וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל החום הכבד: עונת המדוזות בחופי הארץ תמה מוקדם מהצפוי

23.7.2021 / 14:44

הנחיל האחרון שפקד את ישראל עזב אחרי כ-3 שבועות, כשברוב השנים שהה בחופים כחודש וחצי. "המים הגיעו לטמפרטורה גבוהה שהמדוזות לא יכולות לסבול", הסביר האקולוג הימי ד"ר דור אדליסט, שלא שולל קשר בין התנודתיות למשבר האקלים, אך משוכנע שהמדוזות כאן כדי להישאר

נחילי המדוזות שפקדו את ישראל במהלך הקיץ נטשו את חופי הארץ, ומומחים סביבתיים הכריזו כי הסתיימה עונת המדוזות. היצורים הימיים ששוהים בהמוניהם בדרך כלל ביולי אוגוסט, עזבו השנה כבר אחרי שלושה שבועות. זאת, אומרים המומחים, בשל טמפרטורת המים הגבוהה.

"המדוזות התרחקו מחופי ישראל, תמה עונת המדוזות ואוגוסט נפלא צפוי למבלים בים", הכריז בהתרגשות האקולוג הימי ד"ר דור אדליסט, מהחוג לביולוגיה ימית ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה. הוא משער כי מידות החום הגבוהות בקיץ הנוכחי גרמו להתחממות מהירה של מי הים, "שמהר מאוד הגיעו לטמפרטורה גבוהה שהמדוזות לא יכולות לסבול".

גם באוניברסיטת חיפה עצמה מתקשים להסביר את פשר עונת המדוזות הקצרה והמתונה שחוותה ישראל השנה. "אנחנו עדיין לומדים את זה. מחקרית אין לנו תשובה משמעית לתנודתיות הזו", הסביר אדליסט. "בשנה שעברה היה חורף עתיר גשמים, היה הרבה פלנקטון במים, שממנו הן ניזונות בכמויות משמעותיות. יכול להיות שזה אחד מהגורמים שמשכו אותן לחופים שלנו", הוסיף.

בתשובה לשאלה האם לזיהום הנפט הגדול של החורף יש קשר לתופעה, ענה אדליסט כי "קשה לי להאמין שזה קשור", מכיוון שהאסון נמשך כחודשיים-שלושה בלבד, והנפט הפך בתקופה שחלפה לגושי זפת, שיצרו פחות אינטראקציה עם הסובבים.

מחקר - נחיל מדוזות ענקי בחופי מפרץ חיפה 7 ביולי 2020. חגי נתיב, בית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני, אוניברסיטת חיפה, אתר רשמי
"אוגוסט נפלא צפוי למבלים בים". נחיל מדוזות בחיפה/אתר רשמי, חגי נתיב, בית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני, אוניברסיטת חיפה

אדליסט הסביר כי הקיץ הנוכחי דומה לשנים 2016 ו-2018, אז המדוזות הגיעו באמצע יוני ועזבו באמצע יולי. "בדרך כלל הן מגיעות לכחודש וחצי ולא עוזבות לפני השבוע הראשון של אוגוסט. השנה היה נחיל קטן יחסית, הן הגיעו בסוף יוני ועזבו אחרי כשלושה שבועות". לדבריו, השנה הגיע נחיל קיץ רגוע מבחינת הצפיפות הנמוכה שלו ובסוגי המדוזות שנצפו - בעיקר מדוזת החוטית הנודדת ומדוזות מסוג פעמונית נקודה, שאינן צורבות.

אדליסט נזהר לשייך את הנטישה המוקדמת למשבר האקלים, אך לא שולל קשר בין השניים. "בעשור האחרון אנחנו לא רואים שינויים נמשכים. יש שינויים בין-שנתיים גדולים אבל לא מגמה רב-שנתית. אין היום יותר מדוזות מאשר לפני עשר שנים. התנודתיות הזו היא אולי הקיצוניות שמדברים עליה".

ד"ר דור אדליסט ביולוג ימי באוניברסיטת חיפה 23 ביולי 2021. -, באדיבות המצולמים
לא שולל קשר למשבר האקלים. ד"ר דוד אדליסט/באדיבות המצולמים, -

לטובת החוששים מהמדוזות הצורבות פותחה האפליקציה "מדוזות בעם" - אפליקציה המסתמכת על דיווחי משתמשים כדי לסייע לציבור לבחור בחופים נקיים ממדוזות. במקביל, האפליקציה מסייעת למחקר של ד"ר אדליסט ושותפו, פרופסור דרור אנג'ל.

"המדוזות כאן חצי מיליארד שנים", הבהיר ד"ר אדליסט, ולא הפגין אופטימיות לגבי הסתלקותן של המדוזות מחופי ישראל. "יש עליות וירידות, יש מאמר שהתפרסם לאחרונה שטוען שכל עשרים-שלושים שנה יש שיא ואז חלה ירידה. עם המדוזות שלנו אני עובד יותר מעשור ולא גיליתי מחזור כזה". הוא המליץ להתרכז בהווה: "החופים שלנו נהדרים. המים נקיים. צריך בעיקר להיזהר שלא לטבוע. אין מדוזות כרגע ומהבחינה הזו אין מה לדאוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully