וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שנים לפני האסון במיאמי: מהנדס הזהיר מנזק מבני משמעותי בבניין שקרס

דוח שהוגש למנהלי המבנה בסרפסייד ב-2018 ציין סדקים והתפוררות של בטון ועמודים, והמליץ על שיפוצים נרחבים. תכנית בעלות של מיליוני דולרים הייתה אמורה לצאת לדרך, אך הבניין בן ה-40 שנה התמוטט. שתי יממות אחרי התמוטטות הבניין, עדיין לא ידוע מה עלה בגורל 159 איש

בווידאו: תיעוד מפינוי הריסות המבנה שקרס במיאמי/צילום: רויטרס

מהנדס שבחן לפני שלוש שנים את מבנה המגורים בעיירה סרפסייד שקרס השבוע מצא כי המתחם סובל מ"נזק מבני משמעותי". הדוח, שפורסם אמש (שישי) לציבור במקביל לפעולות החילוץ מההריסות בעיירה הסמוכה למיאמי, ציין נזק בלוחות הבטון שמתחת לבריכה וסדקים והתפוררות משמעותיים של העמודים, הקורות והקירות של מוסך החניה התת-קרקעי בבניין בן 13 הקומות.

בעקבות הדוח, גובשה תכנית בעלות של מיליוני דולרים לשיפוץ נרחב של הבניין. בעיכוב של יותר משנתיים וחצי מאז שמנהלי המבנה הוזהרו, הייתה אמורה התכנית לצאת בזמן המידי, אך עבור הדיירים הרבים היה זה מאוחר מדי. הנזק לבניין, שהוקם לפני 40 שנה ונכנס להליך אישור מחדש, נגרם ככל הנראה מהחשיפה הממושכת לאוויר המלחי של חופה הדרומי של פלורידה, היוצר במשך הזמן קורוזיה.

תיעוד הקריסה במיאמי

בווידאו: תיעוד קריסת בית המגורים בעיירה סרפסייד, מיאמי/מערכת וואלה!

"אף שחלק מהנזק הוא מינורי, ההחמרה במצב הבטון דורשת תיקון בהקדם", כתב המהנדס, פרנק מוברביטו, במהלך סקירת המבנה שעשה באוקטובר 2018. הוא לא נתן אינדיקציה שלפיה יש סכנת התמוטטות, אבל הוא ציין שיש לעשות תיקונים לטובת "תחזקות השלמות המבנית" של הבניין ו-136 יחידות הדיור שלו.

קנת' דירקטור, עורך דין מטעם אגודת הדיירים המנהלת את המבנה, אמר השבוע כי התיקונים עמדו להתחיל בהתבסס על תכנית נרחבת שגובשה השנה. הוא אמר לניו יורק טיימס כי אילו הדיירים ידעו שהמצב כה חמור, הם היו נוהגים אחרת.

עם זאת, אליאנה סלזהאור, אחת מחברות מועצת העיירה, אמרה כי בעוד שסיבת התמוטטות המבנה טרם ברורה, נראה שהבעיות שהוזכרו בדוח תרמו לה. "מתסכל לראות כל המסמכים האלו משום שוועד הבית היה מודע בבירור לבעיות האלו", אמרה. "ונראה לפי המסמכים שהבעיות האלו לא טופלו".

החוקרים טרם זיהו את מכלול הגורמים שהובילו לאסון והם ממתינים לגישה מלאה לאתר. מומחים סבורים כי התהליך יימשך חודשים, כולל בדיקה פרטנית של יסודות מהמבנה שייתכן שקבורים תחת ההריסות, בדיקה של הבטון ובחינה של הקרקע כדי לגלות אם בולען או תופעה אחרת היו המקור להתפרקות הדרמטית של הבניין.

מבט מהאוויר על הבניין שקרס בסרפסייד, פלורידה, 24 ביוני 2021. רויטרס
עדיין לא ידוע מה עלה בגורלם של 159 איש. הזירה בסרפסייד, השבוע/רויטרס

הדוח הוגש לוועד הדיירים של הבניין, ונכתב בו כי "מטרת הדוח היא להבין ולתעד את היקף הבעיות הסטרוקטורליות שדורשות תיקון או התערבות בטווח המידי או הקרוב". במקביל, הגיש אחד מבעלי הדירות תביעה ייצוגית ראשונה כנגד הוועד, בגין "כשלונו להבטיח ולשמור על חיים ורכוש".

שתי יממות אחרי התמוטטות הבניין, עדיין לא ידוע מה עלה בגורלם של 159 איש. ארבע גופות חולצו עד כה מערימות הבטון, ובין הנעדרים יהודים רבים ואזרחים דרום אמריקנים, בהם אחותה של הגברת הראשונה של פרגוואי. המבנה שימש דיירי קבע, נופשים ושוכרים, וטרם ידוע אם כל הנעדרים אכן היו בביתם בעת האסון.

מצב חירום הוכרז בפלורידה, ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה על סיוע פדרלי למדינה. מושל המדינה, רון דה סנטיס, אמר כי לתושבים "יש זכות לדעת" מה הוביל לקריסת המבנה בתוך שניות אחדות. לדברי המושל הרפובליקני, על המאמצים להתמקד כעת במציאת ניצולים, אך במקביל הוא דרש הסבר קרוב כדי לדעת "אם מדובר בבעיה גדולה יותר, או משהו יחודי למבנה הזה".

תושבי המקום מתכנסים למקום בו אנשי ההצלה ממשיכים בחיפושים אחר קורבנות הבניין שקרס בסרפסייד פלורידה. 26 ביוני 2021. רויטרס
מצב חירום הוכרז בפלורידה לאחר האסון. סרפסייד, אתמול/רויטרס

בתוך כך, משלחת חירום של יחידת חוסן בארגון איחוד הצלה תמריא במוצאי שבת למיאמי, זאת כדי לסייע לנפגעי החרדה והטראומה הנפשית שנכחו באירוע. המשלחת תצא בשיתוף ובסיוע של אל על. "לבקשת הפדרציה היהודית של מיאמי, שהדגישו לנו את המצב המיוחד בו נדרש באופן דחוף מענה ראשוני נפשי, מיד עם צאת השבת יצאו שישה אנשי מקצוע בכירים בתחום אשר יסייעו לקהילה ולמשפחות הנפגעים בשעות ובימים הקשים אותם הם עוברים", אמר נשיא ארגון איחוד הצלה, אלי ביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully