וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בגרמניה אם להגביל לא מחוסנים: "פגיעה בזכויות"

25.7.2021 / 17:53

יועץ בכיר של מרקל אמר כי ייתכן שבעתיד תותנה הכניסה למקומות מסוימים בהתחסנות מפני קורונה, ואמר כי זהו מהלך חוקי משום ש"למדינה יש אחריות להגן על בריאות אזרחיה". אך מחליפה המיועד של מרקל ופוליטיקאים אחרים סבורים כי יש להתמקד בעידוד ההתחסנות ולא בהענשה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במסיבת עיתונאים בברלין, 22 ביולי 2021. AP
לא שוללת דרישות התחסנות בעתיד. מרקל/AP

אזהרתו של יועץ בכיר של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מפני הגבלות על לא מחוסנים נגד נגיף הקורונה עוררו היום (ראשון) ביקורת מכל קצות הקשת הפוליטית במדינה.

הלגה בראון, ראש הסגל של מרקל, אמר בריאיון לעיתון בילד אם סונטאג כי הוא לא צופה סגר נוסף בגרמניה, גם אם מספר הנדבקים יעלה מחדש בחודשים הקרובים. עם זאת, הוא אמר כי ייתכן שייאסר על לא מחוסנים להיכנס למקומות כמו מסעדות, בתי קולנוע ואצטדיונים משום ש"הסכנה הקיימת עדיין רבה מדי".

בראון אמר כי החיסון חשוב כדי להגן מפני מחלות קשות ומכיוון "שלאנשים מחוסנים בהחלט יהיו יותר חירויות מאשר ללא מחוסנים". לדבריו, המדיניות הזו תהיה חוקית מכיוון ש"על המדינה מוטלת האחריות להגן על בריאות אזרחיה".

הריאיון שלו ליבה את הדיון המתמשך בגרמניה סביב האפשרות לחייב אזרחים להתחסן נגד הנגיף. הסוגייה הזאת הוכחה כמעוררת מחלוקת, אפילו בשורות המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל עצמה. המועמד להחליף את מרקל, ארמין לאשיט, אמר כי הוא מתנגד בשלב לזה לחייב אזרחים להתחסן, בין אם באופן רשמי או לא.

"אני לא מאמין בחובת חיסונים ואני לא מאמין שעלינו להפעיל לחץ עקיף על אנשים כדי שיתחסנו", אמר בראיון לערוץ ZDF ששודר הלילה. "במדינה חופשית יש זכות לחופש, ולא רק לקבוצות ספציפיות". לדבריו, אם שיעורי החיסונים יישארו נמוכים מדי עד הסתיו הקרוב, ייתכן שניתן יהיה לשקול אפשרויות אחרות, "אבל לא עכשיו".

אנשים צועדים ברחוב בעיר פרנקפורט, גרמניה, 14 ביולי 2021. AP
קצב החיסונים בגרמניה הואט לאחרונה. אנשים צועדים ברחוב בפרנקפורט/AP

לאור התפשטות וריאנט הדלתא המדבק בגרמניה, החלה התלבטות בקרב הגורמים הפוליטיים אם לחייב אנשי מקצוע מסוימים, כמו עובדים רפואיים, להתסחן נגד הנגיף. עד כה, לא הוכרזו דרישות כאלו.
קצב ההתחסנות בגרמניה דעך בשבועות האחרונים, מה שהוביל לדיונים על הדרכים לעידוד האזרחים שעוד מהססים לקבל את הזריקות.יותר מ-60% מאוכלוסיית גרמניה קיבלו לפחות מנת חיסון אחת, ויותר מ-49% השלימו את החיסון בן שתי המנות.

במהלך ביקור שערכה לאחרונה מרקל במכון רוברט קוך, הסוכנות הממשלתית למניעת מחלות, היא שללה את האפשרות להטיל חובת התחסנות "בשלב זה". היא ציינה כי הממשלה תעדיף נכון לעכשיו להתמקד בעידוד האזרחים לצאת ולהתחסן, אך היא הוסיפה כי "אני לא פוסלת שנדבר על כך אחרת בעוד כמה חודשים".

נבחרי ציבור נוספים השמיעו טון דומה. מושל מדינת באדן-וירטמברג, ווינפריד קרטשמן, חבר מפלגת הירוקים, אמר היום כי זן הדלתא וזנים אחרים העשויים להתפתח בעתיד עשויים להפוך את דרישות החיסון לאטרקטיביות יותר. הוא הדגיש כי אמנם אין כיום תכניות לחייב אזרחים להתחסן, אך אמר באותה נשימה לסוכנות הידיעות הגרמנית כי "אני לא יכול לשלול חיסוני חובה בעתיד".

"לא נשנה את היחס לחיסונים באמצעות איומים"

מנגד, פולטיקאים אחרים הביעו עמדה שונה. חלקם הביעו ספקות בנוגע ליעילות חובת חיסונים, בעוד שאחרים הזהירו מפני פגיעה בחירויות ובזכויות.

"כמובן שאנחנו זקוקים לתמריצים כדי להגיע לשיעור החיסונים הגבוה ביותר האפשרי", אמר מרקו בושמן, יו"ר סיעת מפלגת הדמוקרטים החופשיים הליברלית. ואולם, הוא הוסיף כי אם זה נכון שאנשים לא מחוסנים שנבדקו או החלימו מהנגיף אינם מהווים סכנה גדולה יותר מאנשים מחוסנים, להטיל הגבלות עליהם "תפגע בזכויותיהם הבסיסיות".

רולף מיוצניך, יו"ר סיעת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אמר כי על הפוליטיקאים להתמקד יותר בחיסון אזרחים הרוצים בכך מאשר בהענשת מי שלא התחסן. "אנחנו לא נשנה באופן משמעותי את היחס של אנשים פרטיים לחיסונים באמצעות איומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully