וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדליפה שחשפה: כך תוכנת הריגול הישראלית סייעה למשטרים אפלים בעולם

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 12:02

תחקיר של של שורת כלי תקשורת עולמיים חושף את היקף השימוש בתוכנת פגסוס של חברת NSO הישראלית. בין היתר נחשף כי התוכנה שימשה למעקב אחר טלפונים של עיתונאים חוקרים ופעילי זכויות אדם ב-11 מדינות, כולל בני משפחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שנרצח ב-2018

תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית שימשה למעקב אחר עיתונאים, פעילי מחאה, ומנהיגי מדינות ברחבי העולם בהיקף עצום - כך עולה מתחקיר נרחב של ארגון Forbidden Stories הצרפתי, המאגד כלי תקשורת עולמיים. תחקיר התגלתה דליפת ענק של יותר מ-50 אלף מספרי טלפון של מטרות פוטנציאליות למעקב. בין המספרים שהופיעו היו ראשי מדינות, פעילי זכויות אדם ועיתונאים - כולל אלה של בני משפחתו של העיתונאי הסעודי מתנגד המשטר שנרצח ב-2018, ג'מאל חאשוקג'י.

את התחקיר הובילו אמנסטי אינטרנשיונל לצד Forbidden Stories שהקימו את "פרויקט פגסוס", שיתוף פעולה של יותר מ-80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת ב-10 מדינות, בהם הגארדיאן הבריטי, לה מונד הצרפתי, סודדויוטשה צייטונג הגרמני והוושינגטון פוסט האמריקני.

"פרוייקט פגסוס חושף את האופן שבו תכנת הריגול מתוצרת NSO משמשת כנשק המועדף על ממשלות דכאניות שמבקשות להשתיק עיתונאים, לתקוף פעילים ולרסק מחאות, תוך הצבת חייהם של אינספור בני אדם בסכנה", אמרה אנייס קלמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל.

משרדי חברת הריגול NSO בהרצליה, 2016. AP
"הנשק המועדף על ממשלות שמבקשות להשתיק עיתונאים". משרדי NSO בהרצליה/AP

תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית, מותקנת בחשאי במכשיר סלולרי ומעניקה לתוקף גישה מלאה למכשיר, כשהוא חשוף להודעות, אימיילים, מדיה, מיקרופון, מצלמה, שיחות ולאנשי הקשר. בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם בכלי התקשורת המשתתפים בפרוייקט סדרת כתבות שיחשפו כיצד מנהיגים מהעולם, פוליטיקאים, פעילי זכויות אדם ועיתונאים נבחרו כמטרות פוטנציאליות של הרוגלה.

דיווח בגרדיאן על "מבצע פגסוס", 19.7.21. -, צילום מסך
הדיווח על הפרויקט בגרדיאן/צילום מסך, -

עד כה דווח על לקוחות פוטנציאליים של NSO ב-11 מדינות: אזרבייג'אן, בחריין, הונגריה, הודו, קזחסטן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, ערב הסעודית, טוגו ואיחוד האמירויות. בחלק מהמדינות שברשימה המתקפות נגד התקשורת העצמאית הלכו והתעצמו בשנים האחרונות. בתחקיר נטען כי NSO לא נקטה פעולות על מנת לעצור את השימוש בכלים מתוצרתה למען מעקבים בלתי חוקיים אחר פעילי זכויות אדם ועיתונאים, חרף העובדה שהחברה ידעה, או צריכה היתה לדעת, ששימוש מסוג זה נעשה.

"הצעד הראשון ש-NSO חייבת לעשות הוא לכבות מיידית את מערכותיהם של לקוחותיה שיש ראיות אמינות לשימוש לרעה במערכות שברשותם. פרוייקט פגסוס מספק ראיות כאלו בשפע", אמרה אנייס קלמאר.

בני משפחתו של חאשוקג'י סומנו כמטרות

במהלך התחקיר עלו ראיות לפיהן גם בני משפחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י סומנו כמטרות של פגסוס לפני ואחרי שנרצח באיסטנבול ב-2018 על ידי סוכנים סעודים. NSO הכחישה כי נעשה שימוש בתוכנה נגד חאשוקג'י.

אולם, מעבדות המחקר של אמנסטי אינטרנשיונל הצליחו לבסס את הראיות לשימוש בפגסוס שהותקנה בין היתר, במכשיר הטלפון הסלולרי של ארוסתו של חאשוקג'י, האטיס צ'נגיז, ארבעה ימים בלבד לאחר הרצח. גם אשתו, בנו וקרובי משפחה נוספים של מתנגד המשטר הסעודי הגולה שימשו כמטרה של הרוגלה, בתקופה שבין ספטמבר 2017 לאפריל 2018.

ב-NSO טענו כי "הטכנולוגיה מתוצרת הקבוצה לא נקשרה בכל צורה שהיא עם הרצח המתועב של ג'מאל חשוקג'י". החברה מסרה עוד כי "חקרנו מיד לאחר הרצח המתועב את הטענה הזו, שנשמעת כעת שוב ללא כל הוכחה".

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. AP
בני משפחתו סומנו כמטרות של פגסוס. חאשוקג'י/AP

"התגליות שבתחקיר מפרקות לחלוטין כל טענה מצד NSO, לפיהן המתקפות הללו הן נדירות ומבוצעות על שימוש פרוע לרעה בטכנולוגיה מתוצרתה", אמרה קלמאר. "בשעה שהחברה טוענת שהרוגלה מתוצרתה משומשת רק למטרות לגיטימיות של חקירות למאבק בטרור ובפשע, מאוד ברור שהטכנולוגיה מתוצרתה מקדמת פגיעה שיטתית. הם מציירים תמונה של פעילות לגיטימית, בשעה שהם מרוויחים מהפרות נרחבות של זכויות אדם".

ב-NSO טענו כי הדיווחים של כלי התקשורת החברים בארגון מבוססים על "הנחות שגויות" ועל "תיאוריות בלתי מבוססות", והדגישה שהחברה ממלאת "שליחות להצלת חיים".

במסגרת התחקיר זוהו עד כה לפחות 180 עיתונאים ב-21 מדינות שסומנו כמטרות פוטנציאליות של פגסוס מתוצרת NSO בחמש השנים האחרונות.

במקסיקו, מכשיר הטלפון של העיתונאי ססיליו פינדה סומן כמטרה שבועות ספורים לפני הירצחו בשנת 2017. כשבנוסף זיהו בפרוייקט לפחות 25 עיתונאים מקסיקנים שסומנו כמטרות לאורך תקופה של שנתיים. NSO הכחישה קשר למותו, גם אם מכשיר הטלפון שלו סומן ואם נאסף ממנו מידע.

הדיווח על פרויקט פגסוס בוושינגטון פוסט - 19 ביולי 2021. -, צילום מסך
הדיווח על הפרויקט בוושינגטון פוסט/צילום מסך, -

גם באזרבייג'אן, מדינה בה קיימים כלי תקשורת עצמאיים בודדים, סומנו יותר מ-40 עיתונאים כמטרות פוטנציאליות, לפי התחקיר. בהודו, לפחות 40 עיתונאים מכל כלי תקשורת מרכזי במדינה סומנו כמטרות פוטנציאליות בין 2021-2017. התחקיר אף זיהה כי עיתונאים שעובדים עבור תאגידי תקשורת בינלאומיים כגון אי-פי, ניו יורק טיימס, CNN ורויטרס סומנו כמטרות פוטנציאליות. אחת העיתונאיות הבולטות ביותר שסומנה היא עורכת הפיננשל טיימס, רולא חלאף.

"מספר העיתונאים שסומנו כמטרות ממחיש באופן חיוני את האופן שבו פגסוס משמשת ככלי להטיל אימה בקרב תקשורת ביקורתית. היא משמשת לשליטה על הנרטיב הציבורי, התנגדות לביקורת ולדיכוי כל קול מחאה", אמרה קלמאר. "החשיפות הללו חייבות לשמש כזרז לשינוי. תעשיית הריגול המקוון לא יכולה להוסיף לפעול בחופשיות עבור ממשלות בעלות עניין להשתמש בטכנולוגיה הזו כדי לבצע הפרות של זכויות אדם".

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בפסגת האיחוד האירופי בבריסל, 25 ביוני 2021. רויטרס
התכנה נמכרה למדינות בהן המתקפות נגד התקשורת התעצמו. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן/רויטרס

"NSO טוענת שהתכנה שלה בלתי ניתנת לזיהוי ומשמשת רק למטרות לגיטימיות כגון חקירות פליליות. אנחנו מספקים הוכחה ניצחת, בלתי ניתנת להפרכה, שזו טענה מגוחכת ולא נכונה", אמר אטיין מיינייר, מצוות מעבדות אמנסטי אינטרנשיונל.

הוא הוסיף כי "הפרות זכויות האדם שפגסוס מאפשרת ומשמשת להן חייבות להיפסק. אנחנו מקווים שפרסום הראיות המרשיעות בשבוע הקרוב יובילו ממשלות לבחון מחדש את תעשיית הסייבר הביטחוני, שיצאה משליטה".

ב-NSO הכחישו את הטענות שהובאו בתחקיר. "רבות מהטענות הן תיאוריות בלתי מבוססות, מה שמטיל ספק רציני לגבי אמינות המקורות, כמו גם הבסיס לסיפורים שפורסמו", נמסר מהחברה הישראלית. עוד נמסר כי החברה "תוסיף לחקור כל טענות אמינות על שימוש לרעה ולנקוט פעולות הולמות בהתבסס על ממצאי התחקירים הללו".

מארגון העיתונאים בישראל: "מודאגים מהדיווחים על כך שתוכנה של החברה הישראלית NSO שימשה למעקבים אחר עיתונאים ברחבי העולם, וסייעה לפגוע בהם, בעבודתם, ובחופש העיתונות. עיתונאים הם שליחי ציבור, שמשרתים את האינטרס הציבורי ולכן לא רק שאסור לפגוע בהם, יש לעשות כל מאמץ לאפשר להם לבצע את עבודתם".

יש לכם שאלות לכתב? פנו אליו באמצעות עמוד האינסטגרם שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully