וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמנע מעימות: נשיא דרום אפריקה לשעבר זומה הסגיר את עצמו למשטרה

עודכן לאחרונה: 8.7.2021 / 15:40

תומכים חמושים של הנשיא לשעבר הבטיחו להגן עליו, אך הוא בחר לסיים את הסאגה המשפטית בשקט ולהתחיל לרצות 15 חודשי מאסר על ביזוי בית המשפט. מאסרו נתפס כמבחן חשוב לשלטון החוק במדינה שלאחר האפרטהייד

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה נואם בפני תומכיו בביתו באנקנדלה, 4 ביולי 2021. רויטרס
הנהיג את המדינה במשך תשע שנים. זומה נואם בפני תומכיו בביתו, השבוע/רויטרס

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה הסגיר את עצמו הלילה (חמישי) למשטרה, עם תחילת 15 חודשי מאסרו על ביזוי בית המשפט. בכך הסתיימה הדרמה המשפטית הארוכה, שנתפסה כמבחן של המדינה לאכוף את שלטון החוק לאחר עידן האפרטהייד לפני 30 שנה.

דובר המשטרה אישר כי זומה נמצא במעצר המשטרה, בהתאם לפסיקת בית המשפט החוקתי. מחלקת שירות בתי הסוהר מסרה בהצהרה נפרדת כי זומה הוכנס לבית הכלא באסטקורט, מרחק של כ-175 ק"מ מביתו באנקנדלה, שבמזרח המדינה. בטלוויזיה שידרו בשידור ישיר את השיירה שלו נכנסת למתקן.

שר המשפטים ושירות בתי הכלא, רונלד למולה, אמר כי זומה יהיה זכאי לשחרור מוקדם בתוך כארבעה חודשים. הוא יוחזק בבידוד למשך השבועיים הקרובים בהמשך לתקנות נגיף הקורונה.

זומה נשלח למאסר בשבוע שעבר, אחרי שסירב לשתף פעולה בחקירת פרשות שחיתות שנעשו לכאורה לאורך תשע שנות שלטונו, שהסתיימו ב-2018. בראש החקירה עומד סגן נשיא בית המשפט העליון, ריימונד זונדו.

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה נואם בפני תומכיו בביתו באנקנדלה, 4 ביולי 2021. רויטרס
תומכים חמושים של זומה בסמוך לבית החווה שלו/רויטרס

המשטרה הונחתה לעצור את זומה עד יום רביעי בלילה אם הוא לא יסגיר את עצמו לתחנת משטרה. מאות מתומכיו, חלקם חמושים, חניתות ומגנים, התאספו ליד בית החווה שלו כדי למנוע את מעצרו. עם זאת, בסופו של דבר החליט זומה בן ה-79 ללכת למאסר בשקט.

"הנשיא זומה החליט לציית לצו המעצר", מסרה הקרן שלו. זאת הפעם הראשונה שבה המחנה שלו הביע נכונות לשתף פעולה עם בית המשפט.

עבור זומה, מדובר בנפילה דרמטית מגיבור לאומי שנאבק בשלטון המיעוט הלבן שהתייחס לשחורים בדרום אפריקה כאל אזרחים נחותים ולא שווי זכויות. הוא מכחיש את הטענות לשחיתות נרחבת בזמן כהונתו, תקף את השופטים וערער על הרשעתו. עורכי דינו ביקשו מבית המשפט החוקתי להשעות את צו המעצר עד לקבל ההכרעה בערעור על מאסרו.

זומה נכנע ב-2018 ללחץ שהופעל עליו להתפטר והעביר את השרביט לסיריל רמפוזה, שמכהן כיום כנשיא. הוא מאז עומד בפני שורת חקירות הקשורות להתנהלותו בזמן כהונתו כנשיא ולפני כן.

ועדת זונדו חוקרת טענות שלפיהן זומה אפשר לשלושה אנשי עסקים אחים המקורבים לו לשדוד את קופת המדינה ולהשפיע על המדיניות שלו. שלושת האחים, אטול, אג'אי ורג'ש גופטה מהודו, ברחו לדובאי אחרי הדחתו של זומה והם מכחישים את הטענות נגדם.

בנוסף לכך, הוא דרוש לחקירה על עסקת נשק בשווי שני מיליארד דולר מ-1999, כשהיה סגן נשיא. הנשיא לשעבר מכחיש את החשדות נגדו וגורס כי הוא נפל קורבן לקונספירציה פוליטית נרחבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully