וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין אהבה לדייטים: היכרות פנים מול פנים בעידן האפליקציות

עודכן לאחרונה: 10.7.2021 / 14:21

בסדרת כתבות מיוחדת נסקור בכל פעם דרך אחרת שבה רווקות ורווקים מוצאים אהבה. בפרק הראשון: מסיבות לפנויים ופנויות בלבד - אירועים יוקרתיים אליהם מגיעים הרווקים במטרה להכיר. "זה מאפשר לנו להוריד את החומות ולא להיות בררנים כמו שאנחנו בדרך כלל באפליקציות"

בפרק הראשון של הפרויקט "בין אהבה לדייטים" בחרנו להתמקד במסיבות לפנויים ופנויות בלבד, אירוע שהפך לפופולרי בשנים האחרונות. מדובר בז'אנר של אירועים המיועדים לרווקים ורווקות בלבד, וכדי להיכנס אליו יש צורך לרכוש כרטיס מראש. האירוע מתוכנן בקפידה, וכולם מגיעים במטרה מובהקת: לצאת עם היכרות חדשה.

עובדה ידועה היא כי גיל החתנים והכלות ביום נישואיהם נמצא במגמת עלייה מתמדת, אך בשנים האחרונות נראה כי חלה ירידה גם בכמות הזוגות המתחתנים. 49,410 זוגות התחתנו בישראל בשנת 2020, כ-70% מהם יהודים. אחוז הרווקים בקרב הגברים היהודים בגיל 29-25 עלה מ-28% בסוף שנת 1970 ל-62% בסוף שנת 2018. אחוז הרווקות בקרב הנשים היהודיות בגיל 29-25 עלה בתקופה המקבילה מ-13% ל-47%, בהתאמה.
.
קבוצת "הרווקים של רוני", שהתגבשה בשנת 2018 כחלק מחשבון אינסטגרם אותו הקימה רוני שינקמן, נחשבת לקבוצה מבוקשת בתחומה. כל יום מוצגים בחשבון כ-20 רווקים חדשים, וכיום עוקבים אחר החשבון מעל 22 אלף רווקים ורווקות. ישנם גם נתוני הצלחה מרשימים: אלפי זוגות שודכו ו-115 זוגות שהכירו בקבוצה הספיקו כבר להינשא.

בווידאו: בין אהבה לדייטים - פרק ראשון - מפגש של רווקים ורווקות/צילום: ניב אהרונסון ויותם רונן, עריכה: עמית שמחה

אירועי הרווקים והרווקות הם אירועים ברמה גבוהה: מוגש בהם אוכל איכותי, שתייה קלה ושתייה אלכוהולית, נערכים בהם משחקי היכרות, ולכל אירוע מגיעים כ-100 עד 200 רווקים ורווקות. מחיר הכרטיס - בהתאם: כדי להיכנס לאירוע שכזה תידרשו לשלם 200 שקלים, אך במחיר הכרטיס כלולים גם שאר הפינוקים. אירועים אלה פונים בכל פעם לקטגוריית גיל אחרת: אירוע לגילאי 28-22, אירוע נוסף לגילאי 36-25 ושלישי לגילאי 30+.

גילו הממוצע של חתן בישראל עומד על 27.5, כשלשם השוואה בשנת 1970 גילו היה 25. אצל הכלות העלייה קצת יותר מתונה - הגיל הממוצע של כלה ביום חתונתה הוא 25.7 לעומת שנת 1970 בה גילה היה 21.7. בעוד שבשנת 1985 שיעור הנישואין היה 6.9 לכל אלף איש, בשנה שעברה הוא כבר ירד ל-5.2 לכל אלף ישראלים. על אף הירידה בכמות המתחתנים, נתון זה עדיין נחשב לאחד הגבוהים במדינות ה-OECD.

"לאנשים היום יש פחות הזדמנויות להיכרויות מאשר בכל תקופה אחרת בהיסטוריה" - קובעת ד"ר לירז מרגלית, פסיכולוגית וחוקרת זוגיות. "זאת, כיוון שהטכנולוגיה יצרה מצב שבו מרבית התקשורת מתקיימת דרך מסכים. זה לא משנה אם מדברים על היכרות רומנטית או עסקית, דרך התקשורת היא בוואטספ וברשתות החברתיות", הוסיפה.

מרגלית ציינה גם כי כדי להתחיל אינטראקציה ספונטנית, "פנים מול פנים" - יש צורך בכישורים חברתיים, אך כיום "אין לאנשים צורך ללמוד אותם", כביכול. "למרות שאנחנו בשנת 2021 עדיין יש ציפייה שהגבר הוא שייזום את האינטראקציה", אמרה מרגלית והוסיפה כי "בפועל, הגברים שאני מראיינת מספרים לי שאם יש להם אפשרות להתחיל עם מישהי בדרך הדיגיטלית - זה הרבה יותר קל, אלא אם כן זה מובנה, כמו מסיבת ההיכרויות הזו".

היא מסבירה כי הסיבה לכך נעוצה בעיקר בחשש שיש לאנשים מפני דחייה פרונטלית, אך כשסופגים פגיעה דרך אפליקציית היכרויות, היא פחות כואבת. "עד לפני שלוש שנים, הדרך הפופולרית ביותר להכיר בן או בת זוג, הייתה דרך חברים. בתקופה האחרונה, ובמיוחד במהלך הקורונה, הדרך הכי פופולרית להכיר היא באמצעות האינסטגרם ואפליקציות ההיכרויות. לכן השתרשו נורמות חדשות, ופחות מקובל לעצור מישהי ברחוב או בפאב ולהתחיל איתה", סיפרה.

מרגלית שמה את האצבע על תופעה נרחבת נוספת: לבד מרמות התסכול ההולכות וגדלות באפליקציות ההיכרויות, השתנתה גם הגישה של הרווקים לנושא. אם בעבר ברירת המחדל הייתה כי ודאי שצריך להכיר מישהו, היום - גם זה השתנה. "כשאני שואלת אנשים אם הם יתחתנו, אם הם רוצים להיות בזוגיות, אני מקבלת תשובות 'לא יודע', 'נראה אם זה יקרה' ו-'נראה אם זה יתאים לי'. פעם זה היה ברור לכל אדם שהוא רוצה להתחתן ולהקים משפחה. היום אנשים רוצים קודם כל קריירה", סיכמה.

עוד בוואלה!

"מצליחים גם לעבוד וגם ליהנות": בני הנוער במרוץ אחר עבודה בחופש הגדול

לכתבה המלאה
ד״ר לירז מרגלית מרואיינת הכתבה ״בין דייטים לאהבה״. דני ארנון, אתר רשמי
"לאנשים יש פחות הזדמנויות להיכרות מאשר בכל תקופה אחרת בהיסטוריה". ד"ר לירז מרגלית/אתר רשמי, דני ארנון

רוני שינקמן, מייסדת קבוצת "הרווקים של רוני" סיפרה לוואלה! כי האירועים שהיא מארגנת מתחלקים לכמה חלקים. "הכל מאורגן ומסודר", אמרה שינקמן והוסיפה כי "בהתחלה יש פעילות בקבוצות, כדי לשבור קצת את הקרח ולהכיר אחד את השני. בהמשך יש פעילות של דייטים שהם קובעים לעצמם".

שינקמן העידה על הקושי באירוע הראשון שערכה לאחר ההקלות בתקופת הקורונה. "היה קשה נפשית לאנשים להיפתח וגם לנו. זו הייתה חוויה מאוד טראומטית גם עבורנו. אנחנו עושים את האירועים האלה כבר שלוש שנים ופתאום במשך שנה שלמה צריך להפסיק את האירועים, ואחרי זה לחזור פתאום לברים. איך מכירים אנשים חדשים? אני לא יודעת איפה הבן אדם הזה היה, איך אני אדע אם מחר הוא לא ידביק אותי בקורונה? אחרי הכל התגברנו על זה", סיפרה.

"הקורונה גרמה לאנשים להבין שבתקופות קשות עדיף להיות ביחד מאשר לבד", סיפרה רוני. "פתאום אנשים התעוררו על עצמם ואמרו 'אוקיי אני רוצה זוגיות - אולי לא כזה טוב לי להיות רווק הולל או רווקה הוללת'. ככה הם התחברו. אבל אז גם הגיע הקיץ, ובו יותר אנשים נהנים להיות רווקים. יש גם דיסוננס אבל גם באלאנס. יש זוגות שהכירו דרכנו והתחתנו, וזו ההשפעה הכי גדולה. אנחנו שמחים סוף סוף להיות מוזמנים לאירועים של האנשים, לראות אותם ולשמוח בשמחתם. הכי כיף כשהם מודיעים לנו שהם מתחתנים", סיכמה שינקמן.

"הבושה ירדה"

ד"ר לירז מרגלית ניתחה לבקשת וואלה! את סיכויי ההצלחה של היכרויות שהתחילו באירועים מסוג זה. "אירוע כזה מגשר על כל החסמים. זה אירוע מובנה שהמטרה המרכזית שלו היא להכיר - ברגע שאנשים מגיעים ב'מיינד' כזה, הרבה יותר קל לצד אחד לגשת לצד השני משום שכולם יודעים שהם באו למטרה הזו. זה מקל על יצירת האינטגרציות. הדבר השני הוא ההפעלות. לא נותנים לדברים לקרות מאליהם", הסבירה.

יתרון נוסף באירועים אלה נובע מניפוץ האידיאליזציה - כשאנו מכירים מישהו לפי תמונה, אנחנו משליכים על הדמות הניבטת אלינו מהצילום את כל הפנטזיות שלנו. לרוב, בעת הפגישה מתברר כי הדמות היא לא מי שחשבנו. ההפעלות המתבצעות באירועים אלה נותנות לנו לראות את האדם שמולנו בכל מיני מצבים: כיצד הוא משתף פעולה במשחקים ואיך הוא מתנהג באינטראקציות חברתיות. כך נוצר רושם הרבה יותר מדויק לגבי אותו אדם.

"לעצב אינטראקציות שזו המטרה המוגדרת שלהן, היא פעולה שעונה על צורך כל כך מהותי בימינו. היא מאפשרת לא רק את ההיכרות הראשונית, אלא הרבה יותר מזה", הסבירה מרגלית והוסיפה כי "היכולת לבוא ולבדוק האם אדם זה מתאים לי או לא, לפי אינטראקציה בין-אישית. 70% ממנה מבוססת על מסרים בלתי מילוליים דוגמת שפת גוף, מבטים, מרחק האדם מאיתנו ועוד. כך אנו פחות 'נתקעים' על פנטזיות ונוטים לקבל רושם מציאותי יותר, עם התגברות על החסמים הפסיכולוגיים. חלק משמעותי בחיזור הוא משחקי החיזור, אפילו מאדם שאנו לא באמת מעוניינים בו. זה גורם לצד להרגיש נחשק. הבושה ירדה, היום נשים פתוחות לגבי המיניות שלהן ומתחילות עם גברים ואנחנו בהחלט רואים ניצנים של שינוי תפיסתי", סיכמה.

רוני שינקמן. באדיבות המצולמים
"הכי כיף כשהזוגות מודיעים לנו שהם מתחתנים". רוני שינקמן/באדיבות המצולמים

ספיר רוזנברג, שעובדת בצוות האירועים של קבוצת "הרווקים של רוני" סיפרה כי התחילה לעבוד באירועים לאחר שהגיעה אליהם בתור משתתפת רווקה. "ממש נהניתי", סיפרה רוזנברג, "לא רק מהאירוע עצמו, גם מהאווירה, מהאנשים והעשייה של העובדים של הצוות המכונים 'קופידונים'. בסוף שאלתי את הצוות אם אני יכולה להצטרף. אני חושבת שעם כל אירוע שעובר, אני רק מבינה כמה המשמעות שלנו באירועים האלה היא מדהימה וחשובה בטירוף. מה שאנחנו עושים כאן זה לעזור לכל הרווקים והרווקות. הם צריכים את הדחיפה, את המילה הטובה, את העידוד. אנחנו עוזרים להם לפתוח את הראש, לצאת מאזור הנוחות וליהנות מערב מלא בכיף, ערב שונה ממה שאנחנו חווים ביומיום בדייטים רגילים. לעשות משהו שהוא שונה כדי להביא את עצמנו למצב שאנחנו באמת מוצאים זוגיות".

"אני גם בעצמי רווקה, וחווה את העולם הזה של הדייטים, את האפליקציות, את ההיכרויות ברשתות החברתיות", העידה רוזנברג על עצמה והוסיפה "אני חושבת שזה קצת נעלם מהעולם - היכולת להכיר 'פנים מול פנים' בן אדם, לראות אותו כמו שהוא ולהרגיש את הכימיה. זה ממש שונה, כי קודם כל אנחנו עושים כאן פעילויות שמצליחות לחבר אנשים בצורה נעימה ולא מביכה. אני חושבת שזה מאפשר לנו קצת להוריד את החומות ולא להיות בררנים כמו שאנחנו בדרך כלל באפליקציות. בעיניי זה הרבה פחות מביך ומלחיץ, כי הם כבר פה - כולם לאותה מטרה".

אפליקציית טינדר. רויטרס
"להכיר אנשים פנים מול פנים נעלם קצת מהעולם". אפליקציית טינדר/רויטרס

ליטל סויד, רווקה בת 28, הגיעה לאירוע "הרווקים של רוני" וסיפרה כי באה בשביל מטרה אחת. "אני מאוד רוצה למצוא זוגיות" סיפרה והוסיפה כי "אם יש לי עוד דרך אז אני רוצה לנסות אותה. ההבדל בין אתרי ההיכרויות לאירוע הזה הוא המפגש פנים מול פנים שבו אני מאמינה. אני חושבת שזו היכרות יותר נכונה ויותר אמיתית. נוצר קשר עין. באתרי ההיכרויות הקונספט הוא אותו דבר: שאלות בסגנון ריאיון עבודה. פה זה קצת יותר קליל, גורם לי להיות 'אני', באופן טבעי ומבלי לחזור על עצמי שוב ושוב. כשזה פנים מול פנים אולי בהתחלה זה קצת יותר מביך, אבל אני בטוחה שהקונספט הזה יגרום לנו להשתחרר ולהיות מי שאנחנו באמת".

סויד ציינה שאחד הדברים שאתרי הכרויות עושים הוא לנטוע חוסר תקווה. "כבר נמאס לך. מה שיפה באירועים האלה הוא שגם אם לא תצא מפה זוגיות, עדיין יש לך אנרגיה להמשך. אני חושבת שהקורונה נתנה לנו כאפה מאוד חזקה, אנשים חוו בדידות. אחרי הקורונה רואים דווקא שיפור בתקשורת החברתית בחוץ, כי לפני הקורונה אני חושבת שאנשים היו מתקשים יותר לגשת. הקורונה דוחפת את האנשים לגשת ולעשות מעשה".

היא סיכמה כי לתחושתה אנשים יותר פתוחים למפגשים פרונטליים בתום תקופת הקורונה. "נראה לי שמיצינו את העניין הזה של מחשב ושל פגישות בזום. אנשים רוצים לצאת ולעשות, לבלות ולחוות. בקורונה הרגשתי הכי הרבה חוסר בזוגיות. כמה שזה קשה להיות בבית עם אותו בן אדם, זה לא כמו להיות לבד. יש לך עוד מישהו שאתה יכול להתמודד עם המצב איתו, לבד היה הרבה יותר קשה", סיכמה.

"מקווה שיהיה מאץ' מוצלח"

יניב בריק, רווק בן 36, הגיע גם הוא לאירוע ואמר כי "זו האופציה המועדפת היום בשבילי לצאת ולהכיר. אני מעדיף את זה על פני איזה בר בתל אביב. זה אירוע שהוא מכוון מטרה, אתה בא עם מטרה מסוימת. כשאתה יוצא לבר זה סוג של הגרלה: אם אתה מצליח - מה טוב, אבל יכול להיות שגם לא. באירועים האלה יותר קל, יש כימיה עם האנשים ותקשורת טובה יותר. בבר יותר קשה לפנות לבחורה זרה בצורה מסוימת. היתרון באירועים הוא שבחורות לא יכולות סתם לומר 'יש לי חבר', הרי כולן רווקות ובאות להכיר. אני מחפש אהבה, מאחל לעצמי למצוא את הטוב ביותר ולהיות מאושרים ובריאים. זה כל מה שצריך בחיים".

נועם שבי, רווק בן 35, השתתף בפעילות "הרווקים של רוני" במטרה להכיר בת זוג: "שמעתי על האירוע דרך חבר והחלטתי לנסות. האירוע נראה לי בעל קונספט מגניב, אירוע פרונטלי. סוף סוף פוגשים אנשים 'פייס טו פייס'. אפליקציות זה כבר די נדוש. מרגיש שדי מיציתי שם ואני באמת רוצה להכיר אז זו נראית לי אחלה הזדמנות לצאת מהעולם הזה של האפליקציות. אומרים שאם אתה עושה אותו דבר כל הזמן ואתה לא משנה - תמיד תשיג תוצאה דומה ופחות תצליח. אני מנסה משהו אחר, משהו חדש. מקווה שיהיה מאץ' מוצלח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully