וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד מתכנן לבקר במרוקו בתחילת אוגוסט ולחנוך את הנציגות הישראלית

18.7.2021 / 17:38

לפיד יהיה השר הישראלי הראשון שמבקר במרוקו מאז חידוש היחסים בחודש דצמבר. ישראל ומרוקו מקיימות מו"מ על השלמת תהליך הנורמליזציה ושדרוג משרדי הייצוג ברבאט ותל אביב לשגרירויות מלאות. היקפי התחלואה בישראל ומרוקו עלולים להשפיע על הביקור

שר החוץ יאיר לפיד מתכנן לבקר ברבאט בירת מרוקו בתחילת אוגוסט כדי לחנוך את הנציגות הדיפלומטית הישראלית במדינה. מקורות ישראלים אמרו לוואלה! כי לפיד סיכם על קיום הביקור בשיחת טלפון שקיים ביום שישי עם שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה. עם זאת, השינויים בהיקפי התחלואה בקורונה בישראל ובמרוקו עלולים להשפיע על קיום הביקור.

זה יהיה ביקור ראשון של שר ישראלי במרוקו מאז חידוש היחסים בין המדינות בחודש דצמבר 2020. היחסים חודשו כחלק מעסקה משולשת במסגרתה ממשל טראמפ הסכים להכיר בחבל המחלוקת סהרה המערבית כחלק ממרוקו. עם זאת, ההסכם שנחתם לא כלל חידוש של היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לדרג הגבוה ביותר.

ממשלת מרוקו הסכימה שההסכם יכלול פתיחה של משרדי ייצוג דיפלומטיים בלבד ברבאט ובתל אביב ולא שגרירויות מלאות. עם זאת, אחרי החתימה על ההסכם מלך מרוקו מוחמד השישי אמר בשיחת טלפון עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כי פתיחת שגרירויות תהיה "הצעד הטבעי הבא".

שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד ושרת התרבות והנוער האמירתית, נורה אל קאעבי, בטקס קביעת מזוזה, בשגרירות ישראל באבו-דאבי, 29 ביוני 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
לישכתו סרבה להגיב. לפיד באבו דאבי/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

המרוקאים חששו מאוד שממשל ביידן יהפוך את ההחלטה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעניין הסהרה. בכך שהם נמנעו מפתיחת שגרירויות המרוקאים רצו להשאיר בידיהם קלפי מיקוח באמצעותם יוכלו לשכנע את הממשל החדש לא לסגת למדיניות הקודמת.

כפי שפורסם בוואלה! לפני כמה חודשים שר החוץ האמריקני טוני בלינקן הודיע למקבילו המרוקאי בוריטה כי ארה"ב לא תשנה בשלב זה את החלטת טראמפ בעניין הסהרה. לפני כשבועיים חזר על ההתחייבות הזו יועצו הבכיר של ביידן לנושא המזרח התיכון ברט מקגרק בשיחה עם בוריטה. דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס אישר גם הוא את הדברים פומבית בשבוע שעבר.

לאור העמדה האמריקנית המרוקאים שוקלים להשלים את מהלך הנורמליזציה עם ישראל בשבועות הקרובים ולשדרג את משרדי הייצוג הדיפלומטיים לדרג של שגרירויות לכל דבר. בשבוע שעבר כאשר ביקר בבריסל ונאם בפני שרי החוץ של האיחוד האירופי אמר לפיד כי בשבועות הקרובים תיפתח במרוקו "שגרירות".

המראת המשלחת הישראלית בראשות מאיר בן שבת עם ג'ראד קושנר לרבאט, מרוקו, 22 בדצמבר 2020. סיון פרג', אתר רשמי
הקורונה עלולה להשפיעה על הביקור. המראת המשלחת הישראלית למרוקו, דצמבר/אתר רשמי, סיון פרג'

מקורות ישראלים מציינים כי לפיד לא שגה בלשונו וכי מאחורי ההצהרה הזו עומד מו"מ שמתקיים בין ישראל למרוקו על אפשרות שדרוג היחסים והפיכת משרדי הייצוג לשגרירויות, ייתכן כבר במהלך ביקורו של לפיד ברבאט. בלשכת שר החוץ סירבו להתייחס לביקור ולמו"מ עם המרוקאים.

היחסים עם מרוקו זכו להאצה בשבועות האחרונים. מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ביקר במרוקו לפני כשבועיים, נפגש עם שר החוץ בוריטה והעביר לו הזמנה רשמית לביקור בישראל. מטוס של חיל האוויר של מרוקו נחת בישראל כמה ימים קודם לכן בפעם הראשונה מזה 30 שנה. ההערכה היא שעל המטוס היו חיילים מרוקאים שהגיעו להשתתף בתרגיל בינלאומי ללוחמה בטרור שהתקיים בישראל.

בשבוע שעבר ביקר ברבאט ראש הרשות להגנת סייבר יגאל אונה וחתם על הסכם שיתוף פעולה ראשון עם מקביליו המרוקאים. בשבועות הקרובים צפויות להתחיל טיסות ישירות של חברות תעופה ישראליות ומרוקאיות בין נתב"ג לקזבלנקה ורבאט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully