וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמד ג'יבריל, מייסד החזית העממית לשחרור פלסטין, מת בדמשק

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 19:50

אל-מיאדין הלבנוני דיווח כי ג'יבריל בן ה-83, שהתפצל מהארגון בסוף שנות ה-80 והתמקם בסוריה, מת בבית חולים בבירה. הוא נודע בעיקר אחרי "עסקת ג'יבריל", שבה שוחררו 1,150 מחבלים תמורת 3 חיילים חטופים, ופיגוע "ליל הגלשונים"

אחמד ג'יבריל, מנהיג החזית העממית לשחרור פלסטין המפקדה הכללית, 2017. AP
ארגונו איבד מכוחו בעשרות השנים האחרונות. אחמד ג'יבריל/AP

אחמד ג'יבריל, מייסד ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין, מת בבית חולים בדמשק בגיל 83 - כך דווח היום (רביעי) בערוץ אל-מיאדין. ג'יבריל התפצל מהארגון בסוף שנות ה-60, והקים את החזית העממית לשחרור פלסטין - המפקדה הכללית, שהתמקמה בדמשק. ארגונו נודע בעיקר אחרי "עסקת ג'יבריל", שבה שוחררו 1,150 מחבלים תמורת שלושה חיילים שנחטפו במהלך מלחמת לבנון הראשונה, ופיגוע "ליל הגלשונים" ב-1987.

ג'יבריל, יליד הכפר יאזור ששכן בסמוך ליפו, עקר עם משפחתו לסוריה במהלך מלחמת העצמאות. הוא הקים יחד עם ג'ורג' חבש את החזית העממית לשחרור פלסטין ב-1967, ארגון שהחזיק באידיאולוגיה מרקסיסטית והיה יריב לפתח של יאסר ערפאת. שנה לאחר מכן, הוא התפלג מהארגון בשל מתיחות עם חבש שהיה עוין את המשטר הסורי.

אחת ההצלחות הגדולות ביותר שלו הייתה שחרור 1,150 אסירים ועצירים ביטחוניים שהיו כלואים בישראל ב-1985 תמורת החיילים חזי שי, נסים סאלם ויוסי גרוף שנשבו בלבנון והועברו לידיו. ההסכם, שכונה "עסקת ג'יבריל", היה שנוי במחלקות בשל המספר הגדול של המשוחררים.

הפיגוע הידוע ביותר לשמצה של הארגון היה זה שזכה לכינוי ליל הגלשונים ב-25 בנובמבר 1987, אז חדר מחבל מלבנון לישראל באמצעות גלשן, והרג בירי שישה חיילים ופצע עשרה נוספים.

ג'יבריל שלל כל משא ומתן עם ישראל, והיה קרוב לציר של איראן, סוריה וחיזבאללה. אנשיו תמכו במשטרו של בשאר אסד לאורך מלחמת האזרחים, וב-2014 דווח כי הוא נהרג מפיצוץ מטען במחנה הפליטים הפלסטיני אל-ירמוכ בדמשק, אך בהמשך התברר כי הדיווח אינו נכון.

בנו, ג'יהאד אחמד ג'יבריל, נחשב ליורש שלו, אולם הוא נהרג בפיצוץ מכונית תופת בביירות ב-2002, בפעולה שיוחסה לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully