וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי"; ריבלין: "אנחנו סומכים עליכם"

בפתח פגישתם של השניים בבית הלבן, הנשיא האמריקני הדגיש כי מחויבותו לביטחון ישראל "מוצקה כברזל". ריבלין השיב: "ההצהרה שלך מבהירה שיש לנו חבר גדול בבית הלבן". ביידן ציין כי הוא מצפה לארח את רה"מ בנט בקרוב. ריבלין על הסכם הגרעין: "הדברים עוד רחוקים מהכרעה"

בווידאו: ביידן וריבלין בפתח פגישתם בבית הלבן/צילום: רויטרס

נשיא המדינה היוצא, ראובן ריבלין, נועד הערב (שני) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן. בפתח הפגישה, ביידן הודה לריבלין על המסירות ליחסים בין שתי המדינות, ואמר כי "המחוייבות שלי לישראל מוצקה כברזל, זה כולל מחויבות לתמיכה בלתי מתפשרת לזכותה של ישראל להגנה עצמית", ואף הבהיר: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי". ריבלין אמר בתגובה כי "ההצהרה שלך עכשיו מבהירה שיש לנו חבר גדול בבית הלבן".

ביידן ציין כי הצוות שלו "עובד קרוב עם הממשלה החדשה בישראל, אני מצפה לארח את ראש הממשלה נפתלי בנט בבית הלבן בקרוב". הוא הוסיף כי ארצות הברית תומכת לחלוטין בהסכמי הנורמליזציה עם מדינות המפרץ ואפריקה, וכי היא תמשיך לעבוד עם ישראל כדי לקדם שלום ויציבות באזור. הנשיא אף ציין כי הוא הורה על התקיפות האוויריות אתמול בעיראק.

"החרטה היחידה שלי היא שאתה עוזב כנשיא", סיכם ביידן במפגש הראשוני בין השניים, שנערך באווירה ידידותית ביותר. לכך ריבלין השיב בהומור כי "לישראלים זה היה מספיק זמן. שמונה שנים זה יותר מדי. עשיתי כמיטב יכולתי".

פגישת ביידן - ריבלין בבית הלבן 28 ביוני 2021. רויטרס
"חבר גדול בבית הלבן". ביידן וריבלין, הערב/רויטרס

ריבלין היה לאורח הישראלי הרשמי הראשון בחדר הסגלגל מאז חילופי הממשל בינואר האחרון, והוא הוזמן כמחווה של הוקרה ופרידה לפני סיום תפקידו בשבוע הבא. "אני נרגש ונלהב להיות פה שוב בבית הלבן, לישראל אין חברה ובעלת ברית קרובה יותר", ריבלין הדגיש. "אתם החברים הכי טובים שלנו, והקשרים בין העמים מבוססים על השותפות בערכים של דמוקרטיה וליברליזם. לכן מדי פעם אנחנו יכולים להסכים שלא להסכים, אבל אנחנו סומכים עליכם".

ריבלין הגיע לפגישה הנשיאותית מלווה בבתו ענת, וביידן אף פנה אליה כדי לברך את בואה. ענת העניקה לביידן ורעייתו הגברת הראשונה ג'יל זוג ספלים שהכינה עבורם הקרמיקאית הישראלית עירית בירן, וציינה כי שמחה על ההזדמנות לחשוף את הזוג ביידן אל הכשרונות האמנותיים הייחודיים שפועלים בישראל.

בפגישה השתתפו גם סגנית שר החוץ וונדי שרמן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, המתאם למזרח התיכון ולצפון אמריקה בארט מק'גרק ושגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם גלעד ארדן.

פגישת ביידן - ריבלין בבית הלבן 28 ביוני 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא האמריקני ונשיא המדינה בבית הלבן, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בסיום הפגישה בין השניים, אמר ריבלין כי "הייתה לנו פגישה מאוד מעמיקה ומאוד מפורטת בנושאים שמעסיקים את המזרח התיכון כולו וכמובן את ארצות הברית, מול הבעיות שגם ישראל עומדת בהם. מצאנו בבית הלבן חבר אמת של מדינת ישראל, שבכל שנותיו ללא קשר פוליטי תמיד עמל, ועוד בימים שפגשתי אותו ב-1971 בירושלים טדי קולק, הוא אמר שלא צריך להיות יהודי בשביל להיות ציוני".

בכל הנוסע להסכם הגרעין עם איראן, אמר הנשיא היוצא כי "מצאנו ידיד וגם היענות לבקשות ולדרישות שלנו על מנת לפקוח עין בכל מה שקשור להסכם המתגבש עם איראן. הדברים עוד רחוקים מהכרעה. הנשיא הבהיר את עמדותיו ושמע את עמדותינו".

לדברי ריבלין, ביידן חושב שצריך להזמין את בנט לבית הלבן בהקדם. "הנשיא חושב שיש צורך להזמין את ראש הממשלה מהר ככל האפשר, על מנת לתאם עניינים בנוגע להמשך הדרך בה אנחנו צועדים עם כל הבעיות שהעולם מתמודד איתם ובמזרח התיכון. מצאנו מנהיגות וידידות אמיתית ואוהדת ביותר למדינת ישראל ולצורך לשמור על ביטחונה וקיומה", אמר.

ארדן הדגיש גם הוא את איתנות הקשר בין המדינות. "השתתפתי היום בפגישתו החשובה של הנשיא ריבלין עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן בבית הלבן", כתב בטוויטר לאחר הפגישה. "שוחחנו על האתגרים באזורנו: הסכנה הנשקפת מאיראן ואיום הטרור מרצועת עזה. דבר אחד היה ברור - הנשיא ביידן מחויב בכל מאודו לביטחון ישראל והברית שלנו חזקה ויציבה".

בווידאו: נחיתת ריבלין בוושינגטון, לקראת פגישתו עם ביידן בבית הלבן/מערכת וואלה!

בתום המפגש עם ביידן, ביקר ריבלין בגבעת הקפיטול בוושינגטון, לראשונה מאז שאירעה הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר, ואמר כי "הקפיטול הוא מקדש הדמוקרטיה עבור על העולם החופשי". ריבלין נפגש עם יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ועם חברי קונגרס משתי המפלגות ואמר כי "הקשרים הייחודיים בין העמים תמיד התבססו על ערכים משותפים - דמוקרטיה וליברליזם. לחברים יש מחלוקות מפעם לפעם, זה לעולם לא יסכן את החברות שלנו. המשימה המשותפת שלנו חוצה את גבולות המפלגות, גם כשההנהגה משתנה המחויבות שלנו רק מתחזקת".

פלוסי אמרה לריבלין בפתח הפגישה כי "התמיכה בישראל בקונגרס תמיד הייתה דו-מפלגתית והיא תמשיך להיות כך בגלל הערכים המשותפים שלנו והדאגות הביטחוניות המשותפות שלנו".

נשיא המדינה היוצא ראובן ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בוושינגטון. 29 ביוני 2021. ., טל שלו
"המשימה המשותפת שלנו חוצה את גבולות המפלגות". ריבלין ופלוסי, הערב/טל שלו, .

לאחר פגישת הנשיאים, מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא ביידן נפגש היום עם הנשיא ראובן ריבלין מישראל כדי לכבד את הנשיא כשהוא מתקרב לסיום כהונתו ולהוכיח את כוחה המתמשך של שותפות ארצות הברית-ישראל. הנשיא ביידן העביר את תמיכתו הבלתי מעורערת בביטחון ישראל ואת מחויבותו להעמקת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים. המנהיגים דנו באתגרים הרבים העומדים בפני האזור, כולל האיום שמציבה איראן".

עוד נמסר כי "המנהיגים שוחחו גם על הזדמנויות לשיפור השלום והיציבות במזרח התיכון ומחוצה לו. הנשיא ביידן הביע את תמיכתו בנורמליזציה של היחסים בין ישראל למדינות אחרות בעולם הערבי והמוסלמי".

הנשיא ראובן ריבלין ויו"ר בית הנבחרים בארצות הברית ננסי פלוסי, וושינגטון, 29 ביוני 2021. דוברות בית הנשיא
"המשימה חוצה את גבולות המפלגות". ריבלין ופלוסי/דוברות בית הנשיא

בבית הלבן הוסיפו כי "המנהיגים דנו גם בהתפתחויות האחרונות בעזה ובגדה המערבית והנשיא הדגיש את החשיבות שישראל תנקוט בצעדים להבטחת רגיעה, יציבות ותמיכה בהזדמנויות כלכליות גדולות יותר לעם הפלסטיני. הנשיא ביידן אישר את השקפתו כי פתרון שתי המדינות במו"מ נותר הדרך הטובה ביותר להשגת שלום בר-קיימא. המנהיגים דנו בחשיבות של הגברת המאמצים לחיזוק קולות מתונים וקידום דו קיום תוך החלשת קיצונים הדוגלים בשנאה ובאלימות".

הנשיא העביר הזמנה חמה לראש הממשלה נפתלי בנט להיפגש עמו בקרוב בבית הלבן ואישר כי הממשל מצפה לשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת ישראל החדשה בנושאים החשובים הרבים העומדים על סדר היום של שתי המדינות".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בביקור פרידה מבכירי הקהילה היהודית בניו יורק. 28 ביוני 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא ריבלין בפגישה עם בכירי הקהילה היהודית בניו יורק, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לפני הפגישה בבית הלבן, הנשיא נפגש עם שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון יוסוף אל עוטייבה, שהיה מאדריכלי הסכמי הנורמליזציה בין ישראל והאמירויות. בפגישה הנשיא הודה לאל עוטייבה על חלקו בהסכמי אברהם.

ריבלין הגיע לבית הלבן בהמשך לרצף פגישות של בכירים ישראליים עם הממשל בשבועות האחרונים. אתמול נפגש שר החוץ יאיר לפיד עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ברומא, בשבוע שעבר הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקר בפנטגון, ושר הביטחון בני גנץ היה גם הוא בפגישות בוושינגטון לפני הרכבת הממשלה החדשה.

הביקור של ריבלין מוגדר כביקור פרידה, ולא כביקור עבודה רשמי, אך לפני יציאתו הוא קיים סדרת פגישות עם ראש הממשלה נפתלי בנט, לפיד וגנץ לתיאום המסרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully