וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמת מקלטים, הגדלת תקני עו"ס: תכנית האוצר למאבק באלימות נגד נשים

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 17:07

בעקבות דוח המבקר שהראה כי המדינה העבירה פחות מחצי מהתקציב שנקבע לטיפול בתופעה, הודיע היום השר ליברמן על התכנית, במסגרתה יקודמו שורת צעדים לסיוע למאבק. על אף הגדלת התקצוב, הסכום הינו מחצית בלבד מ-300 מיליון השקלים שנקבעו בעבר כדרושים ליישום התכנית

בעקבות דוח המבקר שהראה כי המדינה העבירה פחות מחצי מהתקציב שנקבע לתכנית הלאומית לטיפול באלימות במשפחה, שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע היום על תכנית תקציבית חדשה בנושא. במסגרת התכנית יוקצו בתקופה הקרובה 55 מיליון שקלים למענים שונים, לפני אישור תקציב המדינה. בנוסף, בבסיס התקציב יוגדר בכל שנה סכום ייעודי של לפחות 150 מיליון שקלים.

בשנים 2017 עד 2020 הקצתה הממשלה רק 128 מיליון שקל מתוך 300 מיליון שקל שלפי ההערכה דרושים ליישום התוכנית הלאומית לטיפול באלימות במשפחה, אף שהממשלה אימצה את עיקרי התכנית. עקב כך ההתמודדות עם התופעה נותרה חלקית ומלווה בפתרונות זמניים. לפי נתונים המתפרסמים בדוח, בשנת 2020 חלה עליה של 160% במספר הנשים שנרצחו על ידי בני זוגן. בשנת 2019 נרצחו חמש נשים על ידי בני זוגן, לעומת 13 נשים בשנה שעברה. כמו כן, 50% מהנשים שנרצחו בין השנים 2019-2004 היו מוכרות לשירותי הרווחה.

בווידאו: שירה איסקוב בווידאו מיוחד של דוח המבקר על ההתמודדות עם תופעת האלימות בין בני זוג/צילום והפקה: משרד מבקר המדינה
מעון לנשים במעגל הזנות ״סלעית״ בתל אביב, 9 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מעון לנשים מוכות/ראובן קסטרו

סעיפי התכנית

  • יוקמו 2 מקלטים חדשים ייעודיים לאימהות ולנערות טעונות הגנה
  • יוקמו 4 מרכזי יום ומרכז ערב אחד לטיפול בגברים אלימים
  • יינתנו 90 תקני עו"ס תוספתיים למרכזי אלימות במשפחה ברשויות המקומיות ו- 54 תקני עו"ס משטרה בתחנות המשטרה השונות למתן מענה טיפולי מידי לבאות להתלונן
  • ישולש מערך 'שיטור רגיש תרבות' לטובת הטיפול באלימות במשפחה באוכלוסיות מיעוטים
  • יינתנו 50 תקנים תוספתיים לשירות המבחן לטיפול ייעודי בגברים אלימים
  • יעובו מוקדי החירום הטלפוניים לטיפול באלימות במשפחה במשרד הרווחה ובמשטרה
  • יפותחו תכניות הכשרה וכלים חדשניים לטיפול באלימות במשפחה
  • יינתן תקציב גמיש עבור טיפול קהילתי בקורבנות אלימות במשפחה

עוד בוואלה!

דוח המבקר: יותר נשים נרצחו - אך התקציב לטיפול באלימות במשפחה הופחת

לכתבה המלאה

התכנית של השר התקבלה בפגישה של ליברמן עם שר הרווחה מאיר כהן ויו"ר הועדה לקידום מעמד האישה לשעבר ושר החקלאות כיום, ח"כ עודד פורר. בפגישה נכחו גם משפחות שחוו אלימות במשפחה, בהם מריאנה דיין, אחותה של דיאנה דדבייב, שנרצחה בפברואר על ידי בעלה השוטר, אמיר רז, בביתם. גם בתה ואחיה של אסתי אהרונוביץ' שנורתה למוות ב-2019 בידי בעלה, שהו בדיון.

במסגרת התקציב יוקמו שני מקלטים חדשים ייעודיים לאימהות ולנערות טעונות הגנה, ארבעה מרכזי יום ומרכז ערב אחד לטיפול בגברים אלימים, יינתנו 90 תקני עובדים סוציאליים תוספתיים למרכזי אלימות במשפחה ברשויות המקומיות ו-54 תקני עובדים סוציאליים בתחנות המשטרה השונות למתן מענה טיפולי מידי לבאות להתלונן.

כמו כן, על פי המלצות הוועדה הורה ליברמן לבחון בהמשך את קידום תכנית החומש לאור ביצוע ועמידה ביעדי התכנית כפי שיוגדרו על ידי הצוותים המקצועיים של משרדי הרווחה והאוצר.

ההחלטה הגיעה בעקבות החלטת הממשלה משנת 2017 לתקצב באופן ייחודי את נושא האלימות במשפחה בכל שנה בסכום של 50 מיליון שקלים, כך שלאחר 50 שנים יושלם התקציב ל-250 מיליון. אולם, מ-2019 ועד היום הוקצו רק 50 מיליון, ללא תקצוב נוסף. מנגד, ההחלטה לתקצב תקני עו"ס נוספים מגיעה בסתירה לדוח מבקר המדינה שקבע כי החוסרים הם באיוש התקנים הקיימים. כרגע ישנם כ-1,000 תקנים לא מאוישים, כך שעוד תקנים למעשה לא יועילו. במשרד האוצר מסבירים שאנחנו בפתחו של הסכם שכר חדש עם העובדים הסוציאלים, כך שיוגדל התגמול הכלכלי שגורם לבעיית איוש התקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully