וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור בדג הגפילטע לקראת ראש השנה: מגדלי הדגים יצילו את ארוחת החג?

עודכן לאחרונה: 29.7.2021 / 12:34

דגי הקרפיון מגיעים לארץ מחו"ל ומשמשים לתעשיית המאכל המסורתי. אולם בשל עלייה בעלויות ההובלה של סחורות בעולם, פחת היקף הייבוא. כדי להבטיח שלא ייווצר מחסור בחגים, המגדלים בישראל מתחייבים לספק את הכמות הנדרשת לתעשייה. "דוגמה חיה לחשיבות החקלאות המקומית"

מגדלי הדגים בישראל מתחייבים לספק בשבועות הקרובים את כל הכמות הנדרשת של דגי קרפיון לתעשייה, לקראת חגי תשרי, כדי להבטיח שלא ייווצר מחסור בגפילטע פיש בתקופת החגים. זאת, מאחר ולאחרונה פחת משמעותית היקף ייבוא דגי הקרפיון לישראל בשל עלייה בעלויות ההובלה והשינוע של סחורות בכל העולם. דגי קרפיון מגיעים לארץ בעיקר מארצות הברית ומשמשים לתעשיית מוצרי דגים בכלל וגפילטע פיש בפרט.

על רקע רפורמת החקלאות המדוברת כיום, מגדלי הדגים אומרים כי המציאות בענף שלהם היא דוגמה מצוינת לחשיבות של שימור וחיזוק הייצור המקומי וצמצום התלות של ישראל והצרכן הישראלי בייבוא. עד שנת 2016, עמד ייבוא הקרפיונים לישראל על כ-100 טון בשנה, שהגיעו בעיקר מארצות הברית וקצת מקנדה, והיו מיועדים לתעשיית הגפילטע פיש. ב-2016, לאחר הורדת המכס על ייבוא אמנון, קרפיון ובורי לישראל, מהלך שפגע מאוד במגדלים הישראלים, גדל ייבוא הקרפיונים השנתי לכ-800 טון, פי שמונה.

כעת, בשל הזינוק בעלויות השינוע וההובלה בכל העולם, הצטמצם הייבוא הזה, וכדי להבטיח שלא ייווצר מחסור בגפילטע פיש בחגים, הוסכם בין יצרנית הגפילטע פיש "דג טעים" לבין מגדלי הדגים בישראל על העברת כמות ייעודית של קרפיון ישראלי טרי לתעשייה, זאת בנוסף לשיווק הקרפיון הטרי לחנויות ולרשתות השיווק הצפוי לקראת חגי תשרי. על פי הסיכום עם חברת "דג טעים", מגדלי הדגים יגשרו על המחסור בייבוא וכבר ערוכים לספק השנה יותר מ-100 טונות נוספות של דגי קרפיון ישראלי טרי, שמיועדות לתעשיית הגפילטע פיש.

דג קרפיון. ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
"דוגמא חיה לחשיבותה של חקלאות מקומית"/ראובן קסטרו

מאז פרסום רפורמת החקלאות של שרי האוצר והחקלאות, ניטש ויכוח חריף בעניין השפעת התלות הגוברת של ישראל בייבוא תוצרת חקלאית, על ביטחון המזון שלה ועל יכולתה להבטיח רציפות אספקה של מזון לאזרחי המדינה. "הנה, אנו מקבלים דוגמא חיה לחשיבותה של חקלאות מקומית מבוססת ומתוכננת, כמענה לעצירת הייבוא ומחסור בחומרי גלם ובתוצרת טרייה", אומרים בארגון מגדלי הדגים.

אלי שריר, מנכ"ל הארגון: "לצערנו, תעשיית הגפילטע פיש בישראל נסמכת ברובה הגדול על ייבוא קרפיונים מחו"ל. לאור הירידה החדה בהיקפי הייבוא, הפקקים בנמלים והעלויות ההובלה הגבוהות, נוצר מחסור בדגים לתעשייה". במקביל להתחייבות לאספקת המחסור השנה הוא הזהיר כי "אם מדינת ישראל תמשיך להגביר את ההסתמכות שלה רק על ייבוא ולא תשקיע הרבה יותר בשימור ופיתוח החקלאות המקומית, אזרחי ישראל עלולים למצוא עצמם בעתיד הלא רחוק מול מדפים ריקים. אם היינו צריכים עוד עדות לסיכון שטומנת בחובה רפורמת החקלאות העומדת כעת על הפרק, קיבלנו אותה באופן המובהק ביותר שניתן להעלות על הדעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully