וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוגים וביזה במהומות בדרום אפריקה אחרי מאסר הנשיא לשעבר

12.7.2021 / 14:09

תומכיו של זומה התפרעו אחרי שהתחיל לרצות את עונשו על ביזוי בית המשפט, והצבא יתפרס במחוז הבית שלו בעקבות זליגמת האלימות ליוהנסבורג, העיר הגדולה במדינה. לפחות 6 נהרגו, ועוד 200 נעצרו. זומה, שמואשם בשורת פרשות שחיתות, מערער על העונש שנתפס כמבחן לשלטון החוק

מפגין נעצר במהלך מהומות של תומכי נשיא דרום אפריקה לשעבר גי'יקוב זומה בעיר יוהנסבורג, 11 ביולי 2021. רויטרס
שוטרים עוצרים מפגין ביוהנסבורג, אתמול/רויטרס

שישה בני אדם נהרגו ויותר מ-200 איש נעצרו בימים האחרונים בדרום אפריקה, במהלך הפגנות ומעשי ביזה בעקבות מאסרו של הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה - כך אמרה היום (שני) המשטרה.

הצבא הודיע כי הוא יתפרס במוקדי האלימות, בראשם במחוז ביתו של זומה, בקוואזולו-נטאל. חלק מהמהומות זלגו ליוהנסבורג, העיר הגדולה ביותר במדינה השוכנת במחוז גאוטנג. בעיר פייטרמריצבורג, תועדה שריפה בקניון ובערוצי הטלוויזיה דווח כי כביש ראשי המוביל אליה נסגר כדי למנוע מעשי אלימות נוספים.

"המודיעין הגביר את פריסתו בכל האזורים שנפגעו בהפגנות האלימות, אחרי שהנזק לרכוש וביזת בתי עסק נמשכו לאורך הלילה", מסרה סוכנות המודיעין הממשלתית בהצהרה. היא ציינה כי גופותיהם של ארבעה אנשים - שלפחות שניים מהם היו ירויים - אותרו בגאוטנג, והשניים הנוספים בקוואזולו-נטאל. כל ששת מקרי המוות נמצאים תחת חקירה.

מהומות של תומכי נשיא דרום אפריקה לשעבר גי'יקוב זומה בעיר יוהנסבורג, 11 ביולי 2021. רויטרס
תומכיו של הנשיא זומה מאמינים כי הוא נפל קורבן לקנוניה פוליטית. הפגנות ביוהנסבורג/רויטרס

במקביל להמשך המהומות, בית המשפט העליון במדינה דן בערעור שהגיש זומה בן ה-79 על הרשעתו בביזוי בית המשפט אחרי שסירב לשתף פעולה עם חקירת פרשות שחיתות שקרו לאורך שלטונו. הוא החל לרצות בשבוע שעבר עונש של 15 חודשי מאסר, וההגנה מבקשת לבטל את הרשעתו כשהיא מצטטת פסיקה שלפיה ניתן לשקול מחדש הרשעות אם הן התקבלו בהעדרו של המורשע או כוללות טעות קשה. עם זאת, מומחים למשפט סבורים כי הסיכויים להצלחת הערעור על התיק קלושים.

משפטו של זומה וכליאתו נתפסים כמבחן עבור מערכת שלטון החוק בדרום אפריקה שלאחר תקופת האפרטהייד, ויכולתה לעשות דין וחשבון עם פוליטיקאים בכירים.

זומה סירב תחילה להסגיר את עצמו לרשויות עד לרגע האחרון ביום רביעי בלילה, אז הגיע לתחנת המשטרה אחרי שתומכים חמושים שלו התאספו בסמוך לביתו כדי למנוע את מאסרו.

עבור זומה, שהיה גיבור לאומי על מאבקו בשלטון המיעוט הלבן הגזעני שאף עלה לו בתקופת מאסר, מדובר מדובר בנפילה דרמטית. הוא מכחיש את הטענות לשחיתות נרחבת בזמן כהונתו מ-2009 ועד 2018, והוא ותומכיו טוענים לרדיפה פוליטית.

עוד בוואלה!

נמנע מעימות: נשיא דרום אפריקה לשעבר זומה הסגיר את עצמו למשטרה

לכתבה המלאה
מהומות של תומכי נשיא דרום אפריקה לשעבר גי'יקוב זומה בעיר קטלונג, 11 ביולי 2021. רויטרס
הנשיא קרא להרגעת הרוחות. שוטר ביוהנסבורג/רויטרס

ב-2018, זומה נכנע ללחץ שהופעל עליו להתפטר והעביר את השרביט לסיריל רמפוזה, שמכהן כיום כנשיא. מאז הוא עומד בפני שורת חקירות הקשורות להתנהלותו בזמן כהונתו כנשיא ולפני כן.

רמפוזה גינה את האלימות ואמר כי אין הצדקה לאלימות שלדבריו פוגעת במאמצים לשקם את הכלכלה, שנפגעה קשות ממגיפת הקורונה. ההודעה על פריסת כוחות הצבא הובילה היום לירידה בערך המטבע המקומי, הרנד.

זומה חשוד שאפשר לשלושה אנשי עסקים אחים המקורבים לו לרוקן את קופת המדינה ולהשפיע על המדיניות שלו. שלושת האחים, אטול, אג'אי ורג'ש גופטה מהודו, ברחו לדובאי אחרי הדחתו של זומה והם מכחישים את הטענות נגדם.

בנוסף לכך, הוא דרוש לחקירה על עסקת נשק בשווי שני מיליארד דולר מ-1999, כשהיה סגן נשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully