וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרס וביזה בדרום אפריקה: מניין ההרוגים במהומות עלה ליותר מ-70

שבוע אחרי תחילת מעשי האלימות, כוחות הביטחון טרם הצליחו להשיב את השקט ליוהנסבורג, דרבן ומחוז הבית של נשיא לשעבר זומה. מאות בתי עסק נבזזו ונהרסו, ובתי החולים העמוסים בחולי קורונה מתקשים להשיג תרופות, חמצן ומזון. האו"ם: "זה רק ילך ויחמיר"

בווידאו: תיעוד המהומות בדרום אפריקה/צילום: רויטרס

תושבים בזזו היום (רביעי) חנויות ועסקים בדרום אפריקה, חרף קריאות הממשלה לעצור את האלימות לאחר שבוע שבו נהרגו יותר מ-70 בני אדם, נהרסו מאות עסקים ושבמהלכו שובשה פעילות בתי החולים העמוסים בחולי קורונה. גם פריסת כוחות צבא טרם הצליחה לבלום את המהומות הקשות ביותר במדינה זה שנים רבות.

הפגנות פרצו בתחילה בעקבות מאסרו של הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה בשבוע שעבר, אך הן התרחבו למעשי ביזה וונדליזם על רקע התסכול העמוק מהקשיים הכלכליים ואי-השוויון הנמשכים גם 27 שנים לאחר תום שלטון האפרטהייד.

קניונים ומחסנים נבזזו או הוצתו בכמה ערים, רובן במחוז הבית של זומה קוואזולו-נטאל, ובעיר הגדולה ביותר במדינה, יוהנסבורג, ובעיר הנמל דרבן שלחופי האוקיינוס ההודי. הלילה התרחבו ההתפרעויות לשני מחוזות נוספים - מפומלנגה, ממזרח לגאוטנג, ולכף הצפוני.

משטרת דרום אפריקה זיהתה 12 חשודים בעידוד המהומות, ובסך הכול נעצרו 1,234 איש בשבוע החולף. לפי דיווחים מקומיים, חיילים הצליחו להחזיר את השקט לאלכסנדרה, פרבר צפוני של יוהנסבורג.

שריפה בעקבות הפגנות שהתרחבו לביזה בפיטרמריצבורג, דרום אפריקה, 13 ביולי 2021,. רויטרס
הממשלה לא הטילה מצב חירום בשלב זה. שריפה במחסן בפיטרמריצבורג, אתמול/רויטרס

רשת בתי החולים הלאומית, המייצגת 241 בתי חולים ציבוריים שכבר סובלים מהתפרצות הקורונה הקשה ביותר באפריקה, אמרה כי אזלה לה אספקת החמצן והתרופות, שרובם מיובאים דרך דרבן, והמזון. היא אמרה כי הצוותים הרפואיים במוקדי האלימות לא הצליחו להגיע לעבודה, מה שהחמיר את המחסור שיצר הגל השלישי של הנגיף.

"לביזה ולהרס יש השלכות קשות על בתי החולים", מסרה הרשת. "ומוקד המגיפה נמצא בתוך אותם מחוזות, והם נמצאים כעת במצור". במקביל, בית הזיקוק הגדול ביותר בדרום אפריקה, הפועל בדרבן, נסגר היום באופן זמני בשל המצב.

העוני ואי-השוויון שליבו את המהומות הוחרפו בשל ההגבלות שהטילה הממשלה על מנת לרסן את מגיפת הקורונה. שגרירות האו"ם במדינה הביעה חשש מפני החרפת המצב בשל המהומות. "הן יחמירו את האבטלה, העוני ואי-השוויון", נכתב בהצהרה.

זומה, בן 79, נידון בחודש שעבר ל-15 חודשי מאסר אחרי שהתעלם מצו של בית המשפט החוקתי למסור עדויות בחקירת פרשות שחיתות מתקופת כהונתו, שנמשכה תשע שנים עד 2018. ההליכים המשפטיים נגדו נתפסו כמבחן ליכולתה של דרום אפריקה שלאחר האפרטהייד לאכוף את שלטון החוק, כולל על פוליטיקאים חזקים.

זומה ותומכיו טוענים שהם נפלו קורבן לרדיפה פוליטית של יורשו בתפקיד, הנשיא סיריל רמפוזה. האלימות החריפה כשזומה ערער אתמול בפני בית המשפט העליון על עונשו. לא ידוע מתי השופטים יכריעו בנושא.

נזק בתוך קניון בעקבות הפגנות שהתרחבו לביזה, בדרבן, דרום אפריקה , 13 ביולי 2021. רויטרס
נזק בתוך קניון בעקבות הפגנות שהתרחבו לביזה, בדרבן, דרום אפריקה , 13 ביולי 2021/רויטרס

מעבר לסוגייה הפוליטית, הגלישה לאלימות מצביעה על בעיות רחבות יותר במדינה ועל הציפיות שלא מומשו לאחר נפילת שלטון המיעוט הלבן ב-1994 וניצחונו של נלסון מנדלה בבחירות החופשיות הראשונות בדרום אפריקה.

הכלכלה מתקשה להתאושש מהנזקים שהסבה הקורונה, וההתפרצות הקשה ביותר ביבשת אילצה את הממשלה להטיל הגבלות חדשות על עסקים שרק החלו להרים את הראש. ייתכן שהמשבר הרחיב את הפער בין העשירים לעניים, והאבטלה הגיעה לשיא של 32.6% בשלושת החודשים הראשונים של 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully