וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים של נתק בין השרים: הורוביץ וזנדברג נפגשו עם מקביליהם הפלסטינים

28.7.2021 / 17:25

שר הבריאות והשרה להגנת הסביבה נפגשו עם מקביליהם הפלסטינים בירושלים, בידיעת רה"מ בנט. בשבועות האחרונים מורגש שינוי איטי ביחסים בין ישראל לרשות, לאחר שהידרדרו בשנים בהן היה נתניהו רה"מ. בכיר ישראלי: "יש לגיטימציה לדבר עם הפלסטינים ואבו מאזן"

שר הבריאות ניצן הורוביץ והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג נפגשו היום (רביעי) בירושלים עם מקביליהם הפלסטינים, לאחר שנים של נתק כמעט מוחלט בין שרים משני הצדדים. מי שיזם את קיום הפגישות הוא השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', שמנסה לעודד שרים בממשלה לחדש את הקשרים עם מקביליהם הפלסטינים בסוגיות כלכליות ואזרחיות. לשכת רה"מ אישרה שהפגישות התקיימו בידיעת ראש הממשלה נפתלי בנט ובתיאום עמו.

המפגשים בין השרים התקיימו על רקע שינוי איטי שחל בשבועות האחרונים באווירה בין ישראל לרשות הפלסטינית מאז הקמת הממשלה החדשה. ב-12 השנים האחרונות, בהן בנימין נתניהו עמד בראשות הממשלה, היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית הלכו והידרדרו, וב-18 החודשים האחרונים הקשר הכמעט יחיד התבצע בערוצי התיאום הביטחוני ובאמצעות הנשיא ריבלין. בשנים שקדמו לכך, שימש שר האוצר לשעבר משה כחלון כאיש הקשר לממשלה הפלסטינית בנושאים כלכליים.

כינוס ועידת מרצ והסכמות חברי הרשימה בבחירות לכנסת ה23,  בבית סוקולוב ת"א, 22 בדצמבר 2019. צילום: קובי ריכטר/TPS, TPS
נפגשו עם מקביליהם בירושלים, בעידוד השר לשיתוף פעולה אזורי. הורוביץ, זנדברג ופריג', 2019/TPS, צילום: קובי ריכטר/TPS

בחודש האחרון התקיימו ארבע שיחות טלפון בין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבין בכירים ישראלים. שתי שיחות התקיימו עם הנשיא יצחק הרצוג ושתי שיחות נוספות התקיימו עם שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עומר בר לב. השיחה האחרונה שהתקיימה קודם לכן בין שר בממשלה לבין הנשיא הפלסטיני הייתה ביולי 2017, בעת שנתניהו שוחח עם אבו מאזן בטלפון על רקע המשבר בהר הבית.

מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל בוצעו כמה מהלכים ישראלים לשיפור היחסים עם הפלסטינים. הראשון היה הסכם החיסונים, שקרס במהרה בגלל אי הבנות סביב ההודעה הפומבית שפורסמה בנושא, ובעיקר על רקע פוליטיקה פנימית ברשות הפלסטינית.

מוקדם יותר היום הודיע מתאם הפעולות בשטחים, האלוף רסאן עליאן, כי ישראל החליטה להיענות בחיוב לבקשת הפלסטינים ולתת 15 אלף אישורי עבודה חדשים בישראל לפועלים פלסטינים מהגדה המערבית. בכירים ישראלים ציינו כי הנושא עלה במהלך שיחת הטלפון בין גנץ ואבו מאזן.

עוד בוואלה!

גנץ ואבו מאזן שוחחו: "דנו בצורך לקדם צעדים שיסייעו לביטחון ולכלכלה"

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, 12 במאי 2021. AP
בנט טרם שוחח עמו ובשלב זה גם אין כוונה זו. אבו מאזן/AP

ראש הממשלה נפתלי בנט טרם שוחח עם אבו מאזן ואין לו כוונה לעשות זאת בשלב הזה. עם זאת, בנט הבהיר גם לממשל האמריקני וגם לכמה שרים בממשלה כי הוא תומך בקידום שיתוף הפעולה הכלכלי והאזרחי בין ישראל לרשות הפלסטינית. בנט עצמו עודכן מראש לגבי הפגישות של הורביץ וזנדברג עם מקביליהם.

"הדרג המדיני מאותת שהוא מעוניין לקדם צעדים לחיזוק הרשות הפלסטינית, ואחרי שנים רבות יש לגיטימציה לדבר עם הפלסטינים ועם אבו מאזן. זה סוג של רנסנס", אמר גורם ישראלי בכיר שעוסק בנושא הפלסטיני.

עם זאת, אל מול השינוי האיטי באווירה יש אתגר גדול שיבוא לפתחם של שני הצדדים כבר בימים הקרובים. בשבוע הבא צפויה ישראל להקפיא 100 מיליון שקל מכספי המיסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית. בכירים ברשות העבירו מסרים לישראל כי הקפאה כזו עלולה לפגוע בהם קשות. החשש בישראל הוא שהקפאת הכספים תסיג לאחור את ההתקדמות שהושגה מול הפלסטינים בחודש האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully