וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האב מת, בנותיו הודרו מהלווייתו: "הרסו לנו את הפרידה"

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 17:39

שלוש אחיות טוענות כי חברה קדישא במושב תרום מנעה מהן השתתפות באופן שוויוני בהלווייתו של אביהן. כעת הן תובעות כרבע מיליון שקלים מהמושב. "ספגנו צרחות איומות"

שלוש אחיות הגישו תביעת נזיקין נגד מושב תרום, הסמוך לבית שמש, על סכום של כרבע מיליון שקלים, כפיצוי על כך שהחברה קדישא של המושב מנעה מהן להשתתף באופן שווה בהלוויית אביהן, ולהספידו לפני קבורתו. "הרסו לנו את הפרידה מאבא שלנו", אמרו.

לפי כתב התביעה, שהוגש על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, לפני ארבעה חודשים נפטר אבי המשפחה. הלוויה היתה אמורה להתחיל ב-22:00, והאחיות הגיעו לבית העלמין של המושב וביקשו להיפרד מגופת אביהן. למרות זאת, אנשי החברה קדישא התחמקו מהן בתירוצים שונים והחלו במסע הלוויה, בלי לאפשר להן לראות את הגופה וללא הספדים.

במהלך טקס הלוויה שנערך למנוח, בנו עבר קריעה בסיוע האחראי על הקבורה, אך אנשי החברה קדישא סירבו לקרוע את הבגד של הנשים ואף נאמר להן "תקרעו כבר בבית". לאחר מכן, הגברים שהשתתפו בהלוויה נקראו ללכת אחרי המנוח עד לחלקת הקבר בה נטמן, אך לתובעות וליתר הנשים שנכחו במקום הובהר על ידי מנהל טקס הלוויה באופן חד משמעי כי אסור להן ללכת יחד עם הגברים אחר המת עד לחלקת הקבר שכן הדבר מסוכן.

בית עלמין החדש ברמלה, אפריל 2017. -, מערכת וואלה!
בנותיו של המנוח הודרו. בית עלמין/מערכת וואלה!, -
עומר ישראל, הגישה תביעה יחד עם אחיותיה על הדרתן מהלווית אביהן במושב תרום. באדיבות המצולמים
עומר ישראל שהודרה מהלווית אביה/באדיבות המצולמים

התובעות החליטו ללוות את אבי המשפחה בדרכו האחרונה ונאלצו לספוג קריאות משפילות שהופנו לעברן הן מצד מי שניהל את טקס הלוויה והן מצד הגברים שנכחו במקום כמו: "נשים לכו הצידה", "לא להתערבב נשים וגברים" ו"נשים לא להיות פה".

"אני והאחיות שלי בטראומה", סיפרה עומר ישראל, אחת האחיות שהגישו את התביעה. "הרסו לנו את הפרידה מאבא שלנו. אדם מת באמצע החיים, ויש משהו משמעותי בשלבים של הלוויה: להיפרד ממנו בפעם האחרונה, לקבור אותו. היינו עסוקות לבקש מה שמובן מאליו, וכל הדרך צרחו עלינו צרחות איומות".

"תופעה פסולה"

בחוזר מנכ"ל של המשרד לשירותי דת נכתב במפורש כי אין לכפות מנהגי הפרדה בין גברים לנשים "חברות הקדישא יאפשרו לכל אדם, נשים וגברים כאחד, ללכת אחר הנפטר במהלך מסע הלוויה, זולת אם הביעה המשפחה רצונה המפורש לנהוג אחרת. לא תונהג כל הפרדה בין גברים לנשים במהלך טקס הלוויה על שלביו השונים".

הרבה נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה מסרה: "הדרת נשים בשם היהדות במרחב הציבורי היא תופעה פסולה, מקוממת לא חוקית ולא מוסרית. כאשר היא מיושמת בבריונות בבית העלמין, בעת אבלן של בנות המשפחה היא מכעיסה במיוחד. אנשי חברה קדישא ששכחו את הדיבר 'כבד את אביך ואת אימך' והתעמרו בבנותיו של המנוח בשעה הקשה ביותר להן- צריכים לתת על כך את הדין. אבלן של בנות אינו פחות מזה של הבנים במשפחה. אנו במרכז הרפורמי לדת ומדינה נמשיך לעקוב ולחייבבדין כל מי שמפר זכות בסיסית זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully