וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התעללתם בדמוקרטיה": הח"כים אישרו חוקים - הדיונים נמשכים יותר מ-14 שעות ברציפות

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 8:00

המליאה אישרה הלילה שורת הצעות ממשלתיות שנועדו לאפשר את קיומה של ממשלת בנט-לפיד, ואישרו בקריאה ראשונה חוק נורבגי מורחב, פיצול הליכוד ודחיית מועד תקציב. חברי האופוזיציה החליטו על קיום פיליבסטר ממושך שבו נאמו בזה אחר זה, זאת במטרה להתיש את הקואליציה החדשה

לילה לבן של דיונים והצבעות במליאת הכנסת: חברי הכנסת אישרו הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה שורת הצעות ממשלתיות שנועדו לאפשר את קיומה של ממשלת בנט-לפיד החדשה שהוקמה לפני כשבועיים, ובהן את המנגנון שמטרתו לשמור על הפריטטיות בעבודת הממשלה ולהבטיח את קיום הרוטציה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד.

חברי האופוזיציה החליטו על קיום פיליבסטר ממושך שבו נאמו בזה אחר זה, מתחו ביקורת חריפה על הממשלה החדשה, כשהדיון נמשך עד שעות הבוקר, מתוך מטרה להתיש את הקואליציה החדשה.

החוק הראשון, שאושר ברוב של 62 חברי כנסת מול 55 מתנגדים, קובע מנגנון הצבעה פריטטי בישיבות הממשלה ובוועדות השרים השונות ואף קובע כי חילופים בין בנט ולפיד ייערכו גם אם הוחלט על פיזור הכנסת לפני גמר כהונתה.

שר המשפטים גדעון סער, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת. 28 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
לילה לבן בכנסת. סער, בנט, לפיד וגנץ, הלילה/דוברות הכנסת, דני שם טוב

במהלך הלילה, בעת שהציג את ההצעה שעניינה פיזור הכנסת אם לא יאושר תקציב המדינה, נרשם עימות במליאה בין שר המשפטים גדעון סער לח"כ דוד אמסלם מהליכוד. "7.5 חודשים לא טרחתם לאשר תקציב רק כדי להפר הסכם עם בני גנץ", אמר סער. "כדי לגרור את המדינה לבחירות. התעללתם בדמוקרטיה. נגררתם אחריו כמו סחבות". אמסלם השיב לו: "אתה כפוי טובה וצבוע. הליכוד בנה אותך", וסער שוב אמר: "התמודדתי בזמן אמת. התפטרתי לפני שהוחלט על בחירות. אתה המשקר ומחליט שאתה אומר אמת. אני התפטרתי והלכתי לבוחר בכוחי שלי. הבעתי עמדה בקול גלוי בזמן אמת".

לאחר מכן, המליאה אישרה את החוק לפיו יידחה המועד האחרון בו יכולה ממשלה חדשה לאשר תקציב מבלי שתפוזר הכנסת. לפי הצעת החוק, המועד האחרון לאישור תקציב דו שנתי בכנסת הוא ה-8 בנובמבר 2021. נכון להיום צריכה הממשלה לאשר את חוק התקציב בכנסת בשלוש קריאות בתוך 100 ימים מיום השבעתה, או שלושה חודשים מתחילת השנה בה אין תקציב, לפי המאוחר ביניהם. לפי החוק החדש, תוארך תקופה זו ל-135 ימים לא כולל חגים. בהתאם לכך יוארך גם המועד האחרון להנחת התקציב על שולחן הכנסת ל-85 יום מכינון הממשלה.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו במליאת הכנסת. 28 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
האופוזיציה מנסה להתיש את הקואליציה. נתניהו בכנסת, הלילה/דוברות הכנסת, דני שם טוב

חברי הליכוד עלו בזה אחר זה למתוח ביקורת חריפה נגד הקואליציה, כינו את יו"ר רע"ם מנסור עבאס "ראש הממשלה בפועל" וציטטו אמירות מהעבר של לפיד וראשי מפלגות הקואליציה נגד הצעות חוק כמו החוק הנורבגי אותם אישרו. לאחר מכן אישרו בקריאה ראשונה את הרחבתו של החוק הנורבגי כך שיאפשר ליותר שרים וסגני שרים בממשלה להתפטר מחברותם בכנסת ולפנות את מקומם לטובת הבאים בתור ברשימת המפלגה לכנסת.

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וח"כ יריב לוין במליאת הכנסת. 28 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
סמוטריץ' ולוין במליאת הכנסת, הלילה/דוברות הכנסת, דני שם טוב

המליאה אישרה הלילה בקריאה ראשונה גם את החוק שנועד לאפשר את פיצול הליכוד. מדובר בחוק ממשלתי שקובע כי יהיה אפשר לפצל מפלגה עם ארבעה חברי כנסת בלבד, גם אם הם לא שליש סיעה כפי שנדרש בחוק עד היום. מדובר בתיקון חוק שהוסכם בהסכמים הקואליציוניים והוא קודם על ידי הממשלה כדי לנסות לפצל מפלגות גדולות כמו הליכוד מבלי שיצטרכו שליש סיעה.

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי זוהי הצעה שמעודדת "גניבת דעת או רמאות" וח"כ אמסלם מתח שוב ביקורת על השר סער שמשרדו קידם את ההצעה ואמר כי "התפצלות בכנסת היא דבר לא מוסרי. מעבר כזה זה שוחד פראקסלנס ואני בז לעולם המושגים שלך ושל זאב אלקין".

למרות חוסר הסכמות עם האופוזיציה, במהלך הלילה הקואליציה אף הקימה ועדה קבועה אחת בכנסת - ועדת חוקה, חוק ומשפט, ובהתאם להסכמים הקואליציוניים בין המפלגות, ח"כ גלעד קריב (העבודה) נבחר לעמוד בראשותה. 10 ח"כים תמכו בבחירתו ולא היו מתנגדים. קריב הוא עו"ד ורב רפורמי, שכיהן בעבר כמנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל. בעקבות כך, חברי הכנסת החרדים הודיעו כי יחרימו את הדיונים בראשותו, ובינתיים לא ישתתפו בהם או ישלחו נציגים מטעם המפלגות לכהן כחברים בוועדה בראשותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully