וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצ תדרוש מגנץ הבהרות על פעילות הריגול של NSO הישראלית

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 17:03

בעקבות התחקיר שהעלה כי תוכנת פגסוס מתוצרת NSO שימשה למעקב אחר עיתונאים ופעילי מחאה, השר הורוביץ הודיע כי ידון עם גנץ בנושא. ח"כ מוסי רז שיגר מכתב בו דרש לעצור הייצוא של החברה: "לא יכולים לאפשר לטכנולוגיה ישראלית לשמש כלי רדיפה"

מפלגת מרצ תדרוש משר הביטחון בני גנץ הבהרות בנושא פעילותה של חברת NSO הישראלית. זאת, בעקבות התחקיר לפיו תוכנת ריגול של החברה שימשה למעקב אחר עיתונאים, פעילי מחאה, ומנהיגים ברחבי העולם בהיקף עצום.

המידע אודות החברה התפרסם בתחקיר נרחב של ארגון Forbidden Stories הצרפתי, המאגד כלי תקשורת עולמיים, ולפיו התגלתה דליפת ענק של יותר מ-50 אלף מספרי טלפון של מטרות פוטנציאליות למעקב.

"ניפגש בהמשך השבוע עם שר הביטחון גנץ ונדון עמו גם ב-NSO", אמר לוואלה! שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ. ח"כ מוסי רז שיגר מכתב לגנץ בו דרש ממשרד הביטחון לעצור את מתן אישורי הייצוא לחברה עד שתתבצע בדיקה וחקירה מלאה ומקיפה של פעילות החברה וקשריה לפעילות שדווחה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים בכנסת בנושא חוק הפונדקאות 11 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ייפגש עם גנץ. הורוביץ/פלאש 90, יונתן זינדל

"אנחנו לא יכולים לאפשר לטכנולוגיה ישראלית לשמש ככלי רדיפה וסכנה לציבור", כתב רז. הוא הוסיף כי "מי שמייצא תוכנות מעקב כמוהו כמי שמייצא נשק וזה אסור שיקרה למדינות לא דמוקרטיות. תפקידו של שר הביטחון למנוע את זה".

לדבירו של ח"כ יאיר גולן, מדובר בפרסום מגמתי על רקע כלכלי. "לא רק NSO עושה את הדברים האלה. בוודאי שצריך לקיים רגולציה קשוחה ונוקשה כדי שמוצרים ישראלים לא ישרתו משטרים אפלים ומטרות פסולות ואם יש לקונות אז מן הראוי לסגור את הפערים האלה", אמר.

לצד מרצ, יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, התייחסה לעניין בפתח ישיבת הסיעה ואמרה כי היא תדון בשאלה האם הממשלה צריכה לבחון מחדש את מדיניותה מול חברות כמו NSO.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה ואן דר ליין, אמרה היום כי "אם הפרסומים על השימוש בתוכנה של NSO נגד עיתונאים ופעילי זכויות אדם הוא נכון הרי שזה לא מקובל ונוגד את החוק באיחוד האירופי". היא אמרה את הדברים בין השאר לאור פרסומים כי ממשלת הונגריה עשתה שימוש בתוכנה כדי לפרוץ לטלפונים של עיתונאים ביקרותיים.

משרדי חברת הריגול NSO בהרצליה, 2016. AP
משרדי חברת NSO/AP

את התחקיר הובילו אמנסטי אינטרנשיונל לצד Forbidden Stories שהקימו את "פרויקט פגסוס", שיתוף פעולה של יותר מ-80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת ב-10 מדינות, בהם הגארדיאן הבריטי, לה מונד הצרפתי, סודדויוטשה צייטונג הגרמני והוושינגטון פוסט האמריקני.

"פרוייקט פגסוס חושף את האופן שבו תכנת הריגול מתוצרת NSO משמשת כנשק המועדף על ממשלות דכאניות שמבקשות להשתיק עיתונאים, לתקוף פעילים ולרסק מחאות, תוך הצבת חייהם של אינספור בני אדם בסכנה", אמרה אנייס קלמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל.

תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית, מותקנת בחשאי במכשיר סלולרי ומעניקה לתוקף גישה מלאה למכשיר, כשהוא חשוף להודעות, אימיילים, מדיה, מיקרופון, מצלמה, שיחות ולאנשי הקשר. בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם בכלי התקשורת המשתתפים בפרוייקט סדרת כתבות שיחשפו כיצד מנהיגים מהעולם, פוליטיקאים, פעילי זכויות אדם ועיתונאים נבחרו כמטרות פוטנציאליות של הרוגלה.

עד כה דווח על לקוחות פוטנציאליים של NSO ב-11 מדינות: אזרבייג'אן, בחריין, הונגריה, הודו, קזחסטן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, ערב הסעודית, טוגו ואיחוד האמירויות. בחלק מהמדינות שברשימה המתקפות נגד התקשורת העצמאית הלכו והתעצמו בשנים האחרונות. בתחקיר נטען כי NSO לא נקטה פעולות על מנת לעצור את השימוש בכלים מתוצרתה למען מעקבים בלתי חוקיים אחר פעילי זכויות אדם ועיתונאים, חרף העובדה שהחברה ידעה, או צריכה היתה לדעת, ששימוש מסוג זה נעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully