וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנכים יחזרו להפגין בכבישים: "נגרום למדינה נזקים של מיליארדי שקלים"

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 23:34

לאחר סבב שיחות עם נציגי משרד האוצר וביטוח לאומי, שלא הוביל להסכם, הודיעו ראשי המאבק כי ביום ראשון ישובו לרחובות בדרישה ליישם את חוק הנכים. במסגרת המחאה, הם צפויים לחסום דרכים מרכזיות ולהגיע למשרדי הממשלה השונים. "אנחנו מעניינים את הציבור פחות מתרנגולות"

ארגוני הנכים הכריזו הערב (חמישי) כי יחדשו את המחאה לקבלת זכויות ביום ראשון. זאת, לאחר סבב שיחות עם גורמים במשרד האוצר בניסיון להביא ליישום חוק הנכים, שלא הצליח להוביל לסיכום. במסגרת המאבק צפויים המוחים לחסום דרכים מרכזיות ולהפגין מול משרדי ממשלה.

"נחריף את המאבק ונעלה מספר מדרגות", אמרו ראשי המאבק במשרדי הארגון לקידום זכויות הנכים שבחיפה. "מליברמן ציפינו ליותר. הוא הפגין סולידריות איתנו בעבר, ומתעלם מרגע שמונה לשר אוצר. אנשים אומרים לנו ששר האוצר ושר החוץ צוחקים לנו בעיניים. לפני הבחירות תמכו והבטיחו ונעלמו".

"מה שראיתם ב-2018 זה לא מה שתראו כעת", הבטיח אייל כהן מבית אורן, ממובילי המאבק, שהדגיש: "המטרה כרגע היא לפגוע בקופת המדינה. לא ייתכן שימשכו אותנו על מאות שקלים שבלי להניד עפעף באלפי שקלים. לא משחקים ולא מתכוננים למשוך שוב ושוב. אנחנו מודיעים חד-משמעית - נגרום לנזקים במיליארדים לקופת המדינה". הוא קרא לאוצר "לסגור את הכול במיליארד אחד".

מובילי מחאת הנכים בחיפה, 22 ביולי 2021. יואב איתיאל
"שר האוצר ושר החוץ הבטיחו לפני הבחירות - ונעלמו". מובילי המאבק, היום בחיפה/יואב איתיאל

לדבריהם, דעת הקהל פחות משמעותית. "על הובלת חיות תרנגולות יצאו עשרת אלפים איש בתל אביב. אז הבנו שנכים מענינים את הציבור פחות מתרנגולות", טענו. לביא נאור, דובר קבוצות מחאת הנכים בישראל, אמר כי מדובר בתפנית במאבק. "מיום ראשון מאבק חדש, נוקשה והרבה יותר חריף. לא מבקשים שום דבר שלא עבר בחוק, שהכנסת עצמה חוקקה".

חני דפנה, העומדת בראש הארגון לקידום זכויות הנכים, הוסיפה כי "על ידי טריקים מושכים את החבל שוב ושוב מתחת לרגלינו. זו בושה, זרקו לנו קצת פירורים ומאז כל הזמן תירוצים, בחירות, קורונה. זה מאבק על קיום. מודיעים לכל הציבור בישראל".

פער של מאות מיליונים

בשבועות האחרונים התקיימו שיחות ופגישות בין גורמי משרד האוצר, המוסד לביטוח לאומי וגורמים נוספים לבין נציגי ארגון "נכה לא חצי בן אדם" ונציגי "הנכים הופכים לפנתרים". זאת במטרה להגיע להבנות לקראת יישום חוק הנכים במסגרת תקציב המדינה הקרוב, באיחור של יותר משנה וחצי.

לדבריהם, שר האוצר הודיע כי לא ייפגש עמם, והדרג המקצועי במשרד האוצר מתעקש, לטענתם באופן חסר תקדים, להכניס בתחשיבים סעיף של "שינוי התנהגות" המגיע לכ-600 מיליון שקלים, בין היתר בעקבות העיכוב ביישום חוק הנכים עקב המצב הפוליטי. בפברואר 2018 טענו נציגי משרד האוצר כי עקב שינוי החוק יהיה גידול בביקוש לקצבאות, ובכך קבעו לעצמם רשת ביטחון בהפחתה של גובה הקצבה המיועד מ-4,000 שקלים ל-3,700, תוך הבטחה לציבור הנכים כי בפועל הקצבה מתועדת להיות 3,900 שקלים.

עוד בוואלה!

ראשי מפלגות הקואליציה יתכנסו לדיון ראשון על תקציב המדינה

לכתבה המלאה
הנכים חוזרים לרחובות: "נגרום למדינה נזקים של מיליארדי שקלים"/צילום: שלומי גבאי. עריכה: ליר שפיגלר

לאור האתגרים של הממשלה החדשה להעביר את תקציב המדינה, ביקשו ארגוני הנכים להמשיך את מנגנון המענקים גם במחצית השניה של 2021, ולטענתם גם בקשה נענתה בשלילה.

הם דורשים התחייבות מפורשת ליישום מלא של חוק הנכים. הם אומרים כי יחסמו מעבר סחורות בכבישים בינעירוניים, את הרכבות, נמלי התעופה, נמלי הים בכל הארץ וכן את משרדי הממשלה ומוסדות שונים שמעורבים במחדל. "יהיו מספר אירועים במקביל, יהיו עימותים עם המשטרה לה יש הוראות למנוע חסימות, אבל זה לא משהו נכד המשטרה".

מקבוצות המחאה נמסר כי "לאחר איחור של שנה וחצי ביישום חוק הנכים ולאור הפערים בין ארגוני הנכים לבין אגף התקציבים במשרד האוצר, ארגוני הנכים השונים מודיעים על חידוש המחאה בכל רחבי הארץ כבר ביום ראשון הקרוב. סלע המחלוקת בין הארגונים לאגף התקציבים הוא סעיף תקדימי ושנוי במחלוקת העונה לשם "שינוי התנהגות" בגינו מנסים במשרד האוצר לגרוע עד חצי מיליארד שקלים המיועדים ליישום חוק הנכים. אי לכך ובהתאם לזאת החל מיום ראשון הקרוב, תחודש מחאת הנכים לרבות חסימות כבישים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully