וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודות הרכבת הקלה מסכנות את תושבי ירושלים: "עלול לעלות בחיי אדם"

עודכן לאחרונה: 23.7.2021 / 9:34

אפרים צעד ברחוב ונפצע קשה מצינור שהושלך במסגרת העבודות, מאיר נפל לבור ביוב בדרך לחניון, בת שבע שברה את היד ונפגעה בראשה. כך הפכו מתחמי עבודות התשתית לרכבת הקלה בירושלים למפגע בטיחותי מסוכן לנהגים ולהולכי רגל

עבודות הרכבת הקלה בירושלים צוברות תאוצה, והולכי הרגל נאלצים להתמודד עם מפגעים המסכנים את בטיחותם. ככל שעבודות הפיתוח בבירה הולכות ומתקדמות, כך גודלם של המפגעים מורגש עוד יותר. התנועה בכבישים מצטמצמת, ואילו מדרכות רבות הופכות לבלתי עבירות להולכי הרגל. סגירתם של עשרות כבישים לצד חסימת מדרכות, חושפות את משתמשי הדרך לסכנות רבות שלעתים גורמות לפציעתם באופן קשה במיוחד.

כך, בחודש שעבר, צעד הרב אפרים כהן בן ה-58 על מדרכה ברחוב בר אילן שבעיר, בו נבנה בימים אלו תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים. לפתע, אוטובוס שנסע לידו התנגש בצינור - שהושלך במסגרת העבודות - ופצע אותו באורח קשה. הרב פונה לבית החולים שערי צדק בעיר כשהוא סובל מחבלת ראש קשה.

מאז התקרית, מצבו של כהן התייצב והוא הועבר לטיפול במחלקת השיקום בבית החולים שיבא - תל השומר. חקירת המשטרה בנושא טרם הסתיימה, אך לפי עדויות הנוכחים בזירה הצינור הידרדר מאתר העבודות לעבר הכביש - מחדל בטיחותי שגרם לפציעתו הקשה של כהן.

מעיריית ירושלים נמסר כי "האירוע ברחוב בר אילן מוכר ונמצא בבדיקת המשטרה. לכן, אנו מנועים מלהתייחס אליו".

מסלול הרכבת הקלה בירושלים. 12 ביולי 2021. שלומי הלר, מערכת וואלה!
חשש למפגעי בטיחות מסוכנים. עבודות הרכבת הקלה בירושלים/מערכת וואלה!, שלומי הלר

תקרית בטיחות נוספת התרחשה לפני כשבועיים, כשבת שבע רובין, תושבת העיר, יצאה מביתה בשכונת גילה וצעדה ברחוב הגננת, בו מתבצעות בימים אלו עבודות פיתוח להקמת תוואי הרכבת הקלה. "היה צינור השקייה שבלט החוצה, אז דילגתי עליו, אבל פספסתי צינור נוסף שהיה שם", שחזרה. "נפלתי, פתחתי את הראש, שברתי את האף, קיבלתי מכה בברך, בכתף וביד".

"רציתי לבדוק האם יש תושבים נוספים שנפגעו מהעבודות שם", המשיכה. "לשם כך פרסמתי פוסט בפייסבוק. היו כמה ששיתפו שהם גם נפגעו, אחד עם שבר בצלעות, אחת נפגעה בראש. אני לא מתכננת לעבור על זה בשתיקה - הגשתי תביעה. אני גרה פה 20 שנה ובחיים לא נפלתי. לא נפלתי בגלל שאני הגעתי לגיל שצריך ליפול, אני מאוד יציבה ואישה בריאה, וכשהכל תקין בשכונה אין שום סיבה שזה יקרה".

מעיריית ירושלים נמסר כי "עבודות התשתית של הרכבת הקלה בגילה מתבצעות בהיקף נרחב ובחלקים רבים של השכונה. זאת במטרה לסיימן בזמן ואולי אף להקדים בזמנים. כלל העבודות מפוקחות ומלוות כל העת על ידי צוות ניהול הפרויקט וכן על ידי ממונה בטיחות ויועץ בטיחות, זאת תוך הקפדה על נהלי הבטיחות ובקרה שוטפת על מהלך העבודות. לעיתים, מגיעות פניות מצד התושבים על מפגעים ותקלות מהשטח; כל פנייה מטופלת באופן מיידי על ידי הנהלת הפרויקט וצוות קשרי הקהילה".

מחדלי הביטחות ברכבת הקלה בירושלים 19 ביולי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
"לא מתכננת לעבור על זה בשתיקה". תושבת שנפצעה ממפגעי הרכבת הקלה/מערכת וואלה!, אתר רשמי

אירוע אחר שהתרחש לפני שמונה חודשים, מעיד על האופן שבו הגורמים האחראים מגלגלים את האחריות על מפגעים בטיחותיים שנוצרו ברחובות הבירה. מאיר, תושב שכונת גאולה, מעד אל תוך פיר ביוב בזמן שצעד לעבר חניון באזור. "לתדהמתי הכיסוי שלו היה רפוי ומונח על גבי הבור בצורה מסוכנת שאינה נראית לעין", העיד במסגרת תביעה שהגיש בתביעה שהגיש לבית המשפט לתביעות קטנות נגד עיריית ירושלים על סך 4,000 שקלים. "המקום הוא שטח ציבורי שבאחריות עיריית ירושלים".

מאיר, שספג מכות יבשות בגופו ובגדיו נקרעו, מיהר לדווח למשטרה על הבור הפתוח ועל המפגע שהוא מהווה. לאחר מכן, הוא פנה לעירייה והתלונן על הבור הפתוח, אלא ששם מיהרו להעביר את האחריות לחברת הביוב והמים של ירושלים, "הגיחון". נציגים מטעם החברה שהגיעו למקום הודיעו לתושב שהכתובת לטיפול במפגע הינה החברה התשתיות עירונית "מוריה". מאיר לא ויתר ופנה גם אליה, אולם שם הפנו לקבלן העבודות בשטח. לאחר שנפגש עם הקבלן, גם הוא התנער האחרון מאחריות וטען כי בתקופה בה התגלה הבור הפתוח הם כלל לא ביצע עבודות באזור. "ברור לי שמישהו מהצדדים איננו דובר אמת, וזו בלשון המעטה", טען מאיר במסגרת התביעה.

מחדלי הביטחות ברכבת הקלה בירושלים 19 ביולי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
הגורמים מגלגלים את האחריות. מפגע בטיחותי באזור הרכבת הקלה/מערכת וואלה!, אתר רשמי

שלמה יהושע, פעיל חברתי ומנהל קבוצת הפייסבוק "ירושלים בעיות פיתוח" טען בשיחה עם וואלה! כי הוא "רואה פה רשלנות, רשלנות של מפקחים, של מנהלי פרויקטים, של קבלנים, למעשה, כל השרשרת ההנדסית בעיריית ירושלים פועלת בתכנון לקוי, ומי שמשלם את המחיר זה האזרח הקטן".

"כך לדוגמה, גדר הפרדה בין אתר עבודות לבין כביש אמורה להיות עם חובקים מקצועיים ועם משקולת בתחתית, על מנת שהם לא יפלו על רכבים או עוברים ושבים - אולם לרוב - לא כך הדברים", המשיך יהושע. "בפועל, ברוב המקרים, הגדרות מחוברות זו לזו בצורה פיראטית על ידי חוט ברזל שזור ובהרבה מקרים אין את המשקולת שמייצבת אותם. בכל יום שאין נפגעים בתוואי העבודות של הרכבת הקלה זה נס, במידה והמצב הנוכחי ימשך זה עלול לעלות בחיי אדם".

במשטרת ירושלים סירבו לפרט אם בעקבות פציעתו של אפרים כהן זומנו מנהלי הפרויקט לבירור, כמו גם אם הופסקו העבודות במקום עד לבירור נסיבות התאונה הקשה, ומסרו כי "מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה אשר עודנה מתנהלת. מטבע הדברים איננו מתייחסים לחקירות מתנהלות אולם נציין כי נמשיך לחקור את המקרה ביסודיות, מקצועיות וברגישות הנדרשת במטרה להגיע אל חקר האמת".

מעיריית ירושלים נמסר על כלל המקרים כי "מן הסתם, במהלך כה נרחב ומהותי יש גם תקלות. העירייה וחברות הביצוע עושות הכל כדי להעניק את מיטב הטיפול לכל קלקול בדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully