנו מסיימים את הישיבה עם תקציב".

מנגד, שר הבריאות ניצן הורביץ נשמע פחות אופטימי מראש הממשלה, ואמר כי "בוא לא נגיד 'הופ' לפני שקפצנו". שר האוצר אביגדור ליברמן סיכם כי "יהיו דרמות באמצע, אבל בסוף הבוקר יהיה לנו תקציב חדש".

בנושא מיסוי המשקאות הממותקים, ליברמן הדגיש כי "אין כאן גזירות אלא ניסיון לשנות דפוסי התנהגות. קודם כל לגבי משקאות ממותקים, ישראלים צורכים הרבה סוכר". על כך שרת הפנים איילת שקד השיבה בתהייה: "אבל למה על קולה זירו?".

לאחר שהישיבה הופסקה לכמה שעות, השרים שבו לדיון בשעות הערב. במשרד האוצר הציגו את הרפורמה בייבוא ובתקינה שתפחית את מחירי התמרוקים.

נציג משרד האוצר: "דאודורנט עולה כאן 17 שקל במקום 10 שקלים שעולה בחו"ל, יש כאן הזדמנות"

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "תגיד קנית פעם דאודורנט?! 30 שקל עולה, איזה 17 שקל? איפה אתה חי?"

שר הדתות מתן כהנא: "לא יודע, הליידי ספידסטיק שאני משתמש בו מחזיק להרבה זמן".

בווידאו: רה"מ בנט מתייחס בישיבת הממשלה לתקציב/מערכת וואלה!

עם פתיחה הישיבה, ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי התקציב "לא משרת אינטרס של מגזר זה או אחר, אלא של כל מדינת ישראל". בנט עוד הדגיש כי "בחדר הזה יש הרבה רצון טוב ומוכנות גבוהה להעביר את התקציב".

"לאחר שלוש שנים שהמדינה פועלת בלי תקציב, אנחנו מביאים היום את תקציב 2022-2021. זהו תקציב של השקעה בעתיד, של צמיחה. אנחנו משקיעים בתחבורה ציבורית, תשתית אינטרנט, חינוך איכותי, מערכת הבריאות, בחיילים שלנו, איכות הסביבה בה יחיו ילדינו ושירותים ממשלתיים טובים יותר", ראש הממשלה הוסיף.

הצפי לסיום הישיבה הוא מחר בבוקר, והיא עשויה אף להתארך בכמה ימים - עד שהתקציב יעלה לאישור והצבעה. יחד עם זאת, אישור הממשלה צפוי לעבור בקלות, כשהאתגר הגדול של הקואליציה יהיה אישור התקציב בכנסת עד נובמבר, עם רוב דחוק של 61 ח"כים.

עוד בוואלה!

המבחן המשמעותי הראשון: ברקע לחצים ואיומים, הממשלה תחל בדיונים על אישור התקציב

לכתבה המלאה
נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה 1 באוגוסט 2021. רויטרס
"יש בחדר הרבה רצון טוב ומוכנות גבוהה להעברת התקציב", בנט/רויטרס

בטרם נפתחה הישיבה, שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי צפויים להיות "משברים ודיונים אל תוך הלילה והבוקר", אך ציין כי בסופו של הדיון הארוך יימצא "שביל הזהב" והתקציב יאושר. ליברמן עוד הוסיף כי "תוך חודש וחצי היינו צריכים להביא תקציב וחוק הסדרים, וכמי שמחווה תקציבים מ-1996, נעשתה פה עבודה מאומצת יסודית שכמותה לא ראיתי. להביא את כל העבודה הזו היה מאוד לא פשוט".

ברקע ההפגנות על הרפורמה בחקלאות, אמר ליברמן כי: "החקלאות היא ערך ציוני לאומי התיישבותי ביטחוני, וחייבים לשמור על החקלאות ישראלית. בעשור האחרון מחירי הפירות עלו יותר מ-100 אחוז, ירקות יותר מ-80 אחוז. נותרו 7,000 חקלאים פעילים בישראל, גילם הממוצע הוא 66, אנשים צעירים לא באים לחקלאות. הדרך היחידה שלנו לשמור על החקלאות היא להפוך אותה לחדשנות - לכן נתנו פה סכומים שמעולם לא היו".

"מונופול הביצים שרוצה להמשיך להיות מונופול"

שר החקלאות עודד פורר הוסיף: "אנחנו ביום מאוד חשוב שיצעיד את החקלאות קדימה, ויזניק אותה לחזית הייצור החקלאי העולמי, בתוך זה גם פתיחת השוק לתחרות. התחרות טובה לחקלאים, אנחנו נגן עליהם".

"כל מי שנכנס לתוך פרטי הרפורמה ולמד מה נותנים לחקלאים תומך ברפורמה", טען פורר. "גם החקלאים עצמם רוצים, רק יש פה אירוע של מונופול הביצים שרוצה להמשיך להיות מונופול. זה צריך להתפרק, זו שיטה שלא מתאימה למאה ה-21. אם העבודה, כחול לבן או מישהו אחר רוצה את טובת החקלאות שיתמוך ברפורמה", סיכם.

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר והחקלאות עודד פורר בהצגת תכנית שצפויה להפחית את מחירי הפירות והירקות, 21 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"שיטה שלא מתאימה למאה ה-21". ליברמן ופורר/פלאש 90, יונתן זינדל

השרה שקד סברה כי התקציב יעבור היום: "זה תקציב טוב עם הרבה מאוד רפורמות שיכולות להקל על האזרח".

שר הבריאות הורוביץ, שבשבוע שעבר איים כי יצביע נגד התקציב במידה ותקציב הבריאות לא יגדל, בהתאם להתחייבויות בהסכמים הקואליציוניים, אמר כי "יש צורך בתקציב הזה בתוספת משמעותית בזריקת דחף למערכת הבריאות, אחרת לא נוכל לספק שירותים בסיסיים לאזרחי ישראל".

"מדובר בתקנים, מיטות, הכשרת רופאים ואחיות, את זה אנחנו רוצים להשיג בתקציב הזה על סמך התחייבויות שניתנו בקןוי היסוד של הממשלה", הדגיש הורוביץ.

ח"כ איילת שקד. ראובן קסטרו
"תקציב טוב עם הרבה מאוד רפורמות שיקלו על האזרח", שקד/ראובן קסטרו

השרה לשוויון חברתי מירב כהן מסרה בטרם פתיחת הישיבה כי למשרדה קיימים עדיין פערים מול משרד האוצר, בדגש על התקציבים לניצולי שואה עניים, ודרישת משרדה לבטל את המנגנון שמקזז את קצבת הזקנה למבוגרים שממשיכים לעבוד. "הנושאים האלה עדיין לא סוכמו אבל היום עדיין עוד ארוך", אמרה.

"זו דינמיקה של מו"מ, אני צופה שהתקציב יעבור" הוסיפה, "אף אחד לא יקבל את הכל אבל מקווה שיהיו מספיק בשורות טובות אחרי כל כך הרבה זמן בלי תקציב".

כמ כן, שר התקשורת יועז הנדל מסר כי "אחרי שלוש שנים בלי תקציב זה יום חשוב". הוא ציין כי בכוונתו להעביר שתי רפורמות בתחום הדואר וכיסוי האנטנות, והוסיף כי "כל שר במשרדו עושה מהלכים שאי אפשר היה לעשות עד עכשיו".

הצהרה | יאיר לפיד ומירב כהן. בית העיתונאים, תל אביב 5 בינואר 2020. אלעד גוטמן, אתר רשמי
פערים בנושא התקציבים לניצולי שואה עניים. השרה כהן/אתר רשמי, אלעד גוטמן

בשבוע שעבר, תקציב הביטחון כבר סוכם בפגישה משולשת של ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ. אולם, מלבד משרד הביטחון - כמעט בכל המשרדים האחרים יש עדיין פערים ומחלוקות, ובעיקר במשרדים החברתיים-אזרחיים הגדולים כמו הבריאות, החינוך והתחבורה.

המכשול המרכזי מסתמן בתקציב הבריאות, בו קיים פער של כמיליארד שקלים בין משרד האוצר והבריאות. במקביל לאיומיו של שר הבריאות הורוביץ, במשרד הבריאות מתנגדים גם לרפורמה בייבוא, שהיא חלק מחוק ההסדרים, שאמורה להקל על הרגולציה בייבוא מזון ותמרוקים.

גנץ, בנט. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
תקציב הביטחון כבר סוכם שבוע שעבר. גנץ ובנט/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

הרפורמה בייבוא מעוררת גם את זעם החקלאים, שמפעילים לחץ כבד על מפלגת העבודה, כחול לבן ויש עתיד, על מנת שידרשו בו שינויים כתנאי לתמיכתם בתקציב, וצפוי להפוך לבעיה אמיתית עם הגעתו לאישור בכנסת. גם במשרדי השיכון, הגנת הסביבה והעלייה והקליטה קיימים עדיין פערים. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה איימה גם היא להתנגד לתקציב, אם לא יוקצה תקציב להעלאת שארית יהודי אתיופיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully