וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן המשמעותי הראשון: ברקע לחצים ואיומים, הממשלה תחל בדיונים על אישור התקציב

עודכן לאחרונה: 1.8.2021 / 7:24

אחרי 3 שנים ללא תקציב מדינה קבוע, הממשלה תקדיש את ישיבתה לאישור הצעת התקציב של משרד האוצר ל-2021-2022. תקציב הבריאות מסתמן כמוקש המרכזי, והשר הורוביץ מאיים להצביע נגד. גם במשרדי התחבורה, הקליטה והשיכון יש עוד פערים, אך הקרב האמיתי יחל כשהתקציב יגיע לכנסת

ממשלת בנט-לפיד תתייצב הבוקר (ראשון) לקו הזינוק של מה שנחשב למבחן הפוליטי המשמעותי הראשון שלה: אישור תקציב המדינה. ישיבת הממשלה השבועית תוקדש כולה לדיון בהצעת התקציב של משרד האוצר לשנים 2021-2022, ובחוק ההסדרים, הכולל את כל הרפורמות הגדולות שהממשלה מבקשת לקדם בשנתיים הקרובות.

לנוכח הפערים הגדולים שעוד נותרו מול חלק גדול מהמשרדים, הצפי לסיום הישיבה הוא מחר בבוקר, והיא עשויה אף להתארך בכמה ימים עד שהתקציב יעלה לאישור והצבעה. יחד עם זאת, הממשלה היא רק המשוכה הראשונה של התקציב, שנחשבת יחסית קלה ופשוטה. האתגר הגדול של הקואליציה יהיה אישור התקציב בכנסת עד נובמבר, עם רוב דחוק של 61 ח"כים שנותן כוח עצום לכל אחת מהאצבעות.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, בישבת הממשלה 
 11 ביולי 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
מבחן פוליטי משמעותי ראשון. בנט ולפיד/אתר רשמי, מערכת וואלה!

לפי מיטב המסורת, לקראת ישיבת הממשלה החלו להתגבר האיומים והמשברים מצד שרי הממשלה שדורשים הגדלת תקציבים. הקרב המסורתי על תקציב הביטחון הוכרע כבר בשבוע שעבר בפגישה משולשת של ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ. אולם, מלבד משרד הביטחון - כמעט בכל המשרדים האחרים יש עדיין פערים ומחלוקות, ובעיקר במשרדים החברתיים-אזרחיים הגדולים כמו הבריאות, החינוך והתחבורה.

המוקש המרכזי והטעון ביותר מסתמן בתקציב הבריאות, בו קיים פער של כמיליארד שקלים בין משרד האוצר והבריאות. יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, מאיים להצביע נגד התקציב במידה ותקציב הבריאות לא יגדל, בהתאם להתחייבויות בהסכמים הקואליציוניים. במשרד הבריאות מתנגדים גם לרפורמה בייבוא, שהיא חלק מחוק ההסדרים, שאמורה להקל על הרגולציה בייבוא מזון ותמרוקים.

הרפורמה בייבוא מעוררת גם את זעם החקלאים, שמפעילים לחץ כבד על מפלגת העבודה, כחול לבן ויש עתיד, לדרוש בו שינויים כתנאי לתמיכתם בתקציב, וצפוי להפוך לבעיה אמיתית עם הגעתו לאישור בכנסת. גם במשרדי השיכון, הגנת הסביבה והעלייה והקליטה קיימים עדיין פערים. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה איימה גם היא להתנגד לתקציב, אם לא יוקצה תקציב להעלאת שארית יהודי אתיופיה.

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ במהלך ישיבת סיעת מרצ 26 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
פער של כמיליארד שקלים עם האוצר. הורוביץ/פלאש 90, יונתן זינדל

אחרי יותר משלוש שנים ללא תקציב קבוע, הצרכים של כל משרדי הממשלה אמיתיים, אך כדי לשמור על מסגרת התקציב, הקואליציה תצטרך לקבל החלטות על סדרי עדיפויות, או לפרוץ את המסגרת. ברמה הפוליטית, אין לאף אחד מהשותפים בקואליציה סיבה לטלטל את הספינה ולאיים בהפלת הממשלה, שחרתה על דגלה את אישור התקציב כאחת ממשימותיה החשובות ודחופות ביותר.

לכן, במשרד האוצר ובסביבת בנט ולפיד מעריכים שגם אם שר אחד או שניים יצביעו נגד, התקציב יעבור בממשלה בקלות. הקרב באמת יתחמם רק בשלב מאוחר יותר, כשהוא יעבור לכנסת, ויהיה תלוי באצבעות של הרוב הקואליציוני הרעוע, וכל ח"כ יוכל להציב תנאים ודרישות בתמורה להנפת ידו בעד.

כחלק מההיערכות למאבק הצמוד, הממשלה החליטה בשבוע שעבר למנות את הח"כ המורד מישראל ביתנו, אלי אבידר, לשר במשרד ראש הממשלה. אבידר, שאיים בעבר להצביע נגד הקואליציה, צפוי להתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי ובמקומו ייכנס הבא בתור ברשימת מפלגתו של ליברמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully