וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מלחמת תרבות": המדיניות האנטי-להט"בית של הונגריה מפלגת את אירופה

מנהיגי האיחוד הפעילו לחץ רב על אורבן לבטל חוק שאוסר על עיסוק בקהילה הגאה בבית הספר במהלך פסגה מתוחה בבריסל. ר"מ הולנד: עליו לכבד זכויות להט"ב - או לעזוב. רק פולין וסלובניה תמכו בעמדת הונגריה. מקרון הזהיר ממנהיגים לא ליברלים, אך תומך בהישארות הונגריה בגוש

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בפסגת האיחוד האירופי בבריסל, 25 ביוני 2021. רויטרס
תחת מתקפה. אורבן בפסגת האיחוד בבריסל, אתמול/רויטרס

חוק שעבר החודש בהונגריה ואוסר על בתי ספר לעסוקים בסוגיות להט"ביות עורר תגובות חריפות מצד מנהיגי אירופה בפסגה שהתקיימה ביום חמישי השבוע. חלק מהמשתתפים בשיחות תיארו עימות סוער עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, מהקשים שידע הגוש בשנים האחרונות.

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, אחד המנהיגים הבולטים באיחוד, הזהיר את אורבן שעליו לכבד את זכויות הקהילה הגאה - או לעזוב את הגוש. "זה היה באמת סוער, תחושה עמוקה שזה לא יכול להימשך. זה עסק בערכים שלנו, במה שאנחנו נלחמים עבורו", אמר אתמול רוטה לכתבים. "אמרתי 'עצור את זה, אתה חייב לבטל את החוק, ואם אתה לא אוהב את זה ובאמת אומר שהערכים האירופיים הם לא הערכים שלך, אז עליך לחשוב אם להישאר באיחד האירופי".

נשיא צרפת עמנואל מקרון תיאר זאת בתור "מלחמת תרבות" והודה כי עלייתם של מנהיגים סמכותנים לא ליברלים פוגעת באחדות של האיחוד האירופי. "מלחמה בחוקים הומופוביים היא הגנה על חירויות וכבוד האדם", אמר מקרון, שהוסיף כי על הונגריה להישאר חלק מהגוש.

אם בודפשט תתעקש על החוק, היא תעמוד בפני עתירות משפטיות בבית הדין האירופי. ראש ממשלת לוקסמבורג, חבייר בטל, אמר כי בריסל צריכה להשתמש לראשונה במנגנון לקיצוץ המימון של האיחוד למדינות המפרות את החוקים שלו.

הפגנה בבודפשט נגד רדיפת הקהילה הגאה וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, 14 ביוני 2021. רויטרס
מפגינים נגד אורבן בבודפשט, החודש/רויטרס

המנגנון החדש הוקם אחרי שנים שבהן הממשלות הלאומניות בפולין ובהונגריה הגנו זו על זו מסנקציות פנימיות, שנועדו להגן על הערכים הדמוקרטיים וזכויות האדם של חברות האיחוד. ההגבלות על לימוד סוגיות להט"ביות בבתי הספר בהונגריה הן חלק מחוק שנועד בעיקרו להגן על הילדים מפני פדופילים, אך ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו אמר כי הקישור בין הנושאים הוא "פרימיטיבי".

אורבן, המנהיג את הונגריה מאז 2010 תוך הגבלות על התקשורת, בתי המשפט, האקדמיה והמהגרים, עומד בפני בחירות בשנה הבאה. הוא נוקט בשנים האחרונות קו שמרני ולוחמני יותר, על מנת לקדם ערכים נוצריים "מסורתיים", שלדבריו נתונים ללחץ של המערב הליברלי.

הוא טען לפני פסגת המנהיגים כי הוא "לוחם חירות" וכי החוק החדש אינו התקפה על הקהילה הגאה, אלא נועד להבטיח להורים זכות להחליט על החינוך המיני שיקבלו ילדיהם.

17 מ-27 מנהיגי הגוש, כולל הקנצלרית אנגלה מרקל, חתמו על מכתב משותף שבו התחייבו להגן על זכויות הקהילה הגאה. "כולנו הבהרנו לאילו ערכים בסיסיים עלינו לציית", אמרה הקנצלרית. היא הוסיפה כי היא שותפה להערכה של מקרון ולפיה לכמה מחברות האיחוד יש "רעיונות שונים מאוד" ביחס ליבשת.

ראש ממשלת לוקסמבורג, שהוא הומו מוצהר, אמר כי בנוסף לפולין, המדינה היחידה שתמכה באורבן בשיחות הייתה סלובניה, שראש ממשלתה מואשם אף הוא בשחיקת עצמאותה של התקשורת. הוא הוסיף כי על בריסל לבחון את המנגנון החדש.

"רוב הזמן, כסף משכנע יותר מדיבורים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully