וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן החל"ת: מתחילת הקורונה - 39 מיליארד שקלים הועברו למובטלים

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 10:18

לכ-200 אלף איש יופסקו הבוקר תשלומי האבטלה בעקבות החלטת הממשלה לסיים את תכנית החל"ת. לפי המתווה, התשלומים החודשיים יימשכו לבני 45 ומעלה בלבד. מאז מרץ 2020 העבירה המדינה דמי אבטלה בסכום של כשני שליש מתקציב החינוך הכולל, וכמחצית מתקציב הביטחון

תקופת תשלומי דמי האבטלה לעובדים שהוצאו לחל"ת עקב מגיפת הקורונה הסתיימה היום (חמישי), ומעתה התשלומים החודשיים יימשכו לבני 45 ומעלה בלבד. התשלום האחרון בגין חודש יוני ישולם לזכאים בעוד כעשרה ימים, ועל חודש יולי כבר לא יקבלו תשלום כלל. מאז חודש מרץ 2020 ועד אתמול הפקידה המדינה בחשבונות הבנק של אזרחיה שהיו זכאים לכך דמי אבטלה בסך כולל של 39.1 מיליארד שקלים - הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם על ידי הביטוח הלאומי במשך תקופה כה קצרה.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, כ-200 אלף מובטלים יאבדו היום את זכאותם לדמי האבטלה. לעומתם, בחודש מאי נספרו רק 130 אלף משרות פנויות במשק, חלקן מולאו על ידי עובדים זרים, בעיקר בענפי הבניין והמלונאות. גם בהנחה המופרכת שכל המשרות הפנויות במשק ייתפסו על ידי כל המובטלים בתקופה הקרובה, עדיין נשאלת השאלה - מה יהיה על עשרות אלפי המובטלים שיוותרו ללא תעסוקה?

כ-160 אלף מובטלי הקורונה שלא הצליחו למצוא עבודה ומלאו להם 45 שנים ימשיכו לקבל דמי אבטלה לתקופה המוערכת בשלושה חודשים נוספים. גם 22 אלף אזרחים בני 67 ומעלה ימשיכו לקבל את מענקי ההסתגלות במשך שלושה חודשים נוספים, אך עם מתווה פוחת בניכוי של 10% מהסכום בחודש הראשון, 20% בשני ו-30% בשלישי.

כדי לסבר את האוזן ולשם ההשוואה, תקציב הביטחון כולו עמד בשנת 2019 על כ-87 מיליארד שקלים, תקציב החינוך הסתכם בכ-60 מיליארד שקלים, תקציב משרד הבריאות הגיע לכ-40 מיליארד שקלים ותקציב התחבורה עמד באותה שנה על כ-20 מיליארד שקלים.

בווידאו: דוח המבקר על הטיפול במובטלים והמענקים לעצמאים במשבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה
לשכת התעסוקה, ירושלים. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
כ-160 אלף מובטלים מעל גיל 45 ימשיכו לקבל דמי אבטלה/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

מעסיקים רבים, שהתקשו למצוא עובדים עקב הסתמכותם של האחרונים על דמי האבטלה, יכולים לנשום לרווחה החל מהיום. קובי מפן כהן, בעלים של מסעדת "מיט קיטצ'ן" בנמל תל אביב סיפר לוואלה! כי "היה בלתי אפשרי למצוא עובדים - עד כדי כך שכל אדם שעבד אצלי במסעדה שימש במספר תפקידים שונים: המלצר היה גם ברמן, המלצרית תפקדה גם כמארחת וחלקם אף עזרו במטבח. הערב, למשל, אני עובד בתור מארחת. אני הבעלים של המסעדה, אך היום אני עומד בכניסה ומושיב את הלקוחות".

עוד סיפר מפן כהן כי "כשהמשק חזר לפעילות מלאה והתו הירוק בוטל, המסעדה התחילה לעבוד בהיקף גדול. לכן, התחלתי לחפש עובדים נוספים: פרסמתי באתרי דרושים ובכל קבוצות הפייסבוק האפשריות, שילמתי סכומים של 9,000-5,000 שקלים על פרסום מודעות דרושים, אבל אני לא מוצא עובדים".

מפן כהן ציין כי הוא שמח שדמי האבטלה הפסיקו להיות משולמים על ידי הביטוח הלאומי. לדבריו, "טוב שהטעות הדבילית הזו תוקנה". עוד ציין כי ביום שנפתח המשק וענף מסוים חזר לפעילות, היה צריך להפסיק את תשלומי החל"ת לעובדי אותו ענף. "למה לא לעצור את תשלומי החל"ת של המועסקים בענף זה? איזה דבר דבילי זה להחזיר עסק לעבודה אבל להשאיר את העובדים בבית ולהגיד להם שבכל מקרה ישולם להם כסף", סיכם מפן כהן.

קובי מפן כהן, בעלים של מסעדת מיט קיטצ'ן בנמל תל אביב. באדיבות המצולם, מערכת וואלה!
למה לא עצרו את דמי החל"ת בענפי המשק שחזרו לפעילות? קובי מפן כהן, בעל מסעדת "מיט קיטצ'ן"/מערכת וואלה!, באדיבות המצולם

חלק מהביקורות שנמתחו על סוגיית החל"ת נמצאו מוצדקות גם על ידי אלה שקיבלו את דמי האבטלה בעצמם. אחת מהם היא ב', בת 34 מבית ינאי, שהעידה כי היא שמחה שהוצאה לחל"ת. "רציתי לעשות קצת הפסקה. לא חיפשתי עבודה בתקופה הזאת בכלל, זה פשוט בא לי טוב. עשיתי קצת בייביסיטר בשחור, זה משהו שאני אוהבת - עבודה עם ילדים. עכשיו לצערי אני אצטרך לחפש עבודה. מאוד נהניתי מהתקופה הזאת, דמי החל"ת עזרו לי והיה לי טוב. התשלום האחרון ייכנס לי ב-12 ביולי. אחפש עבודה בכל מיני תחומים".

גם שגיא מלכה, תושב עפולה בן 35, לא מרוצה שנגמרו תשלומי החל"ת. בניגוד לב', בתקופת הקורונה הוא דווקא חיפש עבודה ללא הרף. מלכה, הנדסאי חשמל ואלקטרוניקה במקצועו, עבד עד הסגר הראשון כמנהל פיתוח עסקי. לדבריו, הוא מיד התחיל לחפש עבודה בתחום בכל הפלטפורמות האפשריות.

"יש קושי מאוד גדול למצוא עבודה בפריפריה, לקח לי שמונה חודשים למצוא את העבודה הנוכחית שלי", סיפר מלכה והוסיף כי "הבעלים של החברה עוזב לקפריסין - ולכן פוטרתי שוב. אני יוצא לשוק העבודה, אך כבר לא אקבל דמי אבטלה. אמנם הצלחתי לחסוך, אך החסכונות שלי יחזיקו אותי לשלושה חודשים קדימה גג. יש הרבה אנשים במצבי שאין להם את מרווח הנשימה הזה ואני לא יודע מה הם יעשו".

פתיחת בתי קפה ומסעדות בנמל ת"א, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
כ-200 אלף מובטלים יאבדו את הזכות לדמי אבטלה. מסעדה בתל אביב/ראובן קסטרו

מלכה סיפר גם על התסריט הקיצוני מבחינתו: "אם היום אהיה רעב ללחם, לשכת התעסוקה לא יפנו אותי למשרות לפי התארים אותם למדתי או לפי הניסיון שלי. אני לא מזלזל בשום עבודה, אבל אם מבחירה אלך לעבוד בבניין או בסופרמרקט רק כדי לשלם חשבונות, לא כדי לחיות, כמה זמן זה יחזיק מים? מדובר באנשים צעירים, שטרחו ולמדו ותרמו למדינה".

מלכה סבור כי הפתרון שהמדינה הייתה אמורה לספק הוא הפסקה מדורגת של דמי האבטלה. "תורידו את התשלומים בהדרגה. אומרים שיש היום 130 אלף משרות פנויות, אבל יש הרבה יותר מובטלים", סיפר מלכה והוסיף כי "אני למשל בכלל לא נרשמתי לשירות התעסוקה. לא מגיעים לי דמי אבטלה כיוון שניצלתי את כל הזכויות שלי בשנת הקורונה, ויש עוד הרבה מקרים כאלה. אז הנתון של האבטלה שמוצג הוא בכלל לא אמיתי, יש הרבה יותר מובטלים".

ההחלטה לאשר את הצעת האוצר התקבלה פה אחד אתמול, בתום דיון לילי ממושך של ועדת הכספים. באופן בלתי רגיל נרשמה הסכמה בין חברי הקואליציה והאופוזיציה, שאישרו להעביר בקריאה שנייה ושלישית את חוק החל"ת. לדרישת הוועדה נוספו כמה שיפורים בהצעת משרד האוצר, בהם עדכון עבור נשים לאחר לידה שחוזרות למעגל העבודה, עדכון לבני 67 ומעלה וכן לאנשים עם מוגבלויות.

"המטה לקידום תעסוקתי", המאגד 34 ארגונים חברתיים, מסר כי החלטת הממשלה להפסיק את דמי האבטלה באופן גורף היא "פוגענית ומאכזבת, במיוחד כי הממשלה לא סייעה למובטלים לקבל הכשרות מקצועיות או ליווי תעסוקתי". לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי, המובילה את המטה: "היה הרבה יותר נכון לעשות מתווה דיפרנציאלי, שייקח בחשבון את שיעור התעסוקה באזור הגיאוגרפי וקבוצת הגיל של המובטלים. במקומות שבהם הוא עדיין גבוה היה אסור לשלול דמי אבטלה, אך כן לזמן את המובטלים לבירורים ולהציע עבודה למי שניתן. למסרבים היה צריך לשלול דמי אבטלה ולמי שאין מה להציע להמשיך ולשלם עד שהמשק יתאושש באופן משמעותי יותר. בשלב זה עדיין חסרות מאות אלפי משרות, בעקבות השינוי המבני שעובר השוק, עקב סגירת עסקים רבים ופיטורי התייעלות ברוב החברות הגדולות".

התנאים החדשים לקבלת דמי אבטלה

  • אדם שמלאו לו 45 שנים ושולמו לו דמי אבטלה במהלך תקופת הקורונה, יהיה זכאי לימי אבטלה נוספים שמספרם מחצית מימי האבטלה להם היה זכאי לפי החוק המקורי ושאותם מימש בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה.
  • מובטלים מעל גיל 45 יוכלו לממש את ימי האבטלה הנוספים וכן ימי אבטלה לפי החוק המקורי שלא מימשו עד לסוף חודש יוני, עד תום 2021 או עד 12 חודשים מהתאריך שנקבע להם אישית, לפי הגבוה מביניהם.
  • לדרישת ועדת הכספים התווסף לחוק גם סעיף הקובע את המשך מענקי ההסתגלות לאנשים מגיל 67 פלוס שהיו זכאים למענק בחודש יוני - מתן מענקים אלה ימשך לתקופה של שלושה חודשים נוספים, עם מתווה פוחת של 90, 80, 70 אחוזים בהתאמה.
  • לעניין אישה שילדה בחודשים יולי 2020 עד 31 בדצמבר 2021 והייתה זכאית לדמי אבטלה ב-30 ביוני או לפניו, בהיותה בהיריון שהסתיים בלידה, אך היא אינה זכאית לדמי לידה משום שלא הייתה בהיריון בעת הפסקת עבודתה, קובע החוק לדרישת הוועדה, כי זו תהיה זכאית לדמי לידה בגובה דמי השכר האחרון שקיבלה (במקום בגובה דמי האבטלה שקיבלה בלשון הצעת החוק המקורית, מה שיביא לדמי לידה גבוהים משמעותית). תקופת חל"ת לא תובא במניין הימים בהם עובדת מוגנת מפני פיטורים לפי חוק עבודת נשים, התיקון היה אמור להסתיים בסוף החודש.
  • החוק קובע לעניין יולדות עצמאיות, הארכה של הוראת השעה, לפיה ההכנסה לצורך חישוב דמי הלידה תוכל להיקבע גם על בסיס רבע שנה בשנת 2019, לפי הגבוה מבניהם ולהחיל את ההסדר האמור גם לגבי מבוטחת שילדה עד לסוף שנת 2021.
  • עבור אנשים עם מוגבלויות - סבסוד שכר באמצעות זרוע העבודה, בגובה של 20 אחוזים ל-10 חודשים לאדם עם מוגבלות, כאשר ברגע שיכנס אדם עם מוגבלות למעגל העבודה, יוכל המעסיק להגיש בקשה לסבסוד שכר. ניתן יהיה להגיש בקשות מחודש אוגוסט והתשלום יהיו רטרואקטיבית מחודש יולי. הנושא צפוי להיות מעוגן בנוהל נפרד מהחוק. במסגרת כך ולדרישת חברי הוועדה, סוכם כי להטבה זו של סבסוד השכר, יהיו זכאים גם בני 40 ומעלה עם 3 תלויים.
  • מענק חזרה לעבודה למקבלי דמי אבטלה בתקופת הקורונה שחזרו לעבוד, שאמור היה להסתיים בתום חודש יוני, יוארך בחודש ועובדים יוכלו להיקלט לתוכו עד 31 ביולי, ולקבל את מענק 3 פעימות. בנוסף, אנשים שכבר נכללו במענק העבודה יהיו זכאים לתשלום בגין חודש נוסף במסגרת מענק זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully