וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-לב זימן את המפכ"ל לדיון על הקלת נהלי שימוש שוטרים באלות; "אמצעי מרתיע"

4.7.2021 / 18:22

בסרטונים שנצפו ע"י בכירי המשרד לביטחון הפנים תועדו שוטרים כשהם עושים שימוש לא מוצדק באלות נגד מפגינים. רק לפני חודש הקל שבתאי את פקודת המשטרה וקבע כי בשונה מהנוהל הקודם, לפיו רק מפקד המחוז או סגנו מוסמכים להתיר שימוש באלות, עתה יכול להתיר זאת גם קצין זוטר

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הזמין היום (ראשון) את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לדיון על העלייה בשימוש באלות בידי שוטרים נגד אזרחים, שלא לצורך. זאת, בשל סרטונים שהועלו לרשתות החברתיות בהם תועדו שוטרים בתפקיד שנכחו בהפגנות והשתמשו באלות נגד חלק מקהל המפגינים.

לאחר שגורמים בכירים במשרד לביטחון הפנים צפו בתיעודים, הם סיפרו לוואלה! על מורת רוחם מהשימוש הרווח באלות כאמצעי לפיזור הפגנות כבר בשלב מוקדם של האירועים. עוד ציינו כי השר בר-לב זימן את המפכ"ל שבתאי לדיון בסוגיה. "לאחר שישמע את עמדת המשטרה, יגבש השר את עמדתו הסופית בנושא", סיכמו.

רק לפני כמה שבועות התייחס השר בר-לב בישיבת סיעת העבודה לשימוש המשטרתי שנעשה באלות: "אלה היא חלק מהציוד של כל שוטר. אני לא נכנס לשימושים המבצעיים של מתי להשתמש באלה ומתי להשתמש במשהו אחר. אני יכול לומר מניסיוני המבצעי כי לפעמים עדיף להשתמש באלה על פני אקדח 9 מ"מ". על אף דברים אלה, אמר בר-לב בשיחות סגורות כי ייתכן שסוגיה זו תהווה נקודת מחלוקת בינו לבין מפכ"ל המשטרה שבתאי.

מפכ"ל המשטרה שבתאי הקל באחרונה את נוהלי השימוש באלות, כך שכל מפקד בשטח יוכל להחליט אם להשתמש באלה כאמצעי לפיזור הפרת סדר ואי-ציות, אמצעי חריג שלא נעשה בו שימוש בשנים האחרונות. פקודת המשטרה על שימוש באלה שונתה לפני כחודש, והשוטרים אף ערכו אימונים לשימוש באלה.

המשטרה מחזיקה בשני סוגים של אלות: אלת פלסטיק ישרה ואלת "טונפה" בעלת ידית. בעבר, פקודת המשטרה התירה שימוש באלות רק "במקרים קיצוניים שבהם מתקיימת הפרת סדר תוך התנגדות אלימה, קשה וחמורה הכוללת שימוש בחפצים ובאמצעים שונים מצד מפרי הסדר כלפי כוחות המשטרה או הציבור באופן העלול לגרום לחבלות בגוף ונזק לרכוש".

הערכות המשטרה לעימותים על נהלי הסגר, בני ברק, 24 בינואר 2021. יותם רונן
השימוש באלות מותר רק במקרים קיצוניים הכוללים התנגדות אלימה. שוטרי משטרת ישראל/יותם רונן

עד כה, רק מפקד המחוז או סגנו היו רשאים לאשר את השימוש באמצעי הקיצוני שהיה שייך למדרג ד' בהפרות הסדר. כעת, בעקבות שינויי הפקודה על ידי המפכ"ל שבתאי, שוטרים מוסמכים להשתמש באלות מול אזרחים גם במקרים השייכים למדרג ב'. משמעות הדברים היא כי עתה ניתן להשתמש באלות באישור מפקד האירוע, שיכול להיות גם קצין זוטר.

גורם במשטרה דחה את הביקורת על שימוש מופרז באלות נגד אזרחים. הוא אמר כי "מדובר באמצעי שמרתיע - זה יכול להיות שובר שוויון בטיפול במתפרעים. השוטרים בשטח משתמשים בזה בשיקול דעת. אסור להיתפס למקרים חריגים שתועדו. אלה מטופלים בחומרה על ידי המשטרה במישור המשמעתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully